[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

وزرای دفاع ایران و عراق تأکید کردند: ضرورت همکاری بین ایران و عراق برای برقراری امنیت در حدود مرزی، روزنامه شیراز نوین

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور کشورهای فرامنطقه‌ای با هدف تضمین جریان انرژی و امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه است. به گزارش ایسنا، وزیر دفاع جمهوری عراق با حضور در ستاد وزارت دفاع با وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد و امیر سرتیپ آشتیانی در این دیدار با درود به روح پاک همه شهدایی که در مبارزه با تروریسم و برای امنیت دو کشور و منطقه جانشان را فدا کرده‌اند، به ویژه قهرمانان این مبارزه یعنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق در واقع دو کشور در یک پهنه سرزمینی هستند که از یک امتداد و پیوستگی ژئوپلیتیکی برخوردارند و این پیوستگی ژئوپلیتیکی در برگیرنده عناصر قومی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و انرژی است و باید سعی کنیم این پیوستگی را به عنوان عامل وحدت بین دو کشور تقویت کنیم؛ زیرا وحدت و همبستگی دو ملت، همان نقطه قوتی است که دشمنان دو کشور قصد ضربه زدن به آن را دارند؛ بنابراین با توجه به تلاش برخی از دشمنان برای تخریب و تضعیف این روابط، مراقبت و هوشیاری نسبت به این توطئه‌ها برای هر دو طرف ضروریست.
وی با بیان اینکه عراق از یک پیشینه تمدنی، فرهنگی و تاریخی عظیم و عمیقی برخوردار است، افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران به مسائل عراق مبتنی بر اصول حمایت از وحدت و یکپارچگی عراق، کمک به تحکیم ثبات و امنیت و توسعه، پیشرفت، رفاه و آبادانی این کشور است.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه روابط ایران و عراق متأثر از علقه‌ها و پیوندهایی در ابعاد مختلف است که روند رو به رشد خود را طی می‌کند، اظهار داشت: دیدار‌های متعدد مقامات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و نظامی، حجم مبادلات تجاری، همکاری در حوزه انرژی و همچنین تصمیم دو کشور برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در طی روزهای آینده در بغداد و به ویژه دیدار اخیر وزیر امور خارجه کشورمان از عراق و تبادل زوار در زمان اربعین نشان‌دهنده استحکام مناسبات است که لازم می‌دانم در این دیدار از تلاش‌ها و اقدامات نیروهای مسلح عراق در برقراری امنیت زوار در مراسم اربعین حسینی تشکر کنم.
وی با تأکید بر اینکه حضور گروه‌های تروریستی و هسته‌های پنهان و فعال در عراق و از جمله در استان‌های مجاور با جمهوری اسلامی ایران، همچنان یک خطر بالقوه و بالفعل برای امنیت ملی دو کشور به شمار می‌رود، گفت: ضرورت هماهنگی نظامی، اطلاعاتی و امنیتی دو کشور بیش از گذشته مضاعف شده است.
امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با ترور ناجوانمردانه سرداران مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق دست به جنایت بزرگی زدند، افزود: پیگیری حقوقی پرونده ترور این شهید بزرگ در دستور کار ما همچنان با قدرت ادامه دارد و قطعاً ما راه این شهدا را از طریق تقویت و تحکیم روابط نظامی ادامه می‌دهیم.
وی ادامه داد: تجربه ثابت کرده حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در هر نقطه‌ای از جهان همراه با ناامنی و تفرقه بوده است و این حضور در منطقه ما با هدف تضمین جریان انرژی و نیز تحکیم کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی از طریق بحران‌های تصنعی، اختلاف و درگیری میان کشورهای اسلامی می‌باشد و لذا هیچ‌گاه این حضور به دلیل آنچه که از آن به عنوان کمک به حقوق بشر، اشاعه دمکراسی و کمک به مردم منطقه ادعا می‌شود، نیست.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در ادامه این دیدار اظهار داشت: ما آمادگی انتقال تجربیات خودمان به شما برای اینکه به استقلال و خودکفایی در صنعت دفاعی برسید را داریم و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در کنار شما قرار دارد.
در ادامه این دیدار، ثابت محمد سعید رضا وزیر دفاع عراق با تشکر از دعوت و میزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروهای مسلح عراق، کشور و ملت عراق همچنان در حال مبارزه با تروریسم و جریان‌های تکفیری داعش هستند و در این مسیر، کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران با تقدیم خون و سلاح خود به ما کمک کرده است و ما قدردان هستیم.
وزیر دفاع عراق با تأیید صحبت‌های وزیر دفاع ایران، با یادآوری اهمیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک منطقه، لازمه ایجاد منطقه امن را تعامل و همکاری دانست و با اشاره به منافع متقابل جغرافیایی ایران و عراق به یکدیگر آن را مکمل ارزیابی کرد و عنوان نمود که ایران قدرتمند موجب عراق قدرتمند است و متقابلاً عراق قدرتمند، ایران قوی را به همراه خواهد داشت و این مسیر را برطرف کننده چالش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای دانست. وی با اشاره به تصمیم دولت عراق برای بازسازی نیروهای مسلح عراق، پس از نبرد طولانی با جریان‌های تکفیری خواستار استفاده از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های فنی، فناورانه و آموزش بین دو کشور گردید.
وی با اشاره به اراده کشورش برای تشکیل کمیسیون مشترک میان دو کشور، به احصای علاقه‌مندی‌ها و نیازمندی‌های طرفین و پیگیری توافقات قبلی تأکید کرد و آن را از برنامه‌های جدی دولت دانست. در انتهای این دیدار وی بر تقویت تعاملات و همکاری‌های بین دو کشور تأکید کرد. وزرای دفاع دو کشور بر ضرورت همکاری فی‌مابین برای برقراری امنیت در حدود مرزی تأکید کردند. این نخستین سفر دوجانبه وزیر دفاع عراق بعد از تشکیل دولت در این کشور است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی