[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی بیدود، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
صیانت از بیت‌المال و احقاق حقوق شهروندان در برابر زیاده‌خواهی‌های دوچرخه‌های نارنجی، وجه مشترک سخنان مدیران شهری شیراز در حوزه حمل‌ونقل بود. نشست مشترک نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر و معاون شهردار شیراز صبح سه‌شنبه 9 اسفندماه برگزار شد و مواردی نظیر اجرای فاز اول طرح LEZ، ارسال پیام‌های ارشادی، گسترش زیرساخت‌های معاینه فنی، مدیریت هوشمند ترافیک، تمهیدات نوروزی و مهم‌تر از همه شرایط تداوم همکاری با شرکت پاک چرخ ایرانیان به‌عنوان دوچرخه‌های نارنجی بیدود مورد بررسی و کالبدشکافی قرار گرفت.
 به قانون پایبندیم و اهل باج‌دادن نیستیم
نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست خبری گفت: شورای اسلامی شهر شیراز تحت هیچ شرایطی حاضر به باج‌دادن نیست و خود را صرفاً خدمتگزار مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌داند. مصطفی کیانی رحیمی با تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و با تقدیر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خبرنگاران افزود: حضور اصحاب رسانه باعث دلگرمی مسئولان است و زمینه‌ساز اتخاذ تصمیماتی کارشناسی‌شده. خبرنگاران بازوی پرتوان مدیریت شهری هستند که مشکلات مردم را صادقانه 
بازتاب می‌دهند.
وی با اشاره به بدعهدی شرکت پاک چرخ ایرانیان گفت: شرکت پاک چرخ ایرانیان بر این باور است که خواسته‌های اقتصادی‌اش در قالب قراردادی که قبلاً بسته تأمین نمی‌شود و ما هم نمی‌توانیم پاسخ‌گوی نیازهای جدید این شرکت باشیم. نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری افزود: شهروندان از دوچرخه‌های هوشمند استقبال کرده‌اند و باید با توسعه زیرساخت‌ها پاسخ‌گوی نیاز شهروندان بود. در همین زمینه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز به‌دنبال راهکارهای جایگزین برای برخورداری مردم از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی هستند و جلسات متعددی در این حوزه با فعالان صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود. او با تأکید بر رعایت مفاد قانونی که در قرارداد شهرداری شیراز با شرکت پاک چرخ ایرانیان لحاظ شده، عنوان کرد: این قرارداد تا مدت زمانی که برای آن ذکر شده همواره فصل‌الخطاب است و هر دو موظف هستند به وظایف و تکالیف قانونی خود عمل کنند. کیانی رحیمی تأکید کرد: در شورای اسلامی شهر شیراز از حق و حقوق مردم شیراز به اندازه یک سر سوزن در هیچ موردی کوتاه نخواهیم آمد و همواره بر اصل روشنگری، شفافیت و عدالت‌محوری تأکید داریم.
 صیانت شهرداری از حقوق شهروندان
در این نشست معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز بر ایستادگی شهرداری در برابر صیانت از حقوق شهروندان تأکید کرد. هادی شه‌دوست شیرازی با تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: داستان بیدود از جایی شروع شد که شرکت پاک چرخ ایرانیان درصدد تغییر مدل قرارداد برآمد. این شرکت مبلغی را به‌عنوان ودیعه اخذ و به ازای هر سفر هزینه‌ای را از شهروندان دریافت می‌کرد. اما پس از گذشت مدتی از اجرای قرارداد، شرکت پاک چرخ ایرانیان گفت که دیگر با رویه پیشین همکاری نخواهد کرد و درصدد اخذ حق اشتراک به‌جای ودیعه برآمد. طبق مدل قبلی قرارداد، شهروندان می‌توانستند ودیعه خود را پس از اتمام مدت دریافت کنند اما بیدودها درخواست داشتند ودیعه به حق اشتراک تبدیل شود.
وی در ادامه افزود: علاوه بر این، شرکت پاک چرخ ایرانیان موارد دیگری را مطرح کرد که مدل کلی قرارداد را تغییر می‌داد و با مخالفت روبه‌رو شد و به‌دنبال آن همه دوچرخه‌هایش را از سطح شهر جمع‌آوری کرد. او بیان داشت: شرکت پاک چرخ ایرانیان علاوه بر شیراز در تهران هم دچار مشکلاتی شده بود و درصدد بود که دوچرخه‌های نارنجی را از شیراز خارج کند که با دستور قضایی منع شد. شه‌دوست ابراز داشت: شهرداری شیراز با ساختارشکنی حقوقی قرارداد از سوی شرکت پاک چرخ ایرانیان مخالف است و جلسات متعددی را در شیراز و تهران با آنها برگزار کردیم و توافقات به‌دست‌آمده به‌صورت لایحه‌ای با اعضای شورای اسلامی شهر شیراز مطرح شد که در نهایت نسخه نهایی به شرکت پاک چرخ ایرانیان ارائه گردید و آنها با بدعهدی از قبول آن سر باز زدند. معاون شهردار شیراز گفت: خواسته‌های جدید شرکت دوچرخه‌های نارنجی حق و حقوق شهروندان شیراز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و آنها حاضر نشدند در جلسه راهبردی که برای حل‌وفصل مشکلات و موارد اختلافی برگزار شد، حضور یابند. 
در نهایت ریاست شورای اسلامی شهر شیراز به عنوان یکی از اعضای کمیسیون ماده 38 که محل حل اختلاف شهرداری و پیمانکار است، درخواست مذاکره مجدد را ارائه کرد و جلسه شش‌ساعته‌ای برای حل چالش‌ها برگزار شد. وی افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در تلاش هستند تا با رعایت حقوق شهروندان، دوچرخه‌های بیدود به شهر بازگردند؛ چراکه شیرازی‌ها استقبال بیشتری نسبت به پایتخت‌نشین‌ها برای دوچرخه‌های اشتراکی نشان می‌دهند.
 تشکیل کنسرسیوم برای خدمت‌رسانی مشترک
شه‌دوست شیرازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در همین فاصله که شرکت بیدود خدمت‌رسانی به شهروندان شیرازی را متوقف کرده است، اقداماتی برای برخورداری شهروندان از دوچرخه‌های اشتراکی در دست انجام قرار گرفت و کنسرسیومی متشکل از شهرداری شیراز، شرکت صنایع قطعات الکترونیک و یک شرکت دوچرخه‌ساز تشکیل شد تا انحصارها از میان برداشته شود و پلتفرمی برای شهر شیراز در این زمینه راه‌اندازی گردد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه جلسات با شرکت پاک چرخ ایرانیان همچنان ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: این شرکت شاید به‌درستی مدعی ضرر و زیان است و این در حالی است که به آنها تأکید کردیم اختلال در عملکرد و خدمت‌رسانی بیدود سبب شده تا اعتماد عمومی به شهرداری شیراز خدشه‌دار گردد.
او با تأکید بر این موضوع که شهرداری شیراز به‌منظور حمایت از شهروندان سوبسید هنگفتی را برای تداوم خدمت‌رسانی بیدودها متقبل شده، اظهار داشت: شهرداری شیراز به‌صورت کامل به قرارداد با شرکت پاک چرخ ایرانیان پایبند است و هیچ‌گونه خلف وعده را به دلیل رسالتی که در زمینه صیانت از حقوق شهروندان برعهده دارد، نمی‌پذیرد.
 مشارکت برای پاکیزگی هوای شیراز
شه‌دوست شیرازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با همکاری پلیس، فاز نخست طرح محدودیت حضور خودروهای آلاینده در نقاط مرکزی شیراز در روزهای آتی با ارسال پیامک‌های ارشادی کلید می‌خورد. وی با اشاره به فعالیت ۱۵ مرکز معاینه فنی در شیراز با ظرفیت ارائه خدمت به ۲۴۰۰ خودرو در روز گفت: اجرای این طرح می‌تواند خودروهای فاقد معاینه فنی را به سمت مراکز فنی سوق دهد و با این کار امیدوارم بتوانیم برند شیراز را به‌عنوان تنها کلان‌شهری که هوای آن پاک مانده، حفظ کنیم. این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که اجرای این طرح در فاز اول به مدت یک ماه به صورت ارشادی خواهد بود و پس از آن پلیس اعمال قانون خواهد کرد، بیان داشت: مراکز معاینه فنی از ساعت ۶ الی ۱۸ آماده خدمت‌رسانی هستند.
شه‌دوست شیرازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ورود روزانه صدها خودرو از شهرها و استان‌های هم‌جوار به شیراز برای کسب درآمد گفت: میانگین استفاده مردم شیراز از تاکسی‌های اینترنتی بیشتر از سایر نقاط کشور است.
معاون شهردار شیراز خواستار همیاری رسانه‌ها در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک شد و بیان داشت: مبانی آموزشی را از مدارس آغاز کرده ایم و این طرح در بیش از 130 مدرسه اجرا شده است. وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه سرویس مدارس در ابتدای سال تحصیلی پیش آمد، گفت: دو هفته قبل پیشنهاد افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس را به آموزش و پرورش ارسال کردیم و منتظر اقدام آنها هستیم. علاوه بر این پیشنهاد افزایش نرخ کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی به شورا ارائه شده است.
 آمادگی شهرداری شیراز برای نوروز
معاون شهردار شیراز با اشاره به برخی اقدامات در آستانه سال نو گفت: نوروز سال قبل ۵۵۰ واحد پارکینگ به شهر اضافه شد و نوروز پیش رو هم برای تأمین ۱۶۰۰ واحد اقداماتی شده است. به‌موازات آن اتوبوس‌های گردشگری را به‌روز کرده و محدودیت‌های ترافیکی نیز در مرکز شهر خواهیم داشت. رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در بخش پایانی سخنانش از احتمال اجرای طرح محدوده ترافیکی زوج و فرد در سال آینده خبر داد و گفت: در صورتی که شرایط ترافیک و حمل و نقل کلان‌شهر شیراز به همین صورت ادامه یابد، سال آینده باید به سمت اجرای برخی محدودیت‌های ترافیکی مانند طرح زوج و فرد برویم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی