[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سهم ما از فضاهای ورزشی استان صفر است، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
شمشیربازی یک رشته المپیکی بسیار جذاب است، مخصوصاً از وقتی که تیم سابر ایران توانست در مسابقات المپیک بدرخشد و تا آستانه کسب مدال پیش برود، توجه به این رشته در کشور ما بیشتر از قبل هم شد.
استان فارس هم حالا با متولی جوان خود بیشتر از قبل در این زمینه تلاش می‌کند. محمدرضا خیراندیش می‌گوید: ما در سه اسلحه سابر، فلوره و اپه باشگاه داریم. هم در بخش دختران و پسران فعالیت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و الان هم دو تیم فوق‌العاده خوب داریم که در مسابقات لیگ برتر حضور دارند، تیم‌هایی که حرف‌های زیادی هم در رویارویی با رقبا برای گفتن دارند.
رئیس هیئت شمشیربازی استان افزود: دور رفت مسابقات تمام شده و بچه‌های سابر فارس با عملکردی خوب توانستند به مقام چهارم در جدول برسند. اختلاف بسیار کمی ‌هم با رتبه سوم داشتند و امیدواریم در بازی‌های برگشت نتایج بهتری بگیرند و روی سکو هم بروند. در اسلحه اپه هم آکادمی ‌شمشیربازی فارس حضور دارد.
وی گفت: الان فدراسیون پوشش خوبی روی اسلحه سابر دارد. ما در اسلحه سابر آقایان کوروش فرزانه، امیرحسین شاکر و محمد شاکر را داریم. در اپه هم در گذشته چند ملی‌پوش خوب داشتیم که الان دارند مربیگری می‌کنند و جزو ذخایر ارزشمند شمشیربازی فارس به شمار می‌روند.
خیراندیش درباره تجهیزات و زیرساخت‌های شمشیربازی فارس گفت: متأسفانه بزرگ‌ترین مشکل هیئت شمشیربازی استان فارس، نبود زیرساخت است. از وقتی که هیئت را تحویل گرفته‌ام، حتی یک سانتی‌متر از فضای ورزشی مربوط به اداره کل ورزش فارس، در اختیار شمشیربازی نیست. البته به لطف فرماندهان نظامی، ما توانستیم در پایگاه هوایی یک سالن خوب را در اختیار داشته باشیم اما متأسفانه همان مکان هم تجهیزاتش قدیمی ‌است.
او ادامه داد: به هرحال ما توانستیم یک خانه شمشیربازی تأسیس کنیم که متعلق به ارتش است. قول‌هایی توسط مدیرکل ورزش استان به ما داده شده تا یک سری فضا به ما داده شود که استارت آن هم چند وقت پیش خورد و با جام منتظران توانستیم به لطف خدا این فضا را در پایگاه قهرمانی در اختیار داشته باشیم. اطمینان دارم اگر باشگاه‌های خوبی داشته باشیم استعدادهای بسیار خوبی داریم که می‌توانند در کشور بدرخشند.
وی درباره جام منتظران نیز گفت: این جام امسال در هر سه اسلحه برگزار شد. در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان و در دو بخش دختران و پسران که میزبان شیراز بود و از کل استان آمدند. سطح مسابقات خیلی خوب بود، هم در بخش خانم‌ها و هم آقایان، استعدادهای خوبی خودشان را نشان دادند و جالب اینجاست که در بحث بعضی اسلحه‌ها، همان نفراتی که در مسابقات استان فارس روی سکو رفتند، در مسابقات کشوری هم همان مقام‌ها را تکرار کردند. این نشان از سطح بالای مسابقات استان فارس دارد.
خیراندیش در خصوص مسابقات پیش رو گفت:  ما بعد از عید چند تورنمنت بزرگ هم در سطح ملی و استانی خواهیم داشت. یک اتفاق خوبی هم که می‌توانیم نوید آن را بدهیم این است که برای برج دو سال آینده، سالن شمشیربازی شهر لار افتتاح خواهد شد که در جنوب کشور بی‌نظیر است.
وی در ادامه به یکی از مشکلات خاص رشته شمشیربازی در بحث تجهیزات اشاره کرد و گفت: یک مشکل بزرگی که با آن روبه‌رو هستیم، این است که تجهیزات شمشیربازی با توجه به استانداردهای روز دنیا تغییر می‌کند. ما متأسفانه دستمان از این تجهیزات کوتاه است و اگر تا الان هم نتوانسته‌ایم با وجود همه تلاش‌ها به آن پیشرفت لازم برسیم، به خاطر این است که تجهیزاتمان بسیار فرسوده است و جوابگوی بازی‌هایی در سطح ملی و جهانی نیست.
متولی شمشیربازی استان در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر جایگاه فارس در کشور کجاست، گفت: جایگاه شمشیربازی استان فارس در کشور در اسلحه‌های مختلف متفاوت است، ولی در مجموع جایگاه خوبی در سطح ملی داریم و جزو استان‌هایی هستیم که اثر گذار هستیم، ولی اگر ما بتوانیم یک اسپانسر خوب داشته باشیم که تجهیزات‌مان را به روز کنیم، می‌توانیم جزو استان‌های برتر باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که با این سطح از استعدادها و تجهیزات، آیا امیدی به حضور یک ورزشکار از فارس در المپیک هست یا نه، گفت: متأسفانه خیر، چنین شانسی نداریم. اما دو یا سه نماینده در بازی‌های آسیایی خواهیم داشت. برای المپیک تنها تیم سابر ایران است که شرکت می‌کند. تیم سابر در تورنمنت‌های مختلف شرکت می‌کند و می‌تواند جواز حضور در المپیک را کسب کند. یک مشکل  بزرگ که کل کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نبود امکانات و ضعف در مسائل مالی است. ما اگر بتوانیم در تورنمنت‌های مختلف شرکت کنیم می‌توانیم امتیازات لازم را برای شرکت در مسابقات المپیک به دست بیاوریم. خدا را شکر بچه‌های ما در هر سه رشته خوب هستند، اما سابر فوق‌العاده درخشیده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و امیدواریم در مسابقات آسیایی و حتی المپیک، روی سکو برویم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی