[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۹۰
  • دوره جدید

هرگز به شکم و پهلوی راست نخوابید، روزنامه شیراز نوین

علت اصلی بعضی از مشکلات مزمن و جدی ما مثل سوزش معده و پشت درد، می‌تواند اشتباه خوابیدن ما باشد. گرچه همه ما می‌دانیم اهمیت زیادی دارد که از خواب شبانه خود لذت ببریم، اما مهم نیست در کدام حالت خوابیدن احساس راحتی می‌کنید. در واقع آنچه اهمیت دارد این است که کدام حالت خوابیدن از همه برای شما بهتر است.
به گزارش بهداشت نیوز به نقل از برنا، خواب بخش زیادی از زندگی ما را به خود اختصاص داده یا دست کم باید این‌طور باشد؛ به همین دلیل است که باید عادت‌های خوابتان تجدید نظر کنید. در ادامه به دلایلی خواهیم پرداخت که نشان می‌دهند چرا هرگز نباید به شکم با پهلوی راست خود بخوابیم.
۱. باعث سوزش معده می‌شود
وقتی صاف و بدون هیچ شیبی به پهلوی راست یا پشت خود می‌خوابید، این کار می‌تواند باعث بروز مشکلی به نام رفلاکس اسید معده (بازگشت اسید به مری) شود. اگر هم شخص از قبل درگیر این مشکل باشد، خوابیدن در این حالت‌ها می‌تواند آن را تشدید کند. رفلاکس اسید معده زمانی رخ می‌دهد که اسید و محتویات معده بالا می‌آیند و به مری می‌رسند. وقتی به پهلوی راست یا پشت می‌خوابید، دریچه مری که در مواقع عادی جلوی بازگشت اسید از معده به مری را می‌گیرد، به خاطر فشاری که در این حالت‌ها از سمت نیروی جاذبه وارد می‌شود، دیگر قادر به کنترل رفلاکس نیست؛ در نتیجه محتویات معده به پایین مری می‌رسد و این مسئله باعث سوزش معده، احساس ناراحتی، مزه اسید در دهان، بدبویی دهان و حتی گاهی احساس درد در قفسه سینه می‌شود.
روش درست: به پهلوی چپ بخوابید و به بالاتنه خود شیب دهید. تحقیقات ثابت کرده این کار سوزش معده را کم می‌کند و به این ترتیب، این مشکل را در کسانی هم که دچار رفلاکس اسید معده هستند تسکین می‌دهد. این حالت، معده را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد که مواد غذایی را وادار می‌کند در معده باقی بمانند و از بالای معده، به بیرون دریچه مری نشت نکنند.
۲. برای ستون فقرات و پشتتان مضر است
به گفته کارشناسان، میان به شکم خوابیدن و پشت‌درد مزمن ارتباط وجود دارد. در این حالت طی شب فشار بسیار زیادی به پشت و ستون فقرات وارد می‌شود؛ چون بیشتر وزن بدن روی این قسمت‌ها می‌افتد. در این حالت، ستون فقرات هم وضعیت طبیعی خودش را ندارد و به همین دلیل است که احتمالاً وقت‌هایی که در خواب تغییر حالت می‌دهید، حس لمس شدن دارید یا احساس می‌کنید باید خودتان را کش دهید.
روش درست: اگر در هیچ حالت دیگری جز به شکم خوابتان نمی‌برد، می‌توانید حالت خوابیدنتان را به گونه ای تنظیم کنید که انحنای ستون فقرات در وضعیتی طبیعی قرار گیرد. برای این کار از دو عدد بالش استفاده کنید؛ یکی را زیر لگنتان بگذارید و دیگری را زیر سرتان. با این حال، بهترین کار برای کاهش کمردرد این است که به پشت بخوابید و از دو بالش استفاده کنید، یا اینکه به پهلو بخوابید و یک بالش را زیر سر خود و دیگری را بین پاهایتان قرار دهید.
۳. باعث مشکلات مزمن گردنی می‌شود
وقتی به شکم می‌خوابید تنها در صورتی می‌توانید درست نفس بکشید که سر خود را به یک طرف بچرخانید. این حالت خوابیدن ممکن است باعث بروز مشکلات مزمن گردنی، مثل بیرون زدن دیسک‌ها شود؛ چون سر و ستون فقرات در یک راستا قرار نمی‌گیرند و گردن مجبور به چرخیدن می‌شود. مجموعه استخوان‌هایی که درون ستون فقرات قرار دارند توسط دیسک‌ها محافظت می‌شود. اگر دائماً بد بخوابید این مسئله می‌تواند به بخش‌های ژلاتینی دیسک‌ها صدمه وارد کند و منجر به یک درد مزمن شود.
روش درست: طبیعی ترین حالت برای کل بدن، خوابیدن به پشت است. پزشکان این حالت خوابیدن را به کسانی توصیه می‌کنند که در اثر آرتروز (ورم مفاصل) دچار درد مزمن ستون فقرات شده اند. بهتر است با استفاده از یک بالش فومی، مختصر شیبی زیر گردنتان ایجاد کنید. علاوه بر این می‌توانید یک بالش هم زیر هر دو بازو قرار دهید تا دردی که به خاطر وزن بدن و فشار وارده در گردن خود احساس می‌کنید، کاملاً برطرف شود.
۴. می‌تواند فشار بیش از اندازه‌ای به جنین وارد کند
اگر یک فرزند توراهی دارید و قرار است به زودی مادر شوید، باید بیشتر مراقب عادت‌های خوابتان باشید؛ نه فقط به خاطر فرزند آینده‌تان، بلکه به خاطر سلامت و راحتی خودتان. مهم‌ترین نباید دوران بارداری، خوابیدن به شکم است؛ چون وزن اضافه ای که در این حالت روی میان تنه می‌افتد، فشار بیش از اندازه ای به ستون فقرات وارد می‌کند. به علاوه، در این حالت، فرزند توراهی شما از فضایی که برای حرکت آزادانه نیاز دارد، محروم می‌شود؛ چون در این وضعیت بین رختخواب و ستون فقرات شما گیر می‌افتد.
روش درست: پزشکان به همه زنان باردار توصیه می‌کنند به پهلوی چپ بخوابند؛ چون در این حالت جریان خون افزایش پیدا می‌کند و بیشترین اکسیژن ممکن برای مادر و فرزند فراهم می‌شود.
۵. باعث چروک‌شدن پوست صورت می‌شود
وقتی به شکم یا پهلو می‌خوابید، امکان ندارد که یک طرف صورتتان روی بالش قرار نگیرد. تحقیقات نشان داده این بدترین کاری است که می‌توانید با پوست خود انجام دهید؛ چون فشاری که در این حالت به صورت وارد می‌شود می‌تواند به مرور باعث چروک شدن پوست صورت شود.
روش درست: بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک، خوابیدن به پشت است. در این حالت دیگر صورت شما به بالش فشرده نمی‌شود، منافذ پوست قادر به تنفس هستند و در هر حال دیگر فشاری به پوست وارد نمی‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی