[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۹۵
  • دوره جدید

آیندگان به اهمیت ایستگاه وکیل‌الرعایا پی می‌برند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
ارزش عملیات‌های عمرانی و سازندگی در روزهای تحریم و تورم به مراتب بیشتر از دوران آرامش است. با عبور از سال‌هایی که ثبات نسبی بر اقتصاد ایران حکم فرما بود، اینک در روزهایی به سر می‌بریم که پول‌های خارجی و تمام بهارهای آزادی و حجم نقدینگی بی رحمانه برای بازارهای ما تعیین تکلیف می‌کنند و در این شرایط سخت پیشبرد پروژه‌های عمرانی آسان نیست؛ چراکه تحریم‌های ناجوانمردانه راه را بر ورود تکنولوژی و تجهیزات بر ما می‌بندند و با توسل به دانش متخصصان بومی و پتانسیل‌های داخلی بر بسیاری از ابرچالش‌ها فائق می‌آییم. از سوی دیگر در کشاکش روزهای سخت بیش از همیشه نیازمند مدیریتی متخصص، کارآزموده و تیمی پرتوان هستیم؛ تیم توانمندی که جدا از دانش فنی به علم مدیریت بحران هم آشنا بوده و در شرایط پرتنش، عملیات عمران و آبادانی را تعطیل نکند. شهرداری کلان‌شهر شیراز در ماه‌ها و سال‌های اخیر در کنار همه پروژه‌های کوچک و بزرگی که کمر همت به اجرای آنها بسته است، نگاه ویژه ای به پروژه قطار شهری شیراز داشته است. پروژه ای که نقش ارزنده ای در افزایش رضایتمندی شهروندان دارد و اثرات مثبت آن بر اقتصاد جامعه و جغرافیای منطقه و بنیه روانی مردم در برهه‌های کوتاه و بلندمدت کاملاً مشهود است. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین گفت‌وگویی با رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز داشته است. مهندس حسن مرادی بر این باور است که در پرتو حمایت‌های مدیران ارشد شهر و استان می‌توان خطوط دوم و سوم قطار شهری شیراز را طبق برنامه زمان بندی شده به شهروندان تقدیم کرد و از مواهب بی شمار آن برخوردار شد.
 سیاست‌های انسان‌محور در خدمت پیشبرد مترو
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در پاسخ به این پرسش که آیا عملیات احداث خطوط دوم و سوم متروی شیراز به اندازه خط اول به درازا خواهد کشید، اظهار داشت: در تمامی دنیا پروژه‌های احداث مترو زمان بر بوده و هزینه زیادی را طلب می‌کند. در بحبوحه اجرای خط اول قطار شهری شیراز با کمبود تجربه و نیروی متخصص روبه‌رو بودیم، اما در شرایط کنونی به تجربه لازم دست یافته و از حمایت مدیران شهری هم برخورداریم. مهندس حسن مرادی در گفت‌وگو با شیرازنوین از سیاست‌های انسان محور مدیران شهری به عنوان یکی از پشتوانه‌های اساسی و شتاب دهنده عملیات احداث خطوط دوم و سوم مترو یاد کرد و افزود: شهردار شیراز، مهندس اسکندرپور حمایت همه جانبه ای را از پروژه قطار شهری به عمل می‌آورد که راهگشای بسیاری از مشکلات ماست. وی با آسیب شناسی مشکلاتی که در زمینه احداث خطوط مترو وجود دارد، اظهار داشت: تجربه ای که از خط یک حاصل شد، به ما کمک می‌کند تا برنامه ریزی مدونی را در دستور کار قرار داده و با اصلاح احجام و بازبینی طرح‌ها، هزینه‌ها را کاهش دهیم. پروژه‌های قطار شهری با توجه به آنکه معمولاً در بافت متراکم شهری اجرا می‌شوند، بسیار سخت و پیچیده هستند. فضای کارگاهی در سایت‌ها بسیار کم و محدود است و جابه‌جایی تأسیسات شهری بر مشکلات ما می‌افزاید. در کنار این چالش‌ها با مشکلات ترافیکی نیز روبه‌رو هستیم. این مقام مسئول از آب‌های زیرزمینی به عنوان یک تهدید بالقوه برای پروژه‌های قطار شهری یاد کرد و افزود: در شرایط فعلی به دلیل مشکلاتی نظیر تشدید تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز، تورم و گرانی‌های کم سابقه، از برنامه زمان بندی شده انحرافات مختصری داریم. اما مجموعه شهرداری با آسیب شناسی این ماجرا قول مساعدی برای حمایت‌های بیشتری در این زمینه‌ها را داده است و درصدد جبران این انحرافات اندک هستیم.
 احداث وکیل‌الرعایا، مطالبه شهروندان
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در بخش دیگری از گفت‌وگو با شیرازنوین، به موضوع ایستگاه بیستم خط اول متروی شیراز اشاره کرد و افزود: ایستگاه وکیل الرعایا در طراحی‌های اولیه قرار داشت؛ اما در برهه ای و به دلایلی تصمیم بر آن شد که اجرا نشود. دلیل اول این بود که طبق مطالعات انجام گرفته این ایستگاه از مسافر چندانی برخوردار نبود و به دلیل نزدیکی با ایستگاه‌های ولیعصر و زندیه احداث آن منطقی به نظر نمی‌رسید. همچنین در زمان انجام مطالعات اولیه تصور بر این بود که اجرای این پروژه نیازمند بسته شدن خیابان و ایجاد مسیرهای جایگزین با تملک فضاهای زیادی است که هزینه‌های سنگینی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند که در نهایت این اتفاق نیفتاد و بدون بسته شدن مسیر، ایستگاه وکیل الرعایا با استفاده از یک تکنولوژی نوین احداث شد. مرادی افزود: با مرور زمان بحث نوسازی بافت‌های فرسوده و توجه دولت به آنها در دستور کار قرار گرفت و کسبه بازار وکیل هم از مدیریت شهری درخواست احداث ایستگاه وکیل الرعایا را داشتند تا با توسل به آن رونق اقتصادی به بازار وکیل و محورهای اطراف بازگردد. به موازات این مسائل، این ایستگاه می‌تواند به رونق گردشگری در شیراز هم بینجامد و گردشگران داخلی و خارجی به وسیله قطار شهری از این پتانسیل ارزنده شهر دیرینه شیراز استفاده کنند. در نظر داشته باشیم که بسیاری از مسافرانی که به شیراز می‌آیند، به ابزارهای ارتباطی مجهز هستند و با استفاده از مترو به راحتی در شهر تردد می‌کنند. این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر ایستگاه وکیل الرعایا از سطح استانداردی که انتظار می‌رفت، مسافران کمتری دارد؛ اما در نظر داشته باشیم این شرایط بحرانی موقتی است و در آینده به کارکردهای این ایستگاه بیشتر پی خواهیم برد. امروزه با توجه به شرایط کرونا و تحریم‌ها، شمار گردشگران داخلی و خارجی به شدت کاهش یافته است. اما در آینده نزدیک با تحولاتی که عرصه نوسازی بافت فرسوده صورت می‌گیرد جمعیت بیشتری در این محور ساکن شده و به دنبال آن افرادی که از این ایستگاه استفاده می‌کنند، افزایش خواهد یافت.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در ادامه بیان داشت: همچنین در نظر داشته باشیم که بسیاری از مردم هنوز از احداث این ایستگاه اطلاع چندانی ندارند و با گذشت زمان شناخته تر شده و مورد استقبال آحاد جامعه در مقیاس وسیع تری قرار می‌گیرد. ما به یاد داریم در روزهای اولیه ای که خط اول مترو شیراز راه اندازی شده بود حتی یکصد نفر مسافر هم نداشت و با گذشت زمان بر شمار شهروندانی که از این سیستم حمل و نقلی استفاده می‌کنند افزوده شد. مهندس مرادی در پاسخ به این پرسش که آیا ایستگاه‌های شاخص دیگری نظیر وکیل الرعایا هم در دستور کار مدیریت شهری است، افزود: در برنامه ریزی‌های ما احداث ایستگاه دیگری با معماری مشابه در دستور کار نیست. اما اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کلان شهر شیراز تأکید زیادی بر چشم نواز بودن سایر ایستگاه‌ها دارند و با بهره گیری از نظر طراحان زبده در تلاش هستیم تا ایستگاه‌های ویژه و منحصر به فردی را تقدیم شهروندان کنیم.
 تعریف پروژه‌ها بر اساس نیاز کلان‌شهرها
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش خبرنگار شیرازنوین که چرا در متروی شیراز از درب‌های محافظ شیشه ای برای جداسازی شهروندان در ایستگاه و مسیر حرکت قطار استفاده نمی‌شود، گفت: این پروژه در کل کشور تابه‌حال استفاده نشده است. این طرح «درب محافظ مسافر» نامیده می‌شود و در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل عدم ضرورت و نداشتن توجیه اقتصادی اجرا نمی‌شود؛ چراکه هزینه اجرای آن بسیار زیاد است و باید در هنگام طراحی اولیه و احداث ایستگاه امکانات آن در زیرساخت‌ها تعبیه شود. رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز دلیل اصلی اجرای پروژه «درب محافظ مسافر» را در کنار موضوع ایمنی مسافران، مدیریت مصرف انرژی تشریح کرد و افزود: در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل آب و هوای بسیار گرم و شرجی که دارند از این درب‌ها برای خنک نگه داشتن دمای محیط ایستگاه استفاده می‌شود تا بدین وسیله مصرف برق وسایل سرمایشی را مدیریت کرده و هزینه‌ها را در بازه زمانی طولانی مدت جبران کنند. اما در شهر ما که از آب و هوای نسبتاً معتدل و مطلوبی برخوردار است استفاده از «درب محافظ مسافر» چندان مقرون به صرفه نیست. هرچند که این پروژه نقش بسزایی در افزایش ایمنی ایستگاه‌ها و سلامت شهروندان خواهد داشت.
 خط سوم قطار شهری در دست سازندگی
مهندس مرادی در بخش دیگری از سخنانش و در گفت‌وگو با شیرازنوین گفت: خط سوم قطار شهری شیراز 12 کیلومتر طول داشته و در 8 ایستگاه تعریف شده است. 
با حضور دکتر نوبخت، «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور» عملیات اجرایی آن از دو نقطه در شهرک گلستان و پل بصیرت آغاز شده است. سازه نگهبان ایستگاه و محل ورودی دستگاه تی بی ام در ابتدای شهرک گلستان است و تا چند ماه آینده با حل شدن مشکلات مالی عملیات حفاری تونل خط سوم را آغاز خواهیم کرد. وی در پایان افزود: بیست ایستگاه خط اول قطار شهری شیراز مورد بهره برداری شهروندان قرار گرفته و با توجه به شرایط کرونا استفاده شهروندان از مترو کاهش یافته است. با وجود این روزانه حدود بیش از 40هزار نفر از متروی شیراز استفاده می‌کنند. از شهروندان تقاضا داریم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از قطار شهری استفاده کنند. همچنین سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز از پیشنهادات و انتقادات مردمی استقبال کرده و واحد روابط عمومی این مرکز پذیرای نظرات سازنده آحاد مختلف جامعه است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی