[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۹۵
  • دوره جدید

چه وقت دچار کمبود پتاسیم می‌شویم؟، روزنامه شیراز نوین

پتاسیم یک ماده غذایی اساسی است که بدن برای طیف وسیعی از عملکردها از جمله حفظ ضربان قلب نیاز دارد. کمبود شدید پتاسیم را هیپوکالمی و پتاسیم بیش از حد را هایپرکالمی می نامند. هیپوکالمی زمانی رخ می دهد که سطح پتاسیم یک شخص کم‌تر از 3.6 لیتر در هر لیتر باشد.
به گزارش نمناک،کمبود پتاسیم ممکن است در صورتی رخ دهد که فرد پتاسیم کافی را از رژیم غذایی خود دریافت نکند یا از طریق اسهال و یا استفراغ طولانی دفع شود. نشانه‌ها به مقدارکمبود پتاسیم بستگی دارند اما شامل فشار خون بالا، یبوست، مشکلات کلیوی، ضعف عضلانی، خستگی و ... هستند. 98 درصد پتاسیم داخل سلول‌ها ذخیره می شود و کوچک‌ترین تغییر در سطح پتاسیم روی اعصاب و ماهیچه‌های قلب تأثیر می‌گذارد. کلیه عضو اصلی کنترل پتاسیم در بدن است که پتاسیم اضافه را از طریق ادرار دفع می‌کند. سطح پتاسیم در بدن 3.5 تا 5 میل در هر لیتر است. در این مقاله برخی از نشانه‌های کمبود پتاسیم،تشخیص، درمان و منابع غذایی پتاسیم را بیان می‌کنیم.
نشانه های کمبود پتاسیم در بدن
یبوست
کمبود پتاسیم تأثیراتی منفی روی هضم می‌گذارد و باعث نفخ شکمی و گرفتگی عضلات می‌شود. پتاسیم نقش مهمی در تقویت پیام‌ها از مغز به ماهیچه‌ها و تنظیم انقباضات ماهیچه بازی می‌کند. کمبود پتاسیم می‌تواند بر ماهیچه‌های روده‌ها تأثیر بگذارد و مسیر غذا و مواد زائد را کند سازد، این اثر در روده‌ها می‌تواند باعث یبوست و نفخ شود.
ضعف ماهیچه‌ای
کمبود پتاسیم می‌تواند بر دیگر ماهیچه‌های بدن تأثیر بگذارد، از جمله پاها و بازوها که می‌تواند منجر به ضعف عضلانی و دل درد شود. یک فرد مقادیر کمی از پتاسیم را از طریق عرق از دست می‌دهد، به همین دلیل است که عرق شدید ناشی از فعالیت فیزیکی زیاد یا بودن در آب و هوای گرم اغلب می‌تواند منجر به ضعف و یا درد ماهیچه شود.
احساس نفخ شکم در همه اوقات
وقتی بدن با کمبود پتاسیم مواجه شود تنظیم سطح سدیم سخت می‌شود و احساس نفخ شکم ایجاد می‌شود.
مشکلات تنفسی
هیپوکالمی شدید می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. تنفس نیازمند استفاده از چندین ماهیچه به خصوص دیافراگم است. اگر میزان پتاسیم در بدن یک فرد بسیار کم شود، این ماهیچه‌ها ممکن است به درستی کار نکنند و فرد ممکن است به سختی نفس عمیق بکشد و یا ممکن است احساس خفگی کند.
فشارخون بالا
سطح پایین پتاسیم با افزایش فشار خون، به ویژه در افرادی که نمک زیاد مصرف می‌کنند همراه است. پتاسیم نقش مهمی در تسکین رگ‌های خونی دارد که به کاهش فشار خون فرد کمک می‌کند.
پتاسیم همچنین به تعادل سطح سدیم در بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی حاوی سدیم بالا دلیلی مشترک بر فشار خون بالا است. پزشکان اغلب توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به فشار خون بالا مصرف سدیم را کاهش و دریافت پتاسیم را افزایش دهند.
ضربان قلب نامنظم
هیپوکالمی نشانه دیگر اختلال شدید ضربان قلب نامنظم است. پتاسیم نقش مهمی در تنظیم انقباضات هر ماهیچه از جمله ماهیچه قلب بازی می‌کند.
سطح بسیار پایین پتاسیم در بدن می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم مانند ضربان قلبی که به طور نابهنجاری آهسته، تاکی کاردی بطنی شود. اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد، این شرایط می‌تواند مهلک باشد.پزشکان می‌توانند با استفاده از الکتروکاردیوگرام ضربان قلب نامنظم را تشخیص دهند.
خستگی
یکی دیگر از نشانه‌های کمبود پتاسیم خستگی است. پتاسیم یک ماده غذایی ضروری است که در تمام سلول‌ها و بافت‌های بدن موجود است. وقتی میزان پتاسیم کاهش می‌یابد، این امر می‌تواند به طور قابل توجهی بر گستره وسیعی از عملکردهای بدنی تأثیر بگذارد که منجر به سطح انرژی پایین و خستگی جسمی و ذهنی می‌شود.
پر ادراری
کلیه‌ها مسئول از بین بردن مواد زائد و تنظیم مایعات و الکترولیت نظیر سدیم و پتاسیم در خون است. آن‌ها این کار را با عبور ضایعات و الکترولیت اضافی در ادرار انجام می‌دهند.
هیپوکالمی متوسط تا شدید در توانایی کلیه‌ها برای تعادل مایعات و سطوح الکترولیت در جریان خون تداخل ایجاد می‌کند که منجر به دفع ادرار می‌شود.
فلج عضلانی
افرادی که مبتلا به هیپوکالمی شدید هستند می‌توانند فلج عضلانی را تجربه کنند. وقتی میزان پتاسیم در بدن خیلی پایین است، ماهیچه‌ها قادر به منقبض شدن صحیح نیستند و ممکن است روی هم رفته کار را متوقف کنند.
مور مور شدن بدن
پتاسیم به تقویت اعصاب کمک می‌کند و گاهی اوقات به علت کمبود پتاسیم عصبانیت و احساس رنجش را تجربه می‌کنید.
مصرف پتاسیم بیش از حد
پتاسیم خیلی زیاد می‌تواند باعث هایپرکالمی شود. این در افرادی که رژیم‌های غذایی متعادل دارند نادر است. عوامل خطر مصرف بیش از حد پتاسیم:
مصرف بیش از حد مکمل‌های پتاسیم
بیماری‌های کلیوی
ورزش طولانی
استفاده از کوکائین
نگهداری کننده پتاسیم
شیمی درمانی
دیابت
سوختگی‌های شدید
واضح‌ترین علامت مصرف زیاد پتاسیم ضربان قلب نامنظم است که در موارد حاد منجر به مرگ می‌شود.
افراد با مصرف متوسط پتاسیم به ندرت علایم قابل توجهی دارند.
منابع غذایی پتاسیم
مصرف روزانه توصیه شده پتاسیم عبارت است از:
برگ چغندر
برگ‌های پخته شده و کمی تلخ چغندر باید در سفره شما جا پیدا کنند، زیرا حدود 644 میلی‌گرم پتاسیم در هر نیم فنجان آن‌ها وجود دارد.
ماست
220 گرم ماست بدون چربی ساده حدود 579 میلی گرم پتاسیم دارد، در حالی‌که ماست کم چرب، تمام شیر و دوغ پتاسیم کمتری دارند. مقدار پتاسیم ماست میوه‌ها نیز در هر 6 اونس 330 میلی‌گرم است.
آلو
آب آلو پر از پتاسیم است و هر سه چهارم فنجان آن حدود 530 میلی گرم پتاسیم دارد.
ماهی
ماهی‌های پرگوشت مانند هالیبوت و ماهی تن حدوداً در هر 85 گرم 500 میلی‌گرم پتاسیم دارند.
3،400 میلی‌گرم برای مردان بالغ
2600 میلی‌گرم برای بانوان بزرگ سال
پتاسیم به طور طبیعی در گستره وسیعی از غذاها از جمله میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، محصولات لبنی، آجیل و غلات وجود دارد. بدن در حدود 85 تا 90 درصد از پتاسیم موجود در منابع غذایی را جذب می‌کند.
مواد غذایی حاوی پتاسیم
بهترین راه برای جذب پتاسیم کافی خوردن یک رژیم غذایی متنوع و مفید است.
رب گوجه فرنگی
گوجه فرنگی تازه بسیار مفید و خوب است، ولی پوره و رب گوجه فرنگی منبع بهتری از پتاسیم است.
حبوبات
لوبیا سفید پتاسیم زیادی دارد و نیم فنجان از آن حدود 600 میلی‌گرم پتاسیم دارد. لوبیا قرمز، لوبیا لیما، عدس و لپه هم منابع خوبی از پتاسیم هستند. همه حبوبات برای قلب مفید هستند و بهتر است آن‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
مقدار پتاسیم موجود در مواد غذایی دیگر
زردآلو خشک شده:1،101 میلی‌گرم در هر نصف فنجان عدس پخته:731 میلی‌گرم در هر فنجان
آلو خشک:699 میلی‌گرم در هر نصف فنجان
عصاره پرتقال:496 میلی‌گرم در هر فنجان
موز:422 میلی‌گرم در یک موز متوسط
شیر چرب 1 درصد :366 میلی‌گرم در هر فنجان
اسفناج:334 میلی‌گرم در هر 2 فنجان
کلم بروکلی:229 میلی‌گرم در هر نیمه فنجان
برنج قهوه‌ای پخته شده:154 میلی‌گرم در هر فنجان.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی