[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یک کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد: «FATF» دست‌مایه‌ای برای مقاصد سیاسی اردوگاه غرب، روزنامه شیراز نوین


یک کارشناس مسائل بین الملل تأکید کرد: اگر قرار باشد اف‌ای‌تی‌اف از اهداف و ساز و کار خود فاصله بگیرد و جنبه سیاسی داشته باشد، کارایی خود را از دست می‌دهد. حمید صالحی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از تأثیر اخراج روسیه از FATF بر تحولات منطقه ای و بین المللی گفت: به نظر می‌رسد FATF ابزاری در اختیار اردوگاه غرب به سرکردگی ایالات متحده بوده و این یک اصل است. در واقع اینکه تا چه اندازه مؤثر بوده و بر اقتصاد روسیه اثر دارد، باید گفت روسیه کمتر آسیب می‌بیند.
وی تصریح کرد: آن اندازه که نپیوستن ایران به FATF موجب شده تا آسیب‌هایی متوجه کشور شود، با درجات کمتری این اتفاقات برای روسیه رخ می‌دهد؛ اما غرب تا چه زمانی می‌خواهد از این اهرم استفاده کند؟
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: روسیه دارای منابع متعدد نفت و گاز است، یک زمانی لیدر جریان شرق بوده است؛ بنابراین با توجه شرایط اقتصادی و قدرتی که روسیه دارد، طبیعتاً اثرات اخراج از FATF کمتر خواهد بود اما بی‌تأثیر هم نیست. این کارشناس مسائل روابط خارجی با بیان اینکه غرب تا کی می‌خواهد از ابزارهایی مانند اف‌ای‌تی‌اف استفاده سیاسی کند، گفت: FATF دست‌مایه‌ای برای مقاصد سیاسی اردوگاه غرب شده است، اما زمان تغییر کرده و حنای آنها رنگی نخواهد داشت.
صالحی افزود: اگر قرار باشد اف‌ای‌تی‌اف از ساز و کار خود فاصله بگیرد و جنبه سیاسی داشته باشد، روزی می‌رسد که کارایی خود را از دست می‌دهد؛ لذا سیاسی برخورد کردن و استفاده ابزاری از اف‌ای‌تی‌اف هم قطعاً تاریخ مصرفی دارد و بعد از آن دیگر اعتباری نخواهد داشت.
این استاد دانشگاه درباره اینکه آیا غرب می‌خواهد با چنین اقداماتی از ادامه جنگ روسیه و اوکراین جلوگیری کند، گفت: این اقدامات تأثیری در روند جنگ ندارد؛ زیرا اگر به شکست منجر شود، هیمنه روس‌ها فرو می‌ریزد. پوتین اگر لازم باشد حتی دست به سلاح‌های خطرناک هم می‌زند و اجازه نمی‌دهد بیش از این آبرویش از دست برود. بنابراین عزم روس‌ها بر این است که پیروز میدان نبرد با اوکراین باشند. به گزارش ایسنا، روز جمعه کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) عضویت روسیه را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد که مسکو در جنگ اوکراین، اصول این سازمان را نقض کرده است. به نقل از خبرگزاری رویترز، اف‌ای‌تی‌اف یک سازمان بین دولتی است که هدف خود را مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم می‌داند که این کار را از طریق وضع استانداردهای جهانی و بررسی پایبندی کشورها به این استانداردها انجام می‌دهد. این سازمان مستقر در پاریس در بیانیه‌ای مدعی شد: اقدامات فدراسیون روسیه به شکلی غیر قابل قبول با اصول اساسی اف‌ای‌تی‌اف که با هدف حمایت از امنیت سلامت و یکپارچگی نظام مالی جهانی وضع شده، در تضاد هستند. اوکراین در یک سال گذشته از آغاز جنگ تا امروز، بارها از این نهاد خواسته بود روسیه را اخراج کند. با وجود این، علی‌رغم تعلیق عضویت، روسیه هنوز در اف‌ای‌تی‌اف عضو محسوب می‌شود.
در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی آمده است: فدراسیون روسیه هنوز هم باید نسبت به تعهداتش به اجرای استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف پایبند باشد. مسکو باید به رعایت تعهدات مالی خود ادامه دهد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی