[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یک استان و یک پیست تارتان!، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
سال گذشته بالاخره 39 سال ریاست سیروس زارع، پیرِ دوومیدانی شیراز بر هیئت دوومیدانی استان فارس به پایان رسید و در رقابت بین دو کاندیدای جوان، روح الله نجمی‌توسط مجمع برگزیده شد. 
حالا پس از نزدیک به یک و نیم سال، رئیس هیئت دوومیدانی استان فارس می‌گوید این هیئت وضعیت خوب و رو به پیشرفتی دارد، اما هنوز خیلی کارهاست که باید در این رشته انجام شود.
 رشته دوومیدانی از سال ۱۳۲۶ در استان فارس راه‌اندازی شده و جزو اولین هیئت‌های استانی بوده. سال ۱۳۲۶ آقای صارمی‌ اولین رئیس هیئت فارس بود، پس از آن آقای پیروی، سپس آقای سیروس ایزدی و از سال ۱۳۶۱ تا 1400 هم  آقای سیروس زارع. روح الله نجمی ‌هم از مهرماه ۱۴۰۰ به عنوان متولی رشته دوومیدانی در استان فارس انتخاب شد.
صحبت‌های این مسئول جوان ورزشی را درباره مسائل مختلف این رشته ورزشی در ادامه می‌خوانید:
*نمایی از عملکرد 17 ماهه هیئت
*ما از روز اول تلاش کردیم با توجه به شناخت نسبی که از این رشته داشتم، در چهار حوزه فرهنگی، همگانی و قهرمانی و زیرساختی کار کنیم. کارهای خوبی هم انجام شده است.  در بخش همگانی، مسابقات و جشنواره‌های زیادی برگزار کردیم که فکر می‌کنم سرآمد آن مسابقه‌ای بود که هفته گذشته در شهر شیراز برگزار شد و به رویدادی بین‌المللی تبدیل شد و ورزشکارانی از کشورهای دیگر هم حضور پیدا کردند. در سالی که گذشت، 17 اعزام در بخش  قهرمانی داشتیم. چندین دوره استعدادیابی داشتیم. در بخش فرهنگی کارهای خوبی داشتیم مثل  پاک ورزی، آگاهی‌بخشی محیط زیستی، اهدای خون و تجلیل از پیشکسوتان. فعالیت آموزشی ما هم خوب بوده و جزو کمیته‌های آموزش برتر کشور هستیم که از سال گذشته تا الان بالای ۱۰ کلاس آموزشی داشتیم و بالای ۴۰۰ نفر مربی درجه دو و سه تربیت شدند که می‌توانند به دوومیدانی استان کمک کنند.
*ملی پوشان فارس
در حال حاضر چهار ورزشکار ملی پوش داریم، در نوجوانان آقای ارشیا محمودی‌نژاد که در مسابقات کویت شرکت کردند، آقای امیرحسین شاهسونی که به تازگی عضو تیم دو صحرانوردی شده‌اند  و ان شاالله ۱۸ اسفند عازم کشور نپال خواهند بود. آقایان بنیامین یوسفی و محمدرضا رحمانی‌فر هم که جزو شاخص‌ها در رده سنی بزرگ‌سالان هستند که شانس حضور در بازی‌های آسیایی را هم دارند.
*موفقیت در مسابقات دو صحرانوردی
سال گذشته (۲۰۲۲) قرار بود مسابقات قهرمانی آسیا در نپال برگزار شود که به دلیل شیوع سویه جدید از کرونا آن مسابقات به امسال موکول شد. ما هم اخیراً میزبان مسابقات کشوری صحرانوردی بودیم.۱۲۰ ورزشکار از تمام استان‌های کشور در دو صحرانوردی شرکت کردند که تیم استان فارس در بخش جوانان دوم شد و در بخش بزرگ‌سالان هم مقام سوم را کسب کردیم.
*استفاده بهینه از پیشکسوتان 
با توجه به این که رشته دوومیدانی یک رشته ریشه دار است و اصالتش را از همین پیشکسوتان می‌گیرد، قطعاً ما تمام برنامه‌هایمان را با اساتیدی که خیلی‌هایشان هنوز توی گود هستند و فعالیت می‌کنند، هماهنگ می‌کنیم. آقای سید ضیاء کمانه از دوندگان قدیم استان فارس اهل داراب هستند و چندی پیش هم در بیمارستان بودند که خدا را شکر مرخص شدند. آقایان میرحسینی، سیروس زارع،  اخوان زارع، سغادی و خیلی دیگر از کسانی که توی گود هستند و فعالیت می‌کنند، در حوزه تدریس و آموزش از آن‌ها استفاده می‌کنیم و برای خود پیشکسوتان هم برنامه داریم. هفته گذشته برای رده سنی 35 تا ۷۵ سال مسابقات ورزشی در دو بخش خانم‌ها و آقایان داشتیم و همچنان دوست داریم که این عزیزان در این ورزش باشند.
* نباید بیش از حد درگیر رکوردها باشیم
 روزی که وارد هیئت استان شدیم یکی از بحث‌های همیشگی ما این بود که چرا نگاه عمده همه کارشناسان فن و همه کسانی که در دوومیدانی صاحب علم هستند، به رکوردهاست و این قدر صدم ثانیه‌ها و سانتی مترها را در این رشته اهمیت دارد. فکر می‌کنم همین موضوع باعث شده که جمعیت خیلی زیادی به سمت این رشته نیایند.
*بدنه رشته دوومیدانی ضعیف شده است
آماری عرض کنم که سال گذشته (۱۴۰۰) جمعیت ورزشکاران سازمان یافته رشته دوومیدانی ۵ هزار نفر بود. این نشان می‌دهد که بدنه این رشته در کشور خیلی ضعیف شده است. ما اعتقادمان این است که با توجه به این که رشته دوومیدانی ورزش مادر است و قرار است که علاوه بر دوومیدانی به سایر رشته‌های ورزشی هم خدمات بدهد، باید یک مقدار فضای بازتری را در این رشته ورزشی شاهد باشیم. طرح‌هایی را  هم خدمت آقای صیامی ‌رئیس فدراسیون بردیم و ایشان هم لطف داشتند و به ما اعتماد کردند و مسئولیت کمیته همگانی فدراسیون را به ما دادند تا ان‌شاالله با کمک تعدادی دیگر از هیئت‌ها و وزارت ورزش و جوانان، بتوانیم برای همگانی‌تر کردن این رشته ورزشی قدم‌هایی را برداریم.
*فارس فقط یک پیست تارتان دارد!
از چند زاویه می‌شود به موضوع مشکلات نگاه کرد. در حوزه مسائل زیرساختی و عمرانی فکر می‌کنم دانش مدیران کلان استان و کشور نسبت به این رشته ورزشی پایین است. علی رغم اینکه خیلی از همین مدیران می‌گویند دوومیدانی ورزش مادر است، ولی فکر می‌کنم جمله بعدی را نمی‌توانند بگویند! به همین خاطر به این رشته ورزشی به آن شکل که شایسته بوده، توجه نشده و در نتیجه می‌بینید که در استان فارس با ۳۷ شهرستان و ۱۲۰ شهر، ما فقط یک پیست دوومیدانی استاندارد حافظیه را داریم که آن هم کیفیت برگزاری یک مسابقه را ندارد. مجموعه پارس هم به همین شکل و ۳۷ شهرستانی که داریم، هیچ کدام پیست تارتان ندارند. فقط در سال ۱۴۰۱ با تلاشی که شد و با همتی که مدیر کل ورزش جوانان داشتن، سه شهرستان ما دارای پیست دوومیدانی «خاک رس» هستند که همین هم غنیمت است و می‌تواند خیلی کمک کند به پرورش استعداد‌ها. در شهرستان‌های کازرون، سپیدان و فسا این کارها انجام شده  و پیش از این هم شهرستان‌های استهبان و جهرم هم به نوعی از پیست‌های درجه دو برخوردار بودند و اگر بخواهیم یک مسابقه استاندارد را اجرا کنیم، فقط در همین چند شهرستان می‌توانیم برگزار کنیم. مسابقات منطقه‌ای هم تقریباً همیشه این شکلی بوده و این شهرستان‌هایی که نام برده شد می‌توانند میزبانی کنند، آن هم برای رده‌های سنی پایه!
*همه شهرستان‌ها فعال می‌شوند
موضوع بعدی هم بحث عدم توجه در توسعه و پرورش مربیان بوده که داریم روی آن کار می‌کنیم. خارج از شیراز تعداد زیادی از هیئت‌های ورزشی اخیراً فعال شده‌اند. تعداد شهرستان‌های فعال در رشته دوومیدانی به ۲۷ شهرستان رسیده و ان‌شاالله تا پایان خرداد هم کاملاً همه شهرستان‌ها را فعال خواهیم کرد. وقتی که ما می‌خواهیم یک هیئت شهرستانی را راه‌اندازی کنیم، اول لازم است که یک هماهنگی بین رئیس هیئت استان و رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ایجاد شود و ما برای این که این هماهنگی‌ها را ایجاد کنیم، زمان لازم داریم. قطعاً این میزان اهمیت را باید توضیح دهیم و تفسیر کنیم و وقتی که خود رئیس اداره ورزش و جوانان شناختی از رشته ورزشی نداشته باشد، کمی‌کارمان سخت می‌شود و از اولویت‌های آن‌ها فاصله می‌گیرد. قطعاً باید خیلی زودتر از این‌ها هیئت در همه شهرستان‌ها فعال می‌شد اما در چند ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد.
*حرف پایانی
این ورزش، ورزش اول المپیک است، ورزش مادر است و کشوری که دوومیدانی و ژیمناستیک نداشته باشد، قطعاً ورزش قهرمانی ماندگاری نخواهد داشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی