[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ظرفیت بالای فارس در حوزه نویسندگی و کتاب، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی- گروه فرهنگ و هنر
نشست رسانه ای سومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس پیش از ظهر چهارشنبه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.
در این نشست، ابعاد مختلف این دوره بررسی، معیارهای گزینش و نحوه حمایت از کتاب‌ها و نویسندگان برتر نیز اعلام شد.
غلامرضا خوش اقبال، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، توضیحاتی درباره این موضوع ارائه کرد و پاسخ‌گوی سؤالات خبرنگاران نیز بود.
 رفع اشکالات دوره‌های قبل
با تلاش‌هایی که از سال‌های گذشته داشتیم، بنا را بر این گذاشتیم که جایزه کتاب سال فارس را جدا از کشور ببینیم و به صورت مستقل به عنوان یک جایزه ادبی درجه یک بتوانیم آن را برگزار کنیم. در دو دوره گذشته یک‌سری شرایطی پیش آمد و برای اصلاح آن نیاز به تأمل و تفکر بود. بنابراین وقتی قرار شد که سومین دوره جایزه کتاب سال فارس را برگزار کنیم، از ابتدا یک سری مصاحبه‌ها را با اهل قلم و گفت‌وگو انجام دادیم. دوستان عزیز مواردی را متذکر شدند که برای دوره جدید 
رفع شود.
 استفاده از داوران کشوری
فکر می‌کنم مهم‌ترین چیزی که دغدغه همه نویسندگان و اهل قلم استان فارس بود، بحث داوری‌ها بود که ما امسال این نوید را باید بدهیم که داوران جایزه کتاب سال فارس همان داوران جایزه کتاب سال کشوری هستند. وی از بیان اسامی داوران خودداری کرد و گفت: با توجه به اینکه داوران اصلی خانه کتاب و ادبیات ایران، ابلاغ محرمانه می‌گیرند، تا قبل از اعلام جوایز نمی‌توانیم اسامی آنها را اعلام کنیم. اما بعد از اعلام جوایز، اسامی داوران و حتی آرای آنها در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.
 افزایش موضوعات
رده‌های موضوعی که سال‌های قبل داشتیم خیلی محدود بود، اما امسال موضوعات افزایش یافته‌اند. فلسفه، روان‌شناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم محض، علوم کاربردی، هنر، سرگرمی، ورزش، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و همچنین دو موضوعی که امسال اضافه شد و مورد استقبال قرار گرفت، موضوع کودک و نوجوان و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که در جایزه کتاب فارس داوری شد.
 25 کتاب در مرحله نهایی
ما از ابتدا با خود نویسندگان ارتباط گرفتیم، با تک‌تک آنها گفت‌وگو کردیم و از آنها خواهش کردیم که کتاب‌هایشان را به دبیرخانه استان فارس ارسال کنند. دبیرخانه را در اداره کل تشکیل دادیم که خدایی نکرده زیادی به سمت و سوی خاصی کشیده نشود. با تک‌تک ناشران استان فارس ارتباط گرفتیم و توانستیم کتاب‌هایی را که به خانه کتاب و ادبیات ایران برای اعلام وصول ارسال شده بودند، مورد داوری قرار دهیم.
تعداد 700 عنوان کتاب به دبیرخانه رسید که این کتاب‌ها در سه مرحله موردارزیابی قرار گرفتند. در مرحله نخست، کتاب‌ها به صورت کلی و فارغ از محتوا توسط داوران بررسی شدند و کتاب‌هایی که زیر 70 امتیاز کسب کردند، نتوانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند. تعداد 34 عنوان کتاب به مرحله دوم رسیدند. سپس هر کتاب توسط دو یا سه داور متخصص بررسی شد و کتاب‌هایی که بیش از 80 امتیاز دریافت کردند، جزو کتاب‌های برگزیده سال معرفی شدند و آنهایی که بین 70 تا 80 امتیاز گرفتند نیز جزو کتاب‌های شایسته تقدیر خواهند بود.
در نهایت در جایزه کتاب امسال فارس، هشت کتاب برگزیده و ۱۷ کتاب نیز شایسته تقدیر تشخیص داده شدند.
 معیارهای ارزیابی
تأثیرگذاری در سطح ارتقای علمی و فرهنگی استان، نوآوری در موضوع و نگاه نویسنده، رعایت استانداردها در فصل بندی و نگارش، تحلیل و استنتاج منطقی، زیبایی زبان و بیان، ارزش‌های فرهنگی و دینی، میزان تأثیرگذاری و ارتباط با مخاطب، آراستگی کتاب و مسائل ظاهری، مهم‌ترین معیارهای ارزیابی کتاب‌ها بودند.
 نگاه نویسندگان فارس به حوزه ادبیات
هر سال بیش از ۳هزار عنوان کتاب در استان فارس مجوز می‌گیرند و به چاپ می‌رسند. ما جزو معدود استان‌های کشور هستیم که خودمان مجوز چاپ کتاب را صادر می‌کنیم و استان فارس به عنوان پتانسیل مهم نویسندگی در کشور شناخته شده است. بیشترین کتاب‌هایی که در استان فارس به چاپ رسیده، در حوزه ادبیات و پژوهش‌های ادبی است؛ این نشان‌دهنده نگاه نویسندگان شیراز به حوزه ادبیات و فرهنگ است. 
 نحوه حمایت از نویسندگان و ناشران
چندده‌میلیون تومان هزینه شده تا بخشی از کتاب‌ها توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری شوند. همچنین هماهنگی‌هایی با صدا و سیما انجام شده تا با برگزیدگان کتاب سال هم با رادیو و تلویزیون فارس این رایزنی را انجام دهیم. در اداره خود ما هم نشست‌های تخصصی در زمینه کتاب‌های عزیزان خواهیم داشت و رها نخواهند شد.
علاوه بر این، در فکر یک طرح هستیم که کتاب‌های نویسندگان شیرازی با یک قفسه مجزا در کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌های شیراز قرار بگیرد تا نویسندگان و ناشران شیرازی بهتر معرفی شوند. این طرح هنوز در مرحله اولیه است و هدفمان این است که کتاب‌ها و کتابخانه‌ها را خودمان تهیه کنیم و با اجرا کردن این طرح، ظرفیت نویسندگان و ناشران استان را افزایش دهیم.
از رسانه‌های استان هم خواهش می‌کنم نویسندگان را بعد از اعلام جوایز رها نکنند. کتاب‌های ارزنده ای برگزیده شده اند و امیدوارم رسانه‌های استان فارس در معرفی بیشتر کتاب‌ها و نویسندگان به مردم، همکاری کنند.
در پایان این نشست از تندیس این دوره نیز رونمایی شد. مراسم اختتامیه جایزه کتاب امسال فارس ساعت ۴ بعد از ظهر یکشنبه ۱۴ اسفند برگزار خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی