[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۲۳
  • دوره جدید

گیاه‌خواری می‌کنید؟ این گزینه‌ها را فراموش نکنید، روزنامه شیراز نوین

فقر آهن شایع‌ترین اختلال تغذیه‌ای در بین زنان است و البته تنها راه‌حل آن مصرف گوشت قرمز نیست.به گزارش ایرنا، در اینجا 7 نوع ماده غذایی غنی از آهن که باید حتماً به سبد خرید گیاه‌خواران اضافه شوند، معرفی شده‌اند:
زردچوبه: زردچوبه ادویه‌ای سرشار از آهن است. در واقع در هر گرم زردچوبه 0,6 میلی‌گرم آهن وجود دارد.
عدس: در هر 100 گرم این حبوبات 1,5 و 3 میلی‌گرم آهن وجود دارد. به علاوه باید بدانید که این مواد غذایی سرشار از قندهای پیچیده و فیبر است. عدس، چربی ندارد و این یک مزیت بزرگ است. برای جذب آهن موجود در عدس، علاوه بر اضافه کردن لیمو ترش به آن می‌توان از جعفری نیز استفاده کرد.
آویشن: این گیاه معطر و خوش‌طعم سرشار از آهن است و در هر 10 گرم آن 12 میلی‌گرم آهن وجود دارد. علاوه بر آویشن، جعفری نیز سرشار از آهن است. در هر 100 گرم جعفری حداقل 3,8 میلی‌گرم آهن وجود دارد.
لوبیا سفید: خوردن یک فنجان و نیم کنسفر لوبیا سفید، در هر وعده 4 میلی‌گرم آهن به بدن می‌رساند. لوبیا همچنین یک نیروگاه تغذیه‌ای برای رساندن پروتئین و فیبر به بدن است. مصرف این ماده غذایی منجر به کاهش کلسترول و کنترل بهتر قند خون می‌شود. به طور کلی دو نوع آهن هم و غیر هم وجود دارد. آهن هم در مواد غذایی گوشتی موجود بوده و جذب آن بیشتر از آهن غیر هم است که بیشتر در گیاهان یافت می‌شود. برای جذب آهن لوبیا سفید، می‌توانید آن را با ویتامین «ث» مصرف کنید.
اسفناج: یک فنجان اسفناج پخته شده چیزی حدود 3 و نیم میلی‌گرم آهن گیاهی به بدن می‌رساند. اسفناج همچنین منبع خوبی از 20 ماده معدنی و ویتامین دیگر است. اسفناج را نیز باید به همراه مرکبات مصرف کرد تا آهن آن بیشتر جذب بدن شود.
دانه‌های چیا: این دانه‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و البته یک دلیل دیگر برای مصرف آن‌ها وجود دارد و این که منبع خوبی از آهن نیز محسوب می‌شوند. دانه‌های چیا در هر 1 اونس حدود 2 میلی‌گرم آهن دارند ضمن این که منبع خوبی از فیبر محلول هستند و به فرآیند هضم دستگاه گوارش نیز کمک می‌کنند.
کاکائو و پودر کاکائو: فقط 3 اونس کاکائو یا پودر آن، 7 میلی‌گرم آهن به بدن می‌رساند. این آهن البته غیر هم است اما کاکائو سرشار از فلاونوئیدها برای ترویج سلامت قلب نیز محسوب می‌شود و منیزیم موجود در آن سلامت مغز را به همراه دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی