[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۸۳
  • دوره جدید

دلیل احساس خواب آلودگی حین درس خواندن و راه حل آن ، روزنامه شیراز نوین

2. خواب مناسب
علت اصلی خواب آلوده شدن هنگام درس خواندن، این است که شما شب ها به اندازه کافی نمی خوابید. باید 7 الی 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید تا هنگام روز احساس خواب آلودگی نکنید.
3. چرت روزانه
حتی اگر شب هم نتوانستید به اندازه کافی بخوابید، می توانید با یک چرت کوتاه روزانه، انرژی خود را دوباره بازیابی کنید و سرحال تر باشید.
4. نوشیدن آب کافی
یکی از دلایلی که شما هنگام مطالعه خواب آلوده می شوید، این است که بدنتان دچار خشکی و کم آبی شده است. کم آبی عاملی برای از دست دادن انرژی است. پس در روز 2 لیتر آب بنوشید تا این حس خواب آلودگی از شما دور شود.
5. فعالیت داشتن
یکی از مواردی که باعث می شود حین درس خواندن دوباره سرحال شوید ، این است که از جای خود بلند شوید، کمی حرکت کنید و فعالیت جسمی کوتاهی داشته باشید تا دوباره جریان خون در بدن شما افزایش پیدا کند. 10 دقیقه پیاده روی معمولی، حتی در داخل خانه دوباره شما را سرحال می کند.
6. درس نخواندن پشت سر هم
بسیاری از افراد عقیده دارند که شما باید 5 تا 6 ساعت پشت سر هم درس بخوانید اما چنانچه در نمناک اشاره شده است غیر ممکن است که در این دوران تمرکز خود را از دست ندهید. پس چند وقت یک بار از جای خود بلند شوید. یک ورزش تنفسی انجام دهید و بعد از هر دو ساعت تقریباً 20 دقیقه استراحت کنید تا ریکاوری شوید.
7. بلند بخوانید و بنویسید
خواندن با صدای بلند باعث می شود که شما انگیزه بیشتری داشته باشید تا به درس خواندنتان ادامه دهید. همچنین باعث می شود که از خواب آلودگی جلوگیری کنید و در کنار آن یک برگه داشته باشید و نکات مهم را حین خواندن یادداشت کنید.
8. تغییر موضوع مورد مطالعه
گاهی اوقات اگر بخواهید فقط یک موضوع یا فصل درسی را در مدت زمان طولانی مطالعه کنید، خواب آلوده می شوید. پس حتما  
موضوعات متنوع انتخاب کنید و روی آن ها تمرکز داشته باشید تا ذهن شما دچار یکنواختی نشود.
9. راحتی بیش از حد هنگام مطالعه
یکی از دلایل اصلی خواب آلوده شدن حین مطالعه این است که بیش از حد راحت باشید. نکته اصلی این است که در رختخواب خود درس نخوانید. محیط مطالعه را مخصوص محیط مطالعه کنید و با محیط خواب و راحتی جدا کنید. ترجیحاً بهتر است که پشت میز و صندلی بنشینید و خودتان را صاف و سرحال نگه دارید. 
10. شستن صورت
یکی از مهم ترین بخش ها برای حس سرحالی این است که یک‌بار صورتتان را بشویید تا حالت خواب آلودگی در شما از بین برود. این یکی از بهترین متدها برای کاهش خواب آلودگی است. همچنین می توانید دندانتان را هم مسواک بزنید تا ببینید که سرحالی شما افزایش پیدا کرده است یا خیر.
11. صحبت کردن با خود
صحبت کردن با خود، شاید یک ایده احمقانه به نظر برسد اما می‌توانید در طول جلسات مطالعه برای بیدار ماندن با خودتان صحبت کنید. مثلاً به خودتان بگویید:خوب اکنون باید مطالعه کنم و مقدار کمی از آن را انجام دادم. حالا می توانم به سراغ درس دیگر بروم «این جملات و عبارات تأکیدی باعث می شود که اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کند و تمرکز بیشتر و انگیزه بالاتری داشته باشید.
12. مراقبت از چشم ها
گاهی اوقات اصلاً وقت ندارید و می خواهید فقط مطالعه کنید اما لوازم دیجیتالی حواس شما را پرت می کند و چشمان شما را خسته می کند. پس برای این که از خستگی چشمان خود جلوگیری کنید، بهتر است که این لوازم را از خودتان دور کنید اما اگر مجبور هستید که درس خود را از روی گوشی یا لپ تاپ بخوانید، هر 20 دقیقه یک بار به خودتان استراحت دهید، چشمان خود را ببندید و سعی کنید به فضای دیگری نگاه کنید تا خستگی چشم هایتان از بین برود.
13. جویدن آدامس
جویدن آدامس برای سلامت دندان مناسب نیست اما می توانید هنگام خستگی و خواب آلودگی حین مطالعه از آن استفاده کنید زیرا زمانی که دهان شما در حال فعالیت باشد، حس خواب آلودگی نیز از شما دور خواهد شد.
14. مصرف نوشیدنی های کافئین دار
مصرف نوشیدنی های کافئین دار انرژی شما را افزایش می دهد. البته که مصرف بیش از حد کافئین برای سلامتی مضر است و در روز نباید بیش از 500 الی 600 میلی گرم کافئین مصرف کنید اما برای جلوگیری از خواب آلودگی می توانید آن را جزء راهکارهای پیشنهادی در نظر بگیرید.
15. مطالعه به همراه دیگران
اگر تنها مطالعه نکنید، قطعاً شانس شما برای دیرتر خسته شدن بالاتر است. مطالعه گروهی به همراه دوستان گاهی اوقات باعث حواس پرتی می شود اما اگر به این حواس پرتی غلبه کنید، احتمالاً دیرتر خسته می شوید زیرا یک نوع حس رقابت در شما ایجاد می گردد و از سوی دیگر انگیزه می گیرید. 
16. استفاده از موسیقی
می توانید یک موسیقی ملایم و مخصوص مطالعه را پلی کنید تا تعادل امواج ذهنی در شما افزایش پیدا کند و تمرکز بیشتری داشته باشید. مراقب باشید که ریتم موسیقی آرامش بخش باشد و بتواند شما را بیدار نگه دارد.
17. ماساژ
زمانی که احساس کردید بیش از حد خواب آلوده هستید، به خودتان یک استراحت کوتاه بدهید و پنج ناحیه مرکزی روی بدن خود را فشار دهید. این نواحی شامل بالای سر، پشت دست، زیر زانو، بالای پشت گردن و کف پا است. همچنین می توانید در فضای مجازی ویدیوهای مخصوص به ماساژ این پنج نقطه را ببینید و آن را اجرا کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی