[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۵۷
  • دوره جدید

خوراکی هایی که برای افسردگی سم هستند!، روزنامه شیراز نوین

افسردگی شدید می‌تواند ریشه در شرایط فردی و اجتماعی داشته باشد اما تغذیه هم بی‌تأثیر نیست. در بین خوراکی‌ها غذاهای افسرده‌کننده بسیاری وجود دارد که برخی موجب بروز افسردگی شدید می‌شوند.
به گزارش نمناک، در جهانی زندگی می‌کنیم که بیشتر مواد به روش شیمیایی پرورش داده می‌شوند، به همین خاطر برای کاهش نگرانی و اضطراب باید بیشتر به تغذیه توجه کنیم زیرا تغذیه نقش بسزایی در حالات روحی افراد دارد.
مصرف این غذاها باعث تأثیر منفی بر وضعیت روحی شما می‌شود
مطالعات نشان می‌دهند مصرف مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای، مصرف زیاد گوشت قرمز، شیرینی و شکلات و عدم مصرف فیبر و انواع میوه و سبزیجات تازه می‌تواند به‌شدت باعث افزایش ریسک ابتلا به افسردگی حاد شود ؛ علاوه بر این موارد یک سری مواد خوراکی اثرات منفی روی سلامت روان و افزایش خطر ابتلا به افسردگی در فرد می‌شوند.
غذاهایی که موجب افسردگی می‌شوند:
1. شکر:
محققان دریافتند هنگامی که سطح گلوکز خون افزایش یابد، سطوح پروتئینی بالا می‌رود که رشد نورون‌ها و سیناپس‌ها را مورد تشویق قرار می‌دهد. بارها در بخش سلامت نمناک عنوان شده است که خوردن شکر باعث می‌شود که مغز شما در یک سطح بهینه کار کند و هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، ریسک افسردگی و خطر ابتلا به دیابت و جنون نیز بیشتر می شود.
2. شیرین کننده‌های مصنوعی:
فکر نکنید که تنها به این خاطر که شیرین کننده مصنوعی است خطری شما را تهدید نمی‌کند. اسپارتام جزء تشکیل دهنده (و خطرناک) که در محصولاتی مثل نوشابه یافت می‌شود، تولید انتقال‌دهنده عصبی سروتونین را مسدود می‌سازد.
این می‌تواند باعث انواع بیماری‌های عصبی از جمله سردرد، بی خوابی، تغییرات در حالت روحی و افسردگی شود. اما ممکن است برای سلامت ذهنی نیز بد باشد.
3. الکل:
سیستم عصبی مرکزی مهم است. مسئول گرفتن اطلاعات از طریق پنج حس، تفکر، درک، استدلال، و کنترل عملکرد حرکت است. اما با مصرف الکل این موارد کاهش پیدا می‌کنند و باعث تشدید علائم افسردگی می‌شود.
4. روغن هیدروژنه:
مرغ‌سرخ‌شده، پنیرسرخ‌شده، سیب‌زمینی‌سرخ کرده، به دلایل مختلفی برای بدن مشکل ایجاد می‌کنند و می‌توانند باعث افزایش وزن شوند. اما چیزهای بیشتری وجود دارد که آن‌ها هم به افسردگی مرتبط هستند.
هر چیزی که با روغن‌های هیدروژنه درست شده و حاوی چربی‌های ترانس است می‌تواند به طور بالقوه به افسردگی کمک کند. چربی‌های اشباع‌شده، مثل آن‌هایی که در گوشت‌گوساله، لبنیات بالا و کره پیدا شده‌اند، می‌توانند شریان‌ها را مسدود کنند و از جریان خون به مغز جلوگیری کنند.
غذاهایی که علائم افسردگی را تشدید می‌کند
5. فست‌فود:
افرادی که فست‌فود می‌خورند، 51 درصد بیشتر دچار افسردگی می‌شوند، بنابراین از خوردن آن‌ها بپرهیزید.
6. چربی ترانس:
چربی‌ترانس به چربی‌های اشباع نشده گفته می‌شود که معمولاً در کل غذاها دیده نمی‌شوند. تنها در دهه 1950 چربی‌های ترانس به طور معمول در چیزهایی مثل مارگارین، اسنک، محصولات پخته شده بسته‌بندی و روغن‌های مورد استفاده برای سرخ کردن مواد غذایی، مورد استفاده قرار گرفتند. مصرف چربی‌های ترانس کنترل نشده می‌تواند ریسک افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد.
7. غذاهای با سدیم بالا:
دهه‌هاست، غذاهای بدون چربی به عنوان یک راه‌حل کاهش وزن اعلام می شوند اما بسیاری از این محصولات حاوی کمی سدیم هستند. متخصصان می‌گویند که همه این نمک اضافی می‌تواند کاملاً با احساسات شما ناسازگاری داشته باشد، زیرا سدیم اضافی در این محصولات می‌تواند جنبه‌های سیستم عصبی را مختل کند.
نه تنها این می‌تواند باعث افسردگی شود، بلکه می‌تواند به واکنش سیستم ایمنی نیز کمک و باعث خستگی شود و البته نمک هم چنین منجر به نگهداری مایع و بادکردگی می‌شود.
8. کافئین:
متخصصان بسیاری وجود دارند که می‌گویند حتی مقدار کمی کافئین نیز می‌تواند منجر به افسردگی شود. دلیل بیشتر کارشناسان، اثر مخرب کافئین روی خواب است. خواب آشفته می‌تواند به طور جدی به وضعیت ذهنی آسیب برساند.
غذاهایی که علاوه بر تشدید افسردگی باعث عصبانیت و اضطراب می‌شوند:
9. سبوس گندم:
این نام را همیشه در میان خوردنی‌های مفید مشاهده می‌کردید اما این‌جا باید بگوییم که در مورد افسردگی این مسئله کمی متفاوت است چراکه سبوس گندم به دلیل وجود فیتیک اسید و فیبر جذب روی را محدود می‌سازد و همین کاهش روی اثر سوء در افرادی که در معرض استرس و افسردگی هستند می‌گذارد.
مقدارکافی روی به خصوص برای افراد مضطرب اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا نشان داده‌اند کمبود آن رفتار عصبی و افسردگی را موجب می‌شود.
10. پنیر سویا:
با این که سویا مملو از پروتئین کم‌چرب است، همچنین با آنزیم‌های گوارشی و پروتئاز می‌تواند بسته‌بندی شود که هضم پروتئین را به طور باور‌نکردنی دشوار می‌کند. سویا مس بالایی دارد و یک ماده معدنی مرتبط با رفتار مضطرب و نفخ شکم است.
11. قهوه:
قهوه مانند سوخت جت برای یک مغز نگران است. و یکی از بالاترین منابع حاوی کافئین است. کافئین نیز می‌تواند جذب مواد مغذی کلیدی را مانند ویتامین «د» و ویتامین‌های «ب» کند کند. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از موادگیاهی به طور طبیعی، به خصوص بابونه، می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد.
غذاهای عامل افسردگی و اضطراب
12. نان سبوس‌دار:
گلوتن برای بسیاری از افراد مضطرب، به خصوص بیمارانی با بیماری سلیاک که در میان آن‌ها اضطراب رایج است خوب نیست و زمانی که گلوتن حذف می‌شود، این رفتار هم ناپدید می‌شود، اما حتی افراد با آلرژی‌های خفیف نیز به آن حساسیت دارند.
13. سوپ و غذاهای کنسرو شده:
غذاهای فرآوری‌شده حاوی بیسفنول است که در اکثر غذاهای کنسروی و پلاستیکی وجود دارد و می‌تواند باعث کاهش قابل توجه ژن‌ها در بخش استرس‌مداری مغز شود.
14. آب میوه:
آب میوه‌ها فیبرندارند و حاوی فروکتوز هستند، در نتیجه قندخون و هورمون استرس آدرنالین را بالا می‌برند. به عنوان یک قاعده کلی از نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی