[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۲۳
  • دوره جدید

تمام غذاهایی که دندان‌پزشکان مصرف می‌کنند، روزنامه شیراز نوین

این نکته ثابت شده است که پلاک‌های دندان منجر به آسیب به مینای دندان و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های پریودنتال و تشکیل حفره‌های دندانی می‌شوند.
به گزارش بهداشت نیوز، با این حال تحقیقات مختلف روی یافتن مواد غذایی خاص که برای حفظ سلامت دهان و دندان مفیدند، متمرکز شده است. در این میان و بنا به تأکید محققان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو ۸ گزینه مؤثر دندان پسند شامل موارد زیر است:
غذاهای ترد: غذاهایی که جویدن آنها طول می‌کشد، مثل هویج، سیب و خیار یک مکانیسم پاک‌سازی پلاک‌های دندانی مزاحم دارند. در واقع فرایند جویدن منجر به متلاشی شدن پلاک‌های دندانی می‌شود.
غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی: غذاهای غنی از کلسیم مانند پنیر، بادام و سبزیجات برگ‌ دار و غذاهای غنی از فسفر مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی می‌‌تواند مینای دندان را مستحکم و سالم نگه دارد. در عوض غذاها و نوشابه‌‌های اسیدی ممکن است باعث ایجاد خوردگی‌های کوچک مینای دندان شوند. کلسیم و فسفر به رسوب مجدد مواد معدنی در این خوردگی‌‌ها و ترمیم آنها کمک می‌کند.
چای: ترکیبات موجود در چای سیاه و سبز به نام پلی فنول منجر به کند کردن رشد باکتری‌های مرتبط با حفره‌های دندانی و بیماری لثه می‌شود. محققان آمریکایی دریافته اند که افرادی که دهان خود را ۱۰ بار در روز به مدت یک دقیقه با چای سیاه یا سفید شست‌وشو می‌دهند، تجمع پلاک کمتری را در دهان خود نسبت به کسانی که دندان‌هایشان را با آب شست‌وشو می‌دهند، تجربه می‌کنند. به گفته محققان به خصوص چای سیاه منجر به رفع بوی بد دهان از طریق سرکوب باکتری‌ها نیز می‌شود.
پنیر: پژوهش‌های منتشرشده در مجله دندان پزشکی آمریکا نشان می‌دهد افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله ای که از پنیر چدار به طور مرتب استفاده می‌کنند، کمتر دچار اسید در دهان نسبت به کسانی می‌شوند که ماست بدون قند یا یک لیوان شیر می‌خورند. پنیر حتی منجر به خنثی کردن اسید و در نهایت جلوگیری از تشکیل پلاک می‌شود و آن هم با افزایش تولید بزاق.
کشمش: کشمش یک منبع غنی از فیتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی است که منجر به از بین بردن باکتری‌های مسئول حفره‌های دندانی می‌شود. برخی دیگر از ترکیبات کشمش نیز از رشد باکتری‌های مرتبط با بیماری‌های لثه پیشگیری می‌کنند.
آدامس بدون قند: پس از غذا خوردن یک آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس باعث تحریک ترشح بزاق می‌شود و برخی از باکتری‌ها را می‌زداید. بدون قند بودن آدامس هم مهم است؛ باکتری‌‌ها برای تولید پلاک به ساکارز یا قند معمولی نیاز دارند.
شیر: یک بررسی توسط محققان آمریکایی نشان داد که نوشیدن یک لیوان شیر پس از خوردن آب ‌نبات‌‌های شیرین میزان اسید در دهان را بیش از نوشیدن آب یا آب سیب کاهش می‌‌دهد. به گفته پژوهشگران شیر برخی از اسیدهای تولید شده در پلاک باکتریایی را خنثی می‌‌کند. اما اضافه کردن شیر به غلات آماده ممکن است همین سودمندی را نداشته باشد. شیر در این صورت حالتی شربت ‌مانند و شیرین پیدا می‌کند که برای دندان خوب نیست.
قره‌قاط: این میوه مانند چای حاوی پلی ‌فنول‌‌هاست که ممکن است مانع از چسبیدن پلک به دندان شوند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهند. البته برخی از فرآورده‌های آماده قره‌قاط حاوی قند افزوده شده هم هستند که ممکن است منافع بالقوه آنها برای دندان را کاهش دهند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی