[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خورش آلو شوشتری ، روزنامه شیراز نوین

خورش آلو شوشتری از غذاهای فوق العاده خوشمزه و محلی شوشتر است که در شهرهای مختلف با روش‌های متفاوتی درست می‌شود و طعم و مزه ملس و شیرینی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش آلو شوشتری در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم برای 4 نفر
گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط: ۲ عدد
شیره تمبر هندی غلیظ: یک دوم لیوان بزرگ
شکر: یک دوم لیوان بزرگ
زعفران دم‌کرده: یک چهارم لیوان بزرگ
خلال بادام: یک سوم لیوان بزرگ
گلاب:۱ لیوان بزرگ
زردچوبه: ۱ قاشق مربا خوری
دارچین:۱ قاشق مربا خوری سرپر
آلو خورشتی شیرین:۱۵ الی۲۰ عدد
روغن مایع:به میزان لازم
آب:۳ الی ۴ لیوان بزرگ

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه خورش آلو شوشتری ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و در یک قابلمه مقداری روغن مایع بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید، وقتی داغ شد، پیازها را بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.
 مرحله دوم
بعد گوشت را مکعبی خرد کنید و اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها عوض شود و همه قسمت‌های گوشت سرخ شود، سپس زردچوبه و دارچین را بریزید و تفت دهید.
 مرحله سوم
سپس یک بسته تمبر هندی را به چهار قسمت تقسیم کنید و یک قسمت آن را با نصف لیوان بزرگ آب گرم ترکیب کنید و خوب به هم بزنید تا کاملاً در آب حل و رقیق شود.
نکته: تمبر هندی رقیق شده را از توری رد کنید تا شیره آن کاملاً صاف و یکدست شود.
 مرحله چهارم
بعد از ‌این‌که عطر ادویه‌ها آزاد شد، شیره تمبر هندی را اضافه کنید و تقریباً ۲ دقیقه تفت دهید، سپس آب را اضافه کنید، حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید تا شروع به جوشیدن کند‌.
 مرحله پنجم
وقتی مایع مخلوط چندجوش زد، درب قابلمه را ببندید و حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت همه مواد با هم بپزند تا گوشت‌ها از خامی ‌درآیند و نیم‌پز شوند.
 مرحله ششم
سپس آلوها را که از دو ساعت قبل در آب خیسانده‌اید اضافه کنید و هم بزنید، بعد از آن مخلوط خلال و گلاب را که از شب قبل آماده کرده‌اید را هم اضافه کنید و هم بزنید.
نکته: خلال‌ها را از شب قبل در گلاب بریزید تا عطر گلاب به خورد خلال‌های بادام رود.
 مرحله هفتم
بعد از آن درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و یک ساعت دیگر اجازه دهید تا ریز ریز با هم بجوشند و گوشت، آلو و خلال‌ها کاملا پخته شوند و خورشت جا بیفتد.
 مرحله هشتم
وقتی که خورشت روغن انداخت و پخته شد شکر را اضافه کنید و بعد مقداری زعفران را به دلخواه با مقداری آب گرم مخلوط کنید و بگذارید دم بکشد، بعد زعفران دم‌کرده را به خورشت اضافه کنید.
 مرحله نهم
سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید و درب ظرف را ببندید و ۲۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا با هم ریز بجوشند و شکر کاملاً در خورشت حل شود و رنگ و عطر زعفران با مواد ترکیب شود.
 مرحله دهم
وقتی که خورشت آلو شوشتری کاملاً جا افتاد از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسب بکشید و همراه با چلو زعفرانی، سالاد، ترشی، سبزی خوردن و انواع دورچین سرو کنید. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی