[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۹۵
  • دوره جدید

سه هواپیما در یک بدنه!، روزنامه شیراز نوین

نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا از طرح یک شرکت انگلیسی حمایت می‌کند تا هواپیمایی بسازد که می‌تواند از یک هواپیمای آموزشی به یک جت جنگنده تبدیل شود آن هم تنها با جدا کردن و تعویض بال‌ها و موتورهایش!
به گزارش ایسنا، شرکت آئرالیس(Aeralis) در سافولک ۲۰۰ هزار پوند از نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا دریافت کرد تا هواپیمای دو سرنشین که سه نوع مختلف دارد را بسازد. انواع مختلف آن بدنه‌های یکسانی دارند اما با نصب بال‌ها و موتورهای متفاوت می‌توانند تغییر کنند؛ این به نیروی‌ هوایی اجازه می‌دهد تا با تعداد هواپیماهای کمتری کار کند.
 نوع اولیه هواپیما را می‌توان برای آموزش تمرینات جنگی استفاده کرد اما طراحی آن طوری است که می‌توان با تغییر شرایط نیز از آن استفاده کرد.
این شرکت پیش‌بینی می‌کند که تغییر انواع این هواپیماها در حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول بکشد و اولین نسخه آن تا سه سال دیگر آماده خواهد بود.
تریستان کرافورد(Tristan Crawford) مدیر عامل آئرالیس می‌گوید: هر قطعه‌ای که در ساخت این هواپیماها استفاده شود از شرکت‌های انگلیسی خواهد بود.
طراح هواپیماها به تایمز گفت: ما می‌توانیم بال و موتورهای مختلفی استفاده کنیم تا به طور مثال هواپیما را تبدیل به یک هواپیمای آموزشی کنیم که به آرامی پرواز کند و کار با آن راحت است مثل یک ماشین خانوادگی.
این «طراحی انقلابی» به توسعه بیش از سه نوع هواپیما که اکنون در حال ساخت است کمک خواهد کرد.
نسخه‌های فعلی سه نوع هواپیمای آموزشی از یک بدنه‌ مشابه ارایه می‌کنند: هواپیمای پایه ۰.۶۵ ماخ ، ۰.۸۵ ماخ و ۰.۹۵ ماخ
نسخه‌های آینده شامل یک مخزن سوخت خواهد بود که می‌توانند به عنوان یک پمپ بنزین هوایی به پهپادهای بی‌سرنشین سوخت برساند.
این شرکت همچنین افزود: آن‌ها می‌توانند مدلی با بال‌های بلندتر بسازند که بتوان از آن در ماموریت‌های تجسسی استفاده کرد و یا هواپیمایی بی‌سرنشین که به عنوان پهپاد جنگی استفاده شود.
کرافورد به تایمز گفت: آخرین بار بریتانیا در سال ۱۹۷۴ هواپیماهای نظامی خود یعنی هاوک(Hawk) را ساخت و هر فعالیت دیگری در این زمینه پس از آن تاریخ با همکاری سایر کشورها بوده است.
مبلغ ۲۰۰ هزار پوندی که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا داده است برای سه سال توسعه و ساخت هواپیماها است که توسط مرکز «Rapid Capabilities Office» به ایده‌های نو اهدا می‌شود.
طراحی انعطاف‌پذیر این هواپیماها باعث می‌شود که گروه‌های آموزشی نیروی هوایی تعداد کمتری هواپیما نیاز داشته باشند و براساس سطح توانایی هر فرد آن را تغییر دهند.
جزئیات مشخصی از نحوه‌ کار و یا قدرت هواپیماها و یا اجزای تشکیل دهنده‌ آن منتشر نشده است زیرا این هواپیما هنوز در مراحل اولیه طراحی است. مشخص نیست چه مدت طول می‌کشد تا خدمه بتوانند هواپیما را به شکل‌های مختلف تغییر دهند و هزینه‌های این موضوع نیز مشخص نیست. این شرکت می‌گوید که این هواپیماها می‌توانند تا ۳۰ درصد از هزینه‌های فعلی انجام ماموریت‌های ترکیبی قدیمی را بسته به میزان استفاده از آنها کاهش دهند.
سخنگوی نیروی هوایی بریتانیا می‌گوید که قصد ندارند هواپیمای جت آموزشی هاوک را با این هواپیماهای جدید عوض کنند. او افزود: این سیستم برای ساده سازی طراحی، توسعه و پشتیبانی از هواپیماهای نظامی در چندین فعالیت آموزشی و دفاعی ایجاد شده است و در مقایسه با روش‌های قدیمی مدیریت ناوگان هوایی پیچیدگی و هزینه‌های کمتری دارد. شرکت آئرالیس بر روی بازآفرینی نحوه‌ توسعه و عملکرد هواپیماهای نظامی آینده تمرکز دارد و ما خوشحالیم که می‌توانیم به همراه مرکز Rapid Capabilities Office به توسعه سیستم‌های آینده نیروی‌هوایی کمک کنیم. علاوه بر آن این سیستم به رونق انگلیس کمک خواهد کرد و دولت به هدف خود در حمایت از اختراعات و نوآوری‌های انگلیس خواهد رسید. ما در حال ایجاد موقعیتی قابل توجه برای توسعه‌ صادرات و ارتباطات جهانی برای بریتانیا هستیم.
ریچارد نایتون معاون رئیس ستاد دفاع این طراحی را رویکردی نوآورانه توصیف کرد که تاکنون در این حوزه وجود نداشته است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی