[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۵۷
  • دوره جدید

سامانه‌های هوشمند به یاری شیراز آمده‌اند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
رابطه عملکرد مدیریت شهری با کیفیت زندگی شهروندان مستقیم است. تصمیمات هوشمندانه و کارشناسی شهرداری‌ها مسیر رضایتمندی اهالی کلان‌شهر را هموار کرده و اجرای پروژه‌ها با نگاه‌های و کهنه و فسیلی و آلوده به تفکرات پوپولیستی بر انبوده مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند، خواهد افزود. ماهیت کلان‌شهرها به دلیل جمعیت انبوهی که در آنها زیست می‌کنند، به صورت بالفطره آبستن چالش‌های بی‌شماری است. در این برهه است که مدیران شهری باید وارد میدان عمل شده و خسارت‌های اقتصادی و روانی را که متروپلیس‌ها بر پیکره جامعه تحمیل می‌کنند، به حداقل برسانند. اگرچه نگاه‌های سنتی نقش شهرداری‌ها را در آسفالت معابر، حفظ و گسترش بافت‌های سبز شهری، گسترش سازه‌های سخت، مدیریت احداث بنا و در نهایت کمیسیون ماده 100 ارزیابی می‌کند، اما در هزاره جدید انبوهی از وظایف خرد و کلان برای مدیریت شهری پیش بینی شده که اجرای آنها شهر را به جای مطلوب‌تری برای گذران عمر تبدیل می‌کند. یکی از بحران‌ها و چالش‌های اساسی که شهر دیرینه شیراز با آن همیشه روبه‌رو بوده و با گذشت زمان بر وخامت آن افزوده شده، به گره‌های ترافیکی بازمی‌گردد. در گذشته‌های نزدیک باور بر این بود که با سازه‌های سخت بتنی نظیر پل‌ها، زیرگذرها و تقاطع‌ها می‌توان بر زخم‌های ترافیکی شیراز مرهم گذاشت و وقت و هزینه کمتری از جمعیت کلان‌شهرها در خیابان‌های مرکزی شهر هدر رود. اما با گذشت مدت کوتاهی تجربه نشان داد که پل‌ها پول‌ها را بلعیدند و ازدحام اتومبیل‌ها از میادین به کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف پرتاب شدند. با کسب این تجربه ناخوشایند و پرهزینه که آلودگی بصری آسمان شیراز را به دنبال داشت، می‌توانیم به سراغ ارتقای فرهنگ عمومی در زمینه‌های حمل و نقل برویم و شهروندان را با راهکارهای آموزشی نسبت به فواید رعایت قوانین ترافیکی آشنا سازیم. عملیاتی شدن دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی و افزایش مسیرهای دوچرخه سواری به 500 کیلومتر در پهنه کلان‌شهر شیراز از اقدامات مؤثر و راهگشایی است که شاهد ثمرات آن در برهه‌های کوتاه و بلندمدت هستیم. ارتقای سرانه سلامت، بهبود شاخصه‌های محیط زیستی، جلوگیری از هدررفت وقت و هزینه شهروندان، تنها گوشه ای از دستاوردهای طرح‌های هوشمند هستند که همه آنها هدف بلندپروازانه ای را که همانا امیدآفرینی و تقویت نشاط اجتماعی است، هدف گرفته‌اند. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین، گفت‌وگویی با معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز داشته است. مهندس مسعود طهماسبی بر این باور است که حمل و نقل در کشورهای توسعه یافته از ارکان اصلی مدیریت شهری است. اما جایگاه این حوزه در کشور ما به مؤلفه ای حاشیه ای و چالش برانگیز تبدیل شده و برای عبور از شرایط بحرانی نیازمند همکاری‌های فرادستگاهی هستیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 سیاست‌های حمل‌ونقل ریشه‌ای هستند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: تصمیم گیری در خصوص احداث تقاطع‌ها، بزرگ‌راه‌ها، پارک‌ها، مجتمع‌های بزرگ مسکونی و تجاری باید بر اساس سیاست‌های حمل و نقلی اتخاذ شده و به مرحله اجرا برسد. متأسفانه در عمل عکس این فرایند اتفاق افتاده و پس ازاجرای پروژه‌ها و بروز چالش‌ها، مشکلات ترافیکی و حمل و نقلی به این معاونت سپرده می‌شود. مسعود طهماسبی ضمن اشاره به این مطلب که باید ریشه مشکلات ترافیکی را در سایر بخش‌ها جست‌وجو کنیم، ادامه داد: امروزه در حوزه حمل و نقل به شدت دچار افتراق و پراکندگی کار هستیم و تصمیم گیری‌ها به صورت خودسرانه و بدون درنظرگیری مسائل ترافیکی اجرا می‌شوند.
 وی به ترافیکی که از ساعات ابتدایی شب باعث قفل شدن معابر هسته مرکزی شهر شده اشاره کرد و افزود: درصدی از این ترافیک به کاربری‌های ترافیک زا و سدمعبری‌ها بازمی‌گردد و درصدی هم مربوط به فرهنگ رانندگی شهروندان است. هسته مرکزی شهر به محل تمرکز خدمات درمانی تبدیل شده که باعث شده آشفتگی ترافیکی شده است. به گفته معاون شهردار شیراز فعالیت کاربری‌ها باید تابع طرح تفصیلی شهر باشد. اما آنچه ما در هسته مرکزی و مناطق پرترافیک شهر می‌بینیم، حکایت از عدم انطباق این نوع فعالیت‌ها با طرح تفصیلی دارد. زمانی که ضوابط را با کاربری‌ها و فعالیت‌های موجود در شهر مقایسه می‌کنیم، این مغایرت کاملاً مشهود است. هرچند که بخشی از آن به ضعف قانونی بازمی‌گردد اما در برخی موارد نیز نقض قانون را شاهد هستیم. وی ضمن اشاره به اینکه یکی از متولیان صدور مجوز در پهنه کلان‌شهر شیراز اتاق اصناف است، یادآوری می‌کند: در زمان صدور پروانه کسب در قانون به صراحت تکلیفی به استعلام از شهرداری قید نشده و در عمل بدون هماهنگی و کسب نظر از مدیریت شهری در خصوص محل و نوع فعالیت اصناف نسبت به صدور مجوز اقدام می‌کنند. در حالی که بر اساس طرح تفصیلی نوع فعالیت در هر پهنه ای از شهر تابع شرایطی است که در صورت رعایت آن مشکلات ترافیکی به مراتب کمتر از شرایط فعلی خواهد بود. این مقام مسئول در ادامه این گفت‌وگو با برشمردن اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت برای کاهش معضلات ترافیکی تصریح کرد: برای رفع مشکلات ترافیکی در شهر شیراز کارگروه‌های 11 گانه ای در تمامی مناطق شهرداری متشکل از نماینده اتاق اصناف، پلیس راهور و خدمات شهری و نماینده حمل و نقل ترافیک شهرداری تشکیل شده که نسبت به شناسایی کاربری‌های ترافیک زا در مناطق اقدام می‌نمایند. این کارگروه در پیک ترافیکی موظف هستند با بررسی‌های لازم گره‌های ترافیکی را شناسایی کرده و در پی خنثی سازی آنها برآیند. همچنین در تلاش هستیم در پروانه ساختمانی نوع فعالیت و کاربری آن مشخص شود تا فعالیت‌ها بر اساس مجوزها صورت گیرد.
 همکاری فرادستگاهی برای حل مشکلات ترافیک بلوار زند
 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در بخش دیگری از گفت‌وگو با شیرازنوین، به ترافیک خیابان کریم خان زند اشاره کرد و افزود: رفع بخشی از ترافیک خیابان زند و ناهنجاری آن نیازمند اعمال قانون توسط پلیس راهور است و از سوی دیگر هر طرح و سامان‌دهی به شرطی در این محور موفق می‌شود که همراهی جامعه خدمات درمانی را به همراه داشته باشد. وی ضمن اشاره به اینکه صدور مجوز برای فعالیت مطب پزشکان بدون استعلام از شهرداری صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ترافیکی که به واسطه خدمات درمانی در هسته مرکزی و خیابان زند به وجود آمده است، همه را آزار می‌دهد. رفع این معضل تبدیل به مطالبه مردمی شده و ظرفیت این خیابان اشباع گردیده و با عریض شدن آن هم اتفاقی رخ نمی‌دهد. یکی از راهکارهای مؤثر همراهی متولیان خدمت دهنده در راستای مسئولیت اجتماعی و توزیع خدمات درمانی در تمام شهر است که با اجرایی شدن آن شاهد روان سازی ترافیک این محور شاخص از شهر شیراز خواهیم بود. 
طهماسبی معتقد است در مقایسه با سالیان قبل امروزه در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی از رشد کمی و کیفی برخورداریم؛ لذا باید به سمت توزیع مناسب خدمات در تمام گستره شهر باشیم. موضوعی که کمک شایانی به مدیریت کنترل ترافیک در کلان شهرها دارد و در شهر شیراز می‌توان طی یک همکاری با شهرداری در زمان صدور پروانه فعالیت این مراکز و با رویکرد توزیع متوازن خدمات در سایر نقاط شهر، شاهد روان سازی ترافیک در هسته مرکزی شهر باشیم. البته تجربیات مشابهی در این خصوص وجود دارد و در حال حاضر شهرداری در موارد زیادی با سایر بخش‌ها و سازمان‌ها در زمان صدور مجوزهای فعالیت همکاری دارد؛ در صورتی که در قوانین مربوطه پیش بینی نشده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیرار از همراهی پزشکان در راستای مسئولیت اجتماعی برای رفع مشکل ترافیک خیابان زند خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: جامعه پزشکی همیشه در موضوعات مختلف و در راستای خدمات رسانی به جامعه پیش قدم بوده اند و اکنون انتظار داریم در بحث مسائل ترافیکی نیز یاریگر باشند. شهرداری هم این آمادگی را دارد که در این مسیر تسهیلاتی را فراهم نماید. طهماسبی پارک خودرو در پیاده رو مقابل بیمارستان‌های مرکزی زند را غیرقانونی برشمرد و یادآوری کرد: اینکه بگوییم جرائم پلیس راهور و دوربین‌های ثبت تخلف در رفع این معضل چندان کارساز نیست، موافق نیستم؛ چراکه هر زمان محدودیت ایجاد کنیم و ضمن افزایش هزینه تخلف به مقوله فرهنگ سازی هم توجه داشته باشیم، با عدم تکرار تخلف روبه‌رو خواهیم شد. در راستای فرهنگ سازی رانندگی در سطح شهر شیراز نزدیک به 20 پویش در سطح شهر با موضوعات مختلف به صورت میدانی تا پایان سال راه اندازی و اجرا می‌شود.
 نظارت شبانه‌روزی بر پارکینگ‌های شهرداری
این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون 22 پارکینگ با 4هزار و 300 ظرفیت خودوریی تحت نظارت شهرداری شیراز است، می‌گوید: برای روزهای پایانی سال و ایام عید ظرفیت ویژه ای مازاد بر پارکینگ‌های فعلی شهرداری با حدود 20 پارکینگ و 1600 خودرو توسط این معاونت پیش بینی شده است. 
همچنین 78 پارکینگ خصوصی مجوزدار با ظرفیت 15هزار و 200 خودرو توسط بخش خصوصی تحت نظارت اصناف فعال هستند که در ایام عید 11 پارکینگ با ظرفیت 1330 خودرو نیز توسط بخش خصوصی به این ظرفیت اضافه خواهد شد. طهماسبی در پاسخ به پرسش چگونگی نظارت بر پارکینگ سطح شهر و جلوگیری از تخلفات مانند دریافت هزینه‌های گزاف پارک خودرو عنوان کرد: پارکینگ‌های تحت نظارت شهرداری شبانه روزی و به‌صورت مستمر بازرسی می‌شوند و با هرگونه اخذ هزینه اضافی شدیداً برخورد می‌شود. اما درصدی از پارکینگ‌های فعال در سطح شهر زیر نظر شهرداری نبوده و طبیعتاً امکان بازرسی مستقیم از سوی شهرداری امکان پذیر نیست؛ در حالی که شهروندان در اغلب موارد شکایت خود از این پارکینگ‌ها را به شهرداری اعلام می‌نمایند؛ لذا در تلاشیم اکیپ‌های بازرسی مشترک با اتاق اصناف تشکیل دهیم و در این خصوص نیز جلساتی تشکیل شده است. 
به گفته وی کنترل قیمت‌ها، رفتار همراه با تکریم و نظافت در پارکینگ‌ها از جمله مطالبات شهرداری از پارکینگ‌های تحت نظارت خود و اتاق اصناف می‌باشد و سامانه ۱۳۷ شهرداری به صورت شبانه روزی آمادگی پذیرش هرگونه شکایت، انتقاد و پیشنهاد شهروندان در این خصوص را دارد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به موارد هشت گانه معاونت حمل و نقل و ترافیک در این حوزه که بخشی از آن تا پایان سال به سرانجام می‌رسد و بخشی در سال آینده و در مناسبت‌های مختلف عملیاتی می‌شود، می‌گوید: هوشمندسازی پارکینگ‌های سطح شهر به عنوان یکی از دستور کارهای 8گانه این معاونت در بعد اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت تعریف شده است. در این طرح با هدف به حداقل رساندن نارضایتی، پارکینگ‌های مسقف 100درصد هوشمند و پارکینگ‌های روباز نیز مکانیزه می‌گردد. وی با اشاره به هوشمندسازی تمام پارکینگ‌های تحت پوشش شهرداری شیراز یادآور شد: با این رویه جای پارک‌ها خودرو‌ها و امکان اطلاع رسانی ظرفیت خالی فراهم می‌شود و شهروندانی که قصد سفر به مرکز شهر را دارند می‌توانند ظرفیت خالی را از منزل رزرو نمایند. این طرح با مشارکت سرمایه گذار بعد از اعلام فراخوان و برنده نهایی اجرایی می‌شود. 
 ناوگان اتوبوس‌رانی هوشمند می‌شود
 طهماسبی از طرح (BMS) در ناوگان اتوبوس‌رانی به عنوان دومین طرح هوشمندسازی یاد کرد و ادامه داد: در گذشته فاز نخست این طرح اجرایی شد اما مرحله دوم که ساعت حرکت اتوبوس به ایستگاه‌ها، توقف، طول مسیر و نظارت بر عملکرد رانندگان را شامل می‌شود در فاز دوم تعریف شده است؛ طرحی که با اجرایی شدن آن و مشخص شدن زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه این امکان را برای شهروندان فراهم می‌کند که زمان خود را تنظیم کنند. 
همچنین شاهد نظم در ناوگان اتوبوس‌رانی و توزیع عادلانه یارانه به این بخش خواهیم بود. معاون شهردار شیراز با بیان اینکه در فاز دوم این طرح تمام ناوگان فعال و ایستگاه‌های اتوبوس تحت پوشش قرار می‌گیرد، تصریح می‌کند: با اجرایی شدن فاز بعدی طرح BMSکه بین 6 تا 9 ماه مدت زمان اجرای آن است، استفاده شهروندان از ناوگان افزایش می‌یابد.
 سامانه‌های هوشمند به یاری شیراز می‌آیند
طهماسبی با اشاره به تخصیص یارانه یا همان سوبسید شهرداری به ناوگان اتوبوس‌رانی تصریح کرد: شهرداری در حال حاضر به ازای هر اتوبوس 20میلیون تومان ماهانه پرداخت می‌کند که قسمتی به صورت یارانه نقدی و مابقی به صورت تأمین تجهیزات و تعمیرات است. با راه اندازی این سامانه یارانه متناسب با میزان خدمات و بر اساس تعداد مسافر، مسیر پیمایش و زمان سفر پرداخت می‌شود. او با اشاره به اینکه در طراحی سیستم بی ام اس BMS درب‌های ورودی به سنسورهایی مجهز می‌شود که تعداد مسافر را کنترل خواهد کرد، افزود: توقف در خارج از ایستگاه توسط اتوبوس‌ها باعث نارضایتی شهروندان شده است که کنترل خواهد شد. همچنین کنترل سرعت اتوبوس و نظارت بر عملکرد رانندگان و تقویت خطوطی که بیشترین تراکم مسافر را دارد، برای اختصاص خط پشتیبان از جمله مزایای راه اندازی سیستم BMS است. معاون شهردار شیراز با بیان اینکه هم اکنون پرداخت کرایه در اتوبوس‌ها به صورت 100درصد غیرنقدی است، ادامه داد: با راه اندازی سیستم TMS کرایه تاکسی‌ها هم به صورت غیرنقدی و از طریق کارت‌های شهروندی، QR یا با کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب است. طهماسبی درباره سیستم TMS تاکسی‌ها به عنوان یکی از موارد هشت گانه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در پیشبرد اهداف این سازمان اشاره کرد و افزود: آگهی فراخوان برای نصب نرم افزار و سخت افزار این سیستم روی تاکسی‌ها انجام شده است و بعد از اعلام برنده، فاز عملیاتی در تاکسی‌های فعال در سطح شهر شیراز آغاز می‌گردد. این مقام مسئول درباره سرنوشت طرح lez یا همان محدوده‌هایی با کاهش آلایندگی کمتر گفت: یکی از مزیت‌های شهر شیراز پاکی هواست که باید آن را محافظت کنیم که با تصویب محدوده طرح کاهش آلایندگی در شورای ترافیک ورود خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده مرکزی شهر ممنوع است. این طرح در مرحله فراخوان مناقصه قرار دارد و اجرای فاز اول آن با 60 دروازه در هسته مرکزی و در فازهای بعدی با نگاه تحت پوشش قرار دادن کل شهر انجام می‌شود. 
 تحول ترافیکی در محور شمال غرب
طهماسبی در بخش دیگری از گفت‌وگو با شیرازنوین درباره سرنوشت خط ویژه شمال غرب شیراز به عنوان یکی از اولویت‌های این معاونت گفت: با دریافت مصوبه شورای ترافیک استان اجرای فاز نخست خط ویژه شمال غرب از پایانه شهید طبایی زاده روبه‌روی شهرک گلستان تا تقاطع بصیرت اجرا می‌شود. وی فاز اول این طرح را خرید تجهیزات و شروع عملیات اجرایی توسط پیمانکار اعلام کرد و افزود: فاز دوم خط ویژه از تقاطع بصیرت تا میدان نمازی در دستور کار قرار دارد. همچنین اجرای خطوط بی‌آرتی به خرید اتوبوس‌های ویژه که درب‌های آن از چپ و راست باز می‌شود، نیاز دارد. به گفته معاون حمل نقل و ترافیک شهرداری شیراز پروژه تراموا و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک پیوسته به هم هستند و نمی‌توان این طرح‌ها را به صورت جداگانه اجرایی کرد. با مصوب شدن طرح جامع در کوتاه مدت، همزمان طرح تراموا تکمیل خواهد شد و به سمت اجرایی شدن پیش خواهد رفت.
 500 کیلومتر مسیر دوچرخه در روز شیراز
طهماسبی از طرح شناسنامه دار کردن مسیرهای دوچرخه سواری به عنوان یکی از اقدامات در شیراز به عنوان شهر ملی دوچرخه یاد کرد و گفت: هم اکنون 300 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر شیراز تأمین شده که هدف گذاری شهرداری تا شب عید رسیدن به عدد 400 کیلومتر و تا روز شیراز در اردیبهشت ماه به 500 کیلومتر است. وی با اشاره به سهم‌های مشترک مسیرهای دوچرخه سواری با سایر مسیرها، یادآور شد: دنبال آن هستیم که سهم مسیرهای ویژه دوچرخه را از محورهای مشترک افزیش دهیم. برای این کار نخست باید مسیرهای دوچرخه در کل شهر را توسعه دهیم تا دوچرخه به عنوان یک مدل حمل و نقلی سهم خودش را در سبد سفرهای درون شهری پیاده کند؛ به گونه ای که طی 5 سال به سهم 3 درصدی دوچرخه سواری در مدل حمل و نقل برسیم. معاون شهردار شیراز درباره نظارت بر مسیرهای دوچرخه سواری به وسیله دوربین‌های نظارت تصویری گفت: در کنار نظارت‌ها باید تلاش کنیم که عدم تردد خودرو یا موتورسیکلت در مسیرهای دوچرخه سواری تبدیل به مطالبه مردمی گردد.
 این مقام مسئول از همه دستگاه‌ها و مردم شهر شیراز نیز درخواست کرد به توسعه مسیرهای دوچرخه سواری کمک کرده و از اشغال مسیرها خودداری کنند تا فرهنگ استفاده از دوچرخه با قوت ادامه یابد و شیراز همچنان شهری با هوای پاک باقی بماند.
طهماسبی درباره هزینه ثبت نام دوچرخه‌های اشتراکی گفت: هزینه ثبت نام دوچرخه اشتراکی 159هزار تومان در نظرگرفته شده که تنها 20هزار تومان را شهروند به صورت ودیعه در زمان ثبت نام پرداخت می‌کند و مابقی هزینه را تا سقف 75هزار کاربر، شهرداری به عنوان ودیعه به شرکت سرمایه گذار پرداخت کرده است. اکنون که سهم 75هزار ثبت نامی طی مدت زمانی مشخص به واسطه مشارکت بالای شهروندان در سطح شهر شیراز طی 11 ماه تکمیل شده، هزینه ثبت نام جدید باید تعیین تکلیف شود. وی درباره چگونگی عودت هزینه‌های ثبت نام توسط شرکت سرمایه گذار دوچرخه‌های اشتراکی ادامه داد: هزینه پرداختی شهروند که معادل 20هزار تومان است، در صورت لغو ثبت نام بازپرداخت می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی