[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

درمان سرفه و گلودرد آنفلوآنزا با روش‌های طب سنتی، روزنامه شیراز نوین

از جمله مواردی که مبتلایان به آنفلوآنزا را آزار می‌دهد، گلودرد و سرفه است که عمده بیماران آن را تجربه می‌کنند؛ در این مطلب به برخی تدابیر و راهکارهای طب سنتی برای درمان گلودرد و سرفه ناشی از آنفلوآنزا پرداخته‌ایم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی تنفسی است که اخیراً در کشور شایع شده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روزانه حدود 30هزار نفر بیمار تنفسی به بیمارستان‌های کشور مراجعه می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها مبتلا به آنفلوآنزا هستند و علائم شایع آنها شامل تب، سرفه، بدن‌درد و بی‌حالی و... است.
از علائمی که مبتلایان آنفلوآنزا را آزار می‌دهد، گلودرد و سرفه است که عمده بیماران آن را تجربه می‌کنند؛ رعایت دستورالعمل‌های طب سنتی به‌هنگام ابتلا به این بیماری می‌تواند به بهبود علائم گلودرد و سرفه کمک شایانی کند.
درمان گلودرد آنفلوآنزا با دستورالعمل‌های طب سنتی
روان کردن شکم با آب‌میوه‌های ملین و عدم مصرف آب یخ، ترشی، غذاهای چرب و غلیظ مثل ماکارونی و اولویه و غذاهای پرادویه از اصول درمان انواع گلودرد در طب سنتی ایرانی است.
غرغره با سکنجبین یا آب و نمک و عسل و چند قطره سرکه روزی 5 تا 6 بار می‌تواند به کاهش درد گلو کمک کند.
استفاده از لعاب به‌دانه و جوشانده عناب می‌تواند به کاهش التهاب و درد گلو کمک کند.
 غرغره کردن آب نمک رقیق و خوردن جوشانده عدس به‌تنهایی یا با انجیر و عسل می‌تواند مفید باشد.
نوشیدن لعاب اسفرزه علاوه بر کاهش درد گلو می‌تواند به لینت مزاج نیز کمک کند.
مصرف حریره بادام عسلی و عسل و بادام آسیاب‌شده برای سرفه‌های ناشی از آنفلوآنزا مفید است. اگر سرفه بدون آبریزش بینی یا ترشحات پشت حلق است:
ـ سینه خود را با روغن بادام یا روغن بنفشه چرب کنید.
ـ از مصرف آب سرد و یخ پرهیز کنید؛ عسل را با آب ولرم مخلوط کرده و چند قطره لیموترش تازه به آن بیفزایید و روزی دو تا سه بار مصرف کنید.
ـ شوربا یا آبگوشت بلدرچین با مقداری نخود و کمی برگ پنیرک نیز می‌تواند مفید باشد.
برای درمان سرفه خشک به‌دانه مصرف کنید، می‌توانید یک قاشق مرباخوری به‌دانه را در یک لیوان آب جوش بخیسانید، هر نیم ساعت دو قاشق غذاخوری از لعاب آن مصرف کنید.
دمنوش بنفشه و پنیرک و ختمی برای درمان سرفه خشک بسیار سودمند است، برای تهیه این دمنوش کافی است یک قاشق غذاخوری از بنفشه یا پنیرک یا ختمی را در نصف لیوان آب جوش به‌مدت 10 دقیقه دم کنید و این دمنوش را هر هشت ساعت مصرف کنید.
نیم‌کوب سه عدد عناب، یک قاشق مرباخوری پودر گل ختمی، سه عدد انجیر و نصف قاشق چای‌خوری پودر آویشن را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید تا زمانی که نیمی از آب لیوان بخار شود؛ این دمنوش را هر 8 ساعت مصرف کنید.
درمان سرفه خلط‌دار با طب سنتی
در صورتی که سرفه خلط‌دار دارید؛ مصرف جوشانده‌های زیر می‌تواند به بهبودی شما کمک کند:
ـ جوشانده عناب و دارچین مصرف کنید؛ برای تهیه این جوشانده 5 عدد عناب نیم‌کوب را با یک چوب دارچین دو تا سه سانتی‌متری و 1.5 لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا به حجم یک لیوان برسد این جوشانده را هر هشت ساعت مصرف کنید.
ـ جوشانده عناب و شیرین‌بیان برای درمان سرفه خلط‌دار مفید است به این منظور 5 عدد عناب نیم‌کوب را با یک قاشق چای‌خوری پودر ریشه شیرین بیان با یک‌ونیم لیوان آب بجوشانید تا زمانی که حجم آب به یک لیوان برسد؛ این جوشانده را هر 12 ساعت به‌مقدار نصف لیوان مصرف کنید.
ـ برای درمان سرفه خلط‌دار از جوشانده عناب و آویشن استفاده کنید، برای تهیه این جوشانده 5 عدد عناب نیم‌کوب را با یک قاشق غذاخوری آویشن با یک‌ونیم لیوان آب مخلوط کنید و روی شعله بگذارید تا زمانی که حجم این ترکیب به یک لیوان برسد آن را بجوشانید، هر 8 تا 12 ساعت نصف لیوان از این دمنوش را مصرف کنید.
بهترین غذاها برای درمان سرفه در طب سنتی
بهترین غذا در دوران سرفه و ابتلا به آنفلوآنزا در وعده صبحانه زرده تخم‌مرغ عسلی یا حریره بادام و عسل‌انجیر است. برای ساخت عسل‌انجیر مقداری انجیر خشک را در قابلمه بریزید و رویش را با آب بپوشانید و بگذارید آن‌قدر بجوشد تا انجیرها کاملاً له شود؛ پس از له شدن کامل انجیرها آب روی آن را صاف کنید و جدا کنید سپس آب انجیر را با کمی عسل مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا غلیظ و شبیه به قوام عسل شود این ترکیب را مصرف کنید.
بهترین غذا در وعده ناهار و شام نیز ماش‌پلو با روغن بسیار کم و شیره بادام است.
برای تهیه شیره بادام پوست قهوه‌ای بادام درختی را گرفته و آن را در دستگاه مخلوط‌کن مخلوط کنید و روی آن آب جوش بریزید سپس آن را صاف کنید و با آن کته درست کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی