[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۹۰
  • دوره جدید

حاکمیت مدعی دین‌داری، بایستی کارگزاران شایسته داشته باشد، روزنامه شیراز نوین

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه، وبینار اخلاق و سیره کارگزاران علوی با همت بسیج اساتید و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای دخترانه شیراز و با سخنرانی دکتر مجتبی اشرافی مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه برگزار شد.
در این وبینار، دکتر اشرافی با تبیین اندیشه‌های حکومتی و توضیح سیاست‌های مولا امیرالمؤمنین علی(ع) در انتخاب و تعیین کارگزاران حکومتی، بیان داشت: در حکومت مورد نظر امام علی(ع)، کارگزار حکومتی بایستی دین‌دار، عدالت‌خواه و مردم‌دار باشد. وی یادآور شد که بیش از 30 نامه از 79 نامه حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه، خطاب به کارگزاران است و مطالبه اصلی مولا امیرالمؤمنین علی(ع) از کارگزاران حکومت علوی، مفهوم عدالت اسلامی و عمل بر روال و رویه عدل و عدالت و انصاف است.
 این استاد دانشگاه گفت: ضرورت وجود کارگزار و ساختار حکومتی و تشکیلاتی منسجم برای مدیریت امور ملت بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما آنجایی که نگاه به جبهه حق می‌شود و رعایت اصول و حفظ منفعت عام ملت لحاظ می‌شود، تفاوت میان کارگزار خوب و کارگزار بد هم نمایان می‌شود. گو اینکه مولا علی(ع) در تبیین و بازنمود کارگزار خوب از کارگزار بد می‌فرماید: مردم چاره‌ای ندارند جز اینکه زمامداری داشته باشند؛ چه نیکوکار و چه بدکار. اما اگر کارگزار مصلح و خوب و نیکوکار باشد، مؤمن، در امارت و حکومت او، به طاعت مشغول است و کافر بهره خود را می‌یابد و با قدرت او، بودجه عمومی جمع‌آوری و مالیات به عدل و انصاف، صرف امارت و آبادانی مملکت می‌شود و در مقابل دشمن ملت به پیکار برمی‌خیزد و بر سر مصلحت نظام اسلامی مسامحه و سازش نمی‌کند. امنیت راه‌ها را تضمین می‌کند و حق ضعیف را از قوی می‌گیرد. خوبان در سایه کارگزار خوب و نیکوکار، به صلاح و راحتی و آرامش زندگی می‌کنند و مردم از شر فاجران در امان هستند. مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه، در این وبینار به تشریح ویژگی‌های کارگزار نیکو در سیره علوی پرداخته و خاطرنشان کرد: کارگزار علوی، طهارت اقتصادی دارد و دستش به بد آلوده نمی‌شود؛ در مصرف بیت المال خسیس است و در هزینه کردن برای ملت و رسیدگی به ملت و امارت کشور دست و دل باز و ولخرج. در کنار حق است و مدافع حق. بر صراط مستقیم است و حزب سیاسیش الله. رانت نمی‌دهد و رانتی نمی‌گیرد. اهل باند و حزب و دیگرسازی و تفرقه و نفاق و طایفه‌بازی و رانت فامیلی نیست. صندلی ریاست برایش میعادگاه خدمت است و نوکری ملت. با همه این ویژگی‌ها اگر دیدید یا شنیدید کارگزاری در حکومت اسلامی، به اعتبار جایگاه و مقامش به سطحی از مادیات رسید که او را از طبقه ضعیف و مستضعف جامعه جدا نمود، بدانید که آن کارگزار شایسته نصب علوی نبوده است. دکتر اشرافی توجه به بیت المال و صیانت از اموال عمومی و پرهیز از هر نوع رانتی را ویژگی اصلی کارگزار علوی دانسته و با نقل قول کلام مولا علی(ع) به عقوبت دست درازی به بیت المال اشاره نموده و بیزاری حضرت امیر(ع) از ظلم و ستم را این‌گونه تشریح کرد: «سوگند به خدا اگر تمام شب را روی خارهای سعدان به سر برم یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوش‌تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم.» این استاد دانشگاه در پایان وبینار خود با تأکید بر لزوم حفظ رعایت اصول و ضوابط در انتخاب کارگزاران بر مبنای تخصص و تعهد در حکومت اسلامی، گفت: کارگزار حکومتی قولش اگر با عملش یکی نباشد و اگر عالم جامعه اسلامی عامل به آنچه علم دارد نباشد، جامعه را نفاق و دورویی و تحجر و تظاهر فرا می‌گیرد و در چنین جامعه ای عرصه بر صادقان و پاک دستان تنگ می‌آید و راهروان بیراهه‌ها و کجراهه‌ها زیاد می‌شود. اما اگر کارگزار حکومت بر مبنای اصول مشخص و شفافیت و صداقت و صراحت در رأی و اندیشه و با تعهد به حزبِ الله و نص کتاب الله انتخاب شود و بر مبنای همین اصول هم عمل نماید، یقیناً ثمره و نتیجه عدالت توزیعی و ثروت عمومی را همه آحاد و اقشار ملت خواهند چشید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی