[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۴۲۵
  • دوره جدید

بازی مهم‌ترین کار کودک است، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس اداره پیشگیری و سامان‌دهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده و با کمک روان شناسان مجرب حوزه کودک، گروهی از کودکان متکدی توسط بخش فوریت‌های اجتماعی این اداره در روزهای گذشته از سطح شهر جذب شده اند. دکتر یوسف آفرینی با بیان اینکه این کودکان تحت آموزش روان شناختی گروهی قرار می‌گیرند، در خصوص بروز احتمال اختلالات اعصاب و روان در میان آنها گفت: کار کودکان در خیابان و محیط‌های پرخطر کودک را از کودکی کردن و زندگی شاد و پرنشاط دور می‌کند و می‌تواند موجب بروز برخی مشکلات عاطفی و روحی برای آنها شود. وی با اعلام این خبر که حمایت‌های روان درمانی فردی برای کودکان آسیب دیده انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: کودک باید بازی کند و درست همین بازی کردن است که نقشی بسیار مهم در مراحل رشد روانی و تأمین سلامت روان کودک ایفا می‌کند. حال کودک کار و خیابان به جای بازی کردن با همسالان و آموزش دیدن و رشد کردن و به جای تجربه حضور در یک محیط شاد و پرنشاط، با حضور در محیط پر آسیب و خشن خیابان دچار آسیب‌های جدی می‌شود که نتیجه آن گاه سوءرفتار و همچنین از بین رفتن پایگاه سالم اجتماعی در آینده آنها می‌شود. آفرینی با بیان اینکه حضور مدام و بلندمدت در خیابان و همچنین عدم تأمین نیازهای اولیه کودکانه اثر بسیار مخربی بر سلامت آنها دارد، تصریح کرد: مشاهده اختلالات رفتاری در میان کودکان کار و خیابان موجب شد تا به فکر اجرای یک طرح آموزشی برای آنها باشیم. وی افزود به نظر می‌رسد برخی از این کودکان درگیر اختلالاتی نظیر اختلال نافرمانی مقابله‌ای (O.D.D)، اختلال سلوک (Conduct Disorder)، اضطراب و افسردگی هستند که می‌بایست در صورت مشخص شدن به آنها رسیدگی شود و مورد حمایت‌های درمانی قرار گیرند. این استاد دانشگاه مشکل دیگر کودکان متکدی و خیابانی عدم اعتماد به نفس، عزت نفس و وجود خودپنداره منفی در ذهن و روان آنها ارزیابی کرد و در این رابطه اظهار داشت: از آنجا که کودکان کار و خیابان در فرایند مواجهه و برخورد با دیگر شهروندان و شرایط پرخطر و خشن زندگی در خیابان، نگاه حقارت‌آمیز و تهدیدی افراد و کم‌توجهی آنان را دریافت می‌کنند، متأسفانه نمی‌توانیم انتظار خودپنداره ایدئال و سالم را از آنان داشته باشیم. در واقع می‌توان گفت: خودپنداره منفی محصول زیست جهانی مخرب و خشن می‌باشد که برای کودک کار و خیابانی به وجود آمده است. رئیس اداره پیشگیری و سامان دهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز تأکید کرد: باید به مشکلات رفتاری و عاطفی که این کودکان گرفتار آن هستند توجه کرد.
به همین دلیل در کار گروه تشکیل شده، درمان گروهی برای کاهش اختلالات روانی مانند سلوک، اضطراب، افسردگی... و آموزش برخی مهارت‌های روان شناختی برای کودکان انجام می‌شود.وی گفت: آثار زیان‏بار کار کردن کودکان خصوصاً در خیابان و محیط‌های پرخطر به دوران کودکی ختم نمی‏شود؛ بلکه این آثار می‌تواند تا بزرگسالی ادامه داشته باشد و این امر موجب خواهد شد جامعه در آینده از تعداد زیادی از افراد کارآمد و شایسته محروم شود. همچنین گاهی عدم توجه مناسب از سوی خانواده این کودکان و بی مهری‌های مکرر از سوی آنها موجب می‌شود تا این کودکان احساس مطلوبی نسبت به خویشتن نداشته باشند و ذات خود را ارزشمند ندانند. این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: با بررسی وضعیت این کودکان درمی‌یابیم آنها از حقوق اولیه انسانی در شرایط کودکی برخوردار نیستند. گاهی دیده می‌شود برخی از این کودکان ناخواسته به دنیا آمده‌اند و نوزاد ناخواسته، یک حق اولیه‌ یعنی خواسته شدن و دوست داشته شدن برایش رعایت نشده است و این موضوع نیز می‌تواند آسیب‌های روحی به کودک وارد کند. به هر روی به نظر می‌رسد از منظر بهداشت روانی برخی از این کودکان دچار مشکل هستند. رئیس اداره پیشگیری و سامان دهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین میزان خشنودی از خویشتن و رضایت از زندگی در این کودکان بسیار کم است. چنانچه می‌دانیم هر فردی از خویش خشنود و از زندگی‌ تا اندازه ای راضی باشد سطح بهداشت روانی و سلامت روان وی مطلوب خواهد بود و در غیر این صورت شخص احتمالاً فاقد بهداشت روانی و اجتماعی مطلوب خواهد بود. وی افزود: همانطور که می‌دانیم شرایط کار این بچه‌ها بسیار سخت است، برخی از این بچه‌ها پرخاشگرند و روابط بین فردی‌شان ضعیف است. همچنین اختلال رفتار مقابله جویانه در برخی از این کودکان دیده می‌شود. کودکان مبتلا به اختلال رفتاری مقابله جویانه معمولاً با افراد دیگر جر و بحث دارند و به یک باره عصبانی می‌شوند؛ همچنین این کودکان تا حدی حساس و زودرنج هستند، پرخاشگری فیزیکی و کلامی دارند و اغلب کینه دیگران را به دل گرفته و به دنبال تلافی هستند و می‌توان گفت کودکان مبتلا به اختلال رفتار مقابله جویانه گاه پیگیر آزار دیگران هستند. آفرینی اظهار داشت: اختلالات رفتاری مقابله جویانه نوع اختلال مستقل است ولی احتمال دارد با بیش فعالی، اختلال اضطرابی یا اختلال خلقی همنشین شود. علامت این نوع اختلال هنگامی در این کودکان مشخص می‌شود که کودک با افراد بزرگ‌تر یا هر شخصی که از وی توانمند تر است، مقابله جویی و در اصل لجبازی می‌کند. این امر در برخی کودکان کار و خیابان دیده می‌شود. 
وی افزود: دلیل ابتلا به این نوع اختلال در کودکان می‌تواند ژنتیکی باشد اما امکان ابتلا در کودکان کار و خیابانی که در شرایط بسیار دشوار خانوادگی و گاه با سابقه زندان و مصرف مواد مخدر و خانواده‌هایی با وضعیت اجتماعی و اقتصادی ضعیف و رفتار خشن و پرخاشگرانه زیادی دارند بیشتر است. آفرینی گفت: الگوی رفتار کودکان پدر و مادر و محیط اجتماعی است؛ در خصوص این کودکان زمان زیادی که کودک در شهر و خیابان می‌گذراند بر شخصیت و رفتار کودک تأثیر زیادی می‌گذارد. 
اگر رویکرد افراد جامعه و رفتار والدین در برخورد با این کودکان مهربان و حمایتگرانه باشد و اقدام به درمان با دقت و ممارست صورت پذیرد، می‌توان امید داشت کودکان مبتلا به این نوع اختلال درمان شوند. همچنین در مواردی که مشکل جدی است دارو درمانی و روان درمانی در کنار هم شانس درمان را بالا خواهد برد. در پایان جلسه با همراهی روان شناسان کودک، مطالبی پیرامون نتایج نامطلوب کار کردن در سن کم، مخاطرات ترک تحصیل، مهارت نه گفتن و نحوه شکل گیری ارتباط مؤثر برای کودکان توضیح داده شد. در انتهای این جلسه گروهی که در مرکز نگهداری کودکان برگزار شد، اولویت بندی برای حل برخی مشکلات از زبان خود کودکان ثبت شد تا پیگیری‌های لازم با کمک خیران در جهت رفع آنها صورت پذیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی