[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۵۷
  • دوره جدید

راه‌اندازی میز مرجع مجازی در کتابخانه‌های فارس، روزنامه شیراز نوین

روح‌الله منوچهری از راه‌اندازی بخش مرجع مجازی، پایگاه اطلاعاتی و خدمات تحویل مدرک در کتابخانه‌های عمومی فارس خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس؛ روح‌الله منوچهری با اعلام این خبر عنوان کرد: در خدمتی نوین از کتابخانه‌های عمومی فارس به اعضا، دانشجویان و پژوهشگران استان فارس، بخش مرجع مجازی، پایگاه اطلاعاتی و خدمات تحویل مدرک با هدف گسترش و خدمات مرجع و اطلاع رسانی در کتابخانه‌های عمومی استان فارس راه اندازی می‌شود.مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس افزود: طرح میز مرجع مجازی كتابخانه‌ها عمومی با هدف تأمین نیازهای پژوهشی کاربران و پژوهشگران فارس انجام شده و از جمله خدمات قابل ارائه در این طرح، خدمات مبتنی بر وب به ويژه «دسترسی به منابع الكترونيكی، پايگاه اطلاعاتی و مقالات فارسی و لاتين، خدمات مرجع مجازی و ارائه مشاوره‌های اطلاعاتی» است.منوچهری با بیان اینکه اعضای کتابخانه‌های عمومی با استفاده از میز مرجع مجازی به ۱۸۰۰ پایگاه معتبر خارجی و داخلی دسترسی دارند، اضافه کرد: در این طرح بیش از ۱۲۵ میلیون رکورد از جمله منابع دیجیتال شامل مقالات ژورنالی و کنفرانسی، مقالات فارسی و لاتین، منابع دیجیتال کتاب‌ها و فصل کتاب، استانداردهای علمی و صنعتی، پایان نامه‌ها و گزارش‌ها در اختیار کاربران خواهد بود. وی با اشاره به اینکه علاقه‌مندان با عضویت در کتابخانه‌های عمومی خدمات مرجع مجازی را دریافت خواهند کرد، تصریح کرد: با ارسال ایمیل به نشانی
ref.services.fars@gmail.com امکان دسترسی، جستجو، بازیابی و دریافت انواع منابع اطلاعاتی فارسی و لاتین به صورت رایگان برای علاقه‌مندان فراهم خواهد بود. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: پاسخگویی به انواع پرسش‌های اطلاعاتی درباره کتاب، کتابخانه، کتابخوانی، منابع پژوهشی و پایگاه‌های اطلاعاتی؛ پاسخ به پرسش‌های پژوهشی، شیوه‌های نگارش علمی مقاله و پایان‌نامه، نیازسنجی و ارائه خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات براساس گروه‌های سنی، رشته تحصیلی و نیاز شغلی از دیگر خدماتی است که در این طرح به علاقه‌مندان ارائه می شود. وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط پیش آمده بر اثر بیماری کرونا، محدوديت‌های فيزيكی، جغرافيايی و زمانی، در اين نوع خدمات مرتفع می‌شود و در نتيجه در ارتقاء كيفی خدمات كتابخانه‌های عمومی نيز بسيار مؤثر است. بر اين اساس، اقدامات و برنامه‌ريزی‌هايی  با هدف فراهم‌سازی دسترسی متمركز كتابخانه‌های عمومی و اعضاء و مراجعان به پايگاه‌ها و منابع الكترونيكی به انجام رسيده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی