[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۴۲
  • دوره جدید

شهردار شیراز: اولویت‌های عمرانی شهری را نمایندگان مردم تعیین می‌کنند، روزنامه شیراز نوین

شهردار شیراز به انتقادهای اخیر مبنی بر اینکه مدیریت شهری در این کلان‌شهر با شعار انسان‌محوری در حال اجرای پروژه‌های فانتزی و بدون اولویت است، پاسخ داد و گفت: اولویت‌های عمرانی شیراز را نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر به‌عنوان پارلمان شهری تعیین می‌کنند و شهرداری اجراکننده است.
حیدر اسکندرپور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اینکه گفته می‌شود شهرداری اولویت‌های عمرانی را درست انتخاب نمی‌کند، باید توجه داشت که شهرداری برنامه‌های پارلمان شهری را اجرا می‌کند و اولویت‌هایی که مدیریت شهری دنبال می‌کند مصوبه شورای اسلامی و نمایندگان مردم در این پارلمان شهری است.
شهردار شیراز با بیان اینکه شهرداری بر اساس بودجه‌های سنواتی که اعضای شورای شهر که نمایندگان مردم این شهر هستند، پروژه‌های عمرانی را کلنگ‌زنی و عملیاتی می‌کند، اظهار داشت: شهرداری وظیفه اجرای مصوبات پارلمان شهری را دارد و این موضوع شدنی نیست که هرکسی با هر مسئولیت و جایگاهی بتواند برای مدیریت شهری اولویت تعیین کند. 
اسکندرپور گفت: پروژه‌های اولویت‌دار شیراز را نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر معین کرده‌اند و شهرداری نیز بر مبنای این اولویت‌ها مسیرهای سالانه را طی می‌کند.
وی در ادامه به نوع نگاه به پروژه‌های شهری شیراز و شعار انسان‌محوری حاکم بر اقدامات این دوره شورای شهر و مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: زمانی که از پروژه‌های انسان‌محور صحبت می‌شود، مراد مباحث فلسفی نیست؛ بلکه تقدم پیاده و انسان بر سواره و خودرو است.
اسکندرپور اضافه کرد: ایجاد خدمات زیرساختی برای شهر ضروری است، ولی معتقدیم که نیاز نیست در بافت مرکزی شهر پروژه‌های سخت‌افزاری و بتن‌محور اجرا شود.
وی با بیان اینکه در تمام شهرهای تراز اول دنیا از تقاطع، پل و زیرگذرها در مرکز شهر خبری نیست، بلکه در مرکز این شهرها ترکیبی از حضور انسان، دوچرخه، تراموا و حرکت‌های نرم‌افزاری در حوزه ترافیک مشاهده می‌شود، گفت: شهر انسان‌محور، شهری است که تمام برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای تقدم حضور انسان در شهر و نه اولویت حضور خودرو تدوین می‌شود.
شهردار شیراز در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص نقدهای مطرح‌شده درباره سنگ‌فرش خیابان ارم که باغ ارم ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو در آن واقع است، بیان کرد: تنها یک باغ ارم در شیراز و ایران وجود دارد و بنابراین نحوه برخورد شهرداری با خیابان ارم بایستی متناسب با این یگانگی باشد.
اسکندرپور از برنامه‌ریزی شهرداری شیراز درباره زیباسازی خیابان ارم خبر داد و گفت: در همه دنیا برای فضای پیرامونی اماکن گردشگری تلاش است که مسیرها به صورت پیاده‌راه تعریف شود و اگر امکان آن نباشد، آرام‌سازی ترافیک در دستور کار قرار می‌گیرد و سنگ‌فرش‌کردن خیابان‌های اطراف اماکن گردشگری به‌عنوان سیاستی برای آرام‌سازی ترافیک محسوب می‌شود.
شهردار شیراز در ادامه به انجام نظرسنجی برای اجرای سنگ‌فرش خیابان ارم شیراز خبر داد و گفت: نتیجه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد مردم شیراز از اجرای پروژه سنگ‌فرش خیابان ارم استقبال کرده‌اند.
وی اعلام کرد: اگر برخی منتقدان معتقدند که اینگونه نیست، این آمادگی وجود دارد که از مراجع نظرسنجی معتبر کشور برای راستی‌آزمایی در این باره بهره گرفته شود.
اسکندرپور گفت: گاهی اوقات برخی نخبگان دیدگاه‌های خود را از زبان مردم بیان می‌کنند؛ اگر واقعاً نگاه مردم اهمیت دارد که در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد اهالی شیراز از سنگ‌فرش‌کردن خیابان ارم رضایت دارند.
شهرداری شیراز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه رقم درآمد بسیار بالای شهرداری شیراز از منطقه یک شهرداری این کلان‌شهر حاصل می‌شود، افزود: نمی‌توان همه درآمد منطقه یک شهرداری شیراز را در سایر مناطق این شهر هزینه کرد و از خیابان‌های شاخص و مکان‌هایی که دنیا و ایران، شیراز را به نام این خیابان و فضاها می‌شناسند، غافل شد.
شهردار شیراز تأکید کرد: بایستی نگاهی ویژه به معابر اطراف ارم، حافظیه، سعدی، دروازه قرآن، شاهچراغ(ع) و سایر اماکن گردشگری و فرهنگی داشت.
وی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد درآمد شهرداری شیراز در منطقه یک این شهر حاصل می‌شود و ظلم است که این درآمد را صرفاً در سایر مناطق شیراز هزینه کرد. توجه به جنوب شهر جای خود را دارد و منطقه یک شهرداری شیراز نیز جای خود را دارد.
اسکندرپور در ادامه با تأکید بر اینکه عدم توجه به مناطق مرکزی شیراز در دهه‌های گذشته باعث شده بافت تاریخی این شهر به محلی برای تولید ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل شود، گفت: بی‌توجهی و عدم سرمایه‌گذاری شهرداری و سایر مجموعه‌های دیگر در بافت تاریخی شیراز باعث شد این منطقه به‌مرور به یکی از محروم‌ترین نقاط این شهر تبدیل شود؛‌ در این شرایط، سکنه و اهالی اصلی شیراز از این محل هجرت کردند و عمدتاًَ اتباع بیگانه در این محل ساکن شدند.
وی اضافه کرد: قوت‌یافتن همین نگاه که تنها باید اعتبارات در مناطق جنوبی شهر هزینه شود، باعث شد بافت تاریخی شیراز روزبه‌روز فرسوده و زیرساخت‌های آن رو به تحلیل رفته و جاذبه‌ای برای زندگی در این منطقه ایجاد نشود.
شهردار شیراز بیان کرد: با کمال تأسف باید گفت وجود نگاهی از جنس عدم سرمایه‌گذاری در نقاط مرکزی شهر اکنون گریبان بافت میانی شیراز را نیز گرفته است و این مسئله باعث شده خیابان‌ها، میادین و فضاهای شهری این منطقه روز به روز فرسوده‌تر شود و جمعیت متفاوت در این محل‌ها در حال جایگزینی با ساکنان قدیمی شیراز هستند.
او تأکید کرد: همانگونه که در مناطق جنوبی مانند میانرود، کوشک‌میدان، دست‌خضر، ده‌پیاله، شیخ‌علی‌چوپان، قلعه شازده‌بیگم و... بایستی سرمایه‌گذاری کرد، باید در بافت میانی شهر و خیابان‌هایی مانند زند، لطفعلی‌خان، معدل، هدایت، توحید، مشیر، دروازه کازرون، سینما سعدی، فلکه هنگ و... نیز سرمایه‌گذاری کرد تا این مناطق در آینده نزدیک به مشکلات بافت تاریخی شیراز دچار نشوند.
وی عنوان کرد: وجود نگاهی مانند توجه صرف به مناطق جنوبی و حاشیه‌ای شهر باعث شده که مدیران شهری و برنامه‌ریزان در سالیان گذشته خودسانسوری و تصور کنند که اعتبارات و بودجه‌های عمرانی را صرفاً باید در جنوب، شرق و مناطق حاشیه‌ای شیراز هزینه کنند؛ در صورتی که که باید بر اساس جغرافیای فرهنگی، اجتماعی و عمرانی شهر شیراز پروژه در مناطق مختلف تعریف شود.
شهردار شیراز با بیان اینکه اگر در خیابان ارم طی یک سال اخیر پروژه سنگ‌فرش با حدود ۲۴میلیارد تومان اعتبار اجرا شده، در میدان کوزه‌گری که یکی از نقاط کمتربرخوردار در جنوب‌شرق شیراز است نیز بیش از ۴۰۰میلیارد تومان پروژه شامل بزرگ‌ترین پردیس سینمایی و فرهنگی جنوب کشور و ده‌ها پروژه عمرانی دیگر اکنون در حال اجراست.
وی عنوان کرد: افرادی که می‌گویند مدیریت شهری شیراز اکنون در جنوب و شرق شیراز کار عمرانی انجام نمی‌دهد یا بی‌اطلاع هستند یا با انگیزه‌های مشخصی اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنند.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه در سال ۹۹ فشارهای اقتصادی و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا مشکلاتی را برای مردم و همچنین مدیریت شهری شیراز به وجود آورد، گفت: با وجود این مشکلات سال ۹۹ برای شهرداری شیراز سال پر‌جنب‌و‌جوش و متفاوتی بود.
وی ادامه داد: زمانی که تیم مدیریتی جدید شهرداری شیراز روی کار آمد، پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی در سطح این شهر وجود داشت؛ به‌گونه‌ای که ۹۷ درصد بودجه عمرانی شهرداری در سال ۹۷ برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام صرف شد و تنها سه درصد بودجه این سال برای انجام مطالعات طرح‌های جدید هزینه شد و در سال ۹۸ نیز به همین ترتیب بخش اعظم اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام صرف شد.
اسکندرپور سال ۹۹ را اولین سال کاری عنوان کرد که مبتنی بر نگاه شورا و مدیریت شهری فعلی برنامه‌ریزی شد و در سطح این کلان‌شهر پروژه‌های عمرانی از جنس زیباسازی، فضای سبز و ایجاد فضای شهری متنوع شکل گرفت.
او پیش‌بینی کرد که در ۶ماهه سال ۱۴۰۰ طرح‌های عمرانی زیادی که با رویکرد جدید مدیریت شهری آغاز شده به بهره‌برداری خواهد رسید و مردم آثار آن را خواهند دید.
وی مهم‌ترین ویژگی پروژه‌های عمرانی ایجاد شده در سال ۹۹ را مبتنی بر ایجاد فضای شهری و پیاده‌راه و فرصت‌هایی که شهروندان بتوانند در فضاهای عمومی اوقات بگذرانند، عنوان کرد.
شهردار شیراز صحبت از پیاده‌راه را صرفاً مربوط به پیاده‌روی‌کردن ندانست و افزود: به‌عنوان مثال پیاده‌راه احمد بن موسی(ع) در محلات جنوبی شیراز در حال ایجاد است و فضاهایی از جنس ورزش‌های مختلف، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به طول ۲ کیلومتر در طول این مسیر تعبیه شده است.
وی اضافه کرد: نگاه مدیریت شهری فعلی شیراز بر این مبتنی است که زمانی که خانواده‌ها برای گذران اوقات به این محل‌ها می‌آیند، بتوانند فارغ از سن و سال خود، ساعت‌ها از امکانات فضاهای شهری استفاده کنند. اسکندرپور فضاهای مسکونی و منازل شهروندان شیرازی را اکنون به دلیل قیمت بالای خانه رو به کوچک‌ترشدن عنوان کرد و گفت: اغلب شهروندان در منازل کوچک خود تحت‌فشار هستند و مدیریت شهری باید در فضاهای عمومی شهر فرصت‌هایی را ایجاد کند که مردم بتوانند لحظاتی را از منزل خارج شوند و در محیط‌های شهری در آرامش سپری کنند.
وی خاطرنشان کرد: به همین منظور در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز پروژه‌های این‌چنینی در حال اجراست تا شهروندان بتوانند از این فرصت‌ها بهره‌مند شوند.
او در ادامه اجرای نهضت آسفالت را در سال ۹۹ یکی دیگر از اقدامات عمرانی شاخص در شیراز عنوان کرد و گفت: آسفالت معابر در ۱۱ منطقه شهرداری شیراز در سال ۹۹ اجرا شد و به‌عنوان مثال در شهرداری منطقه ۹ که در جنوب شیراز واقع شده و شهرک‌هایی مانند میانرود را شامل می‌شود، ۴۵۰هزار مترمربع آسفالت شده است. شهردار شیراز اعلام کرد: در حال حاضر ۱۵۷ پروژه شاخص در ۱۱ منطقه شهری شیراز در حال اجراست. اسکندرپور در ادامه با بیان اینکه برخی منتقدان اخیراً بیان کرده‌اند که پروژه‌های فانتزی در شیراز در دست اجراست، گفت: زیباسازی در شیراز ضعف همیشگی بودهکه گلایه نخبگان حوزه شهری را نیز به‌دنبال داشته است که در حوزه نورپردازی و منظر شب شیراز، کوتاهی‌های جدی وجود داشته که در سال ۹۹ اقداماتی برای جبران این کاستی انجام شده و در سال ۱۴۰۰ نیز دنبال خواهد شد.
او اینگونه پروژه‌ها را فانتزی ندانست و گفت: این دست پروژه‌ها فضای شهری ایجاد می‌کند که از نظر بصری مردم را راضی خواهد کرد و ضروری است که فضای عمومی شهر زیبا باشد.
شهردار شیراز در ادامه به ۲ طرح عمرانی شهری اشاره و آن را ابرپروژه‌های شیراز نامید و افزود: ساخت و تکمیل خط ۲ مترو و بزرگ‌راه سپهبد شهید قاسم سلیمانی در سال ۹۹ به‌طور جدی دنبال شده که سه شیفت تکمیل این طرح‌ها در حال پیگیری است که پروژه خط ۲ مترو شیراز از یکی از جنوبی‌ترین نقاط شیراز در میانرود در حال ساخت داریم و این طرح، اغلب شهرک‌های ‌مسکونی این منطقه را پوشش خواهد داد. وی ادامه داد: کسانی که نقد دردستورکاربودن پروژه‌های غیراولویت‌دار را در آستانه انتخابات شوراهای اسلامی مطرح می‌کنند، آیا اطلاع دارند که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شیراز که مترو است، اکنون در مناطق جنوبی این کلان‌شهر در حال ساخت و تکمیل است؟
شهردار شیراز بیان کرد: به قیمت پایه سال ۹۷ بیش از هزار و ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار در حال صرف برای تکمیل این خط قطار شهری است. وی عنوان کرد: برخی منتقدان شهری شیراز هزینه بالای هزارمیلیارد تومان در سال ۹۹ برای مترو شیراز را ندیده و ۲۴میلیارد تومان هزینه سنگ‌فرش خیابان ارم را مدام تکرار می‌کنند.
اسکندرپور با بیان اینکه در سال ۹۹، ۱۰پروژه با اعتبار بیش از ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار در شیراز به بهره‌برداری رسیده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود که پروژه بزرگ‌راه شهید سلیمانی با صرف ده‌ها میلیارد تومان اعتبار در نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی