[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فعال حوزه فرش دستباف مطرح کرد: فرش قشقایی فارس سابقه طلایی دارد، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل شرکت بانوبافت ایلات پارس گفت: شرکت بانوبافت ایلات پارس تنها شرکت ایرانی فعال در حوزه فرش دستباف است که با 1500 بافنده بانو مشغول به فعالیت است و بافنده مرد ندارد. علی‌اصغر مصطفوی مدیرعامل شرکت بانوبافت ایلات پارس، در جمع خبرنگاران ضمن تشریح فعالیت‌های شرکت مذکور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، اظهار داشت: در زنجیره شرکت بانوبافت ایلات پارس از آموزش، نخ‌ریسی، رنگ‌ریزی، متریال، ایجاد دار و... به همراه نقشه تحویل بافنده می‌شود و یک زنجیره کامل را جهت عرضه محصول در بازار داخلی و خارجی شکل داده است.
او با بیان اینکه مجموعه یک سال است که ثبت شرکت شده و عضو کارگروه فرش استان است و با اشاره به سابقه طلایی فرش قشقایی فارس که به دلیل بی‌توجهی‌ها مغفول مانده است، افزود: به دلیل عملکرد ضعیف در استان فارس، فرش‌هایی مثل نایین، قم و اصفهان با سابقه کمتر از فرش قشقایی امروز در بازار جهانی خودنمایی می‌کنند و فرش قشقایی از این قافله عقب افتاده است.
مصطفوی با بیان اینکه شرکت بانو بافت ایلات پارس به دنبال برگرداندن جایگاه فرش قشقایی در دنیاست، به ویژگی منحصر به فرد این فرش نیز اشاره کرد و گفت: رنگرزی گیاهی و نخ دست‌ریس در فرش قشقایی ترکیب بافتی را ایجاد می‌کند که تنها فرش ابریشمی ایجاد می‌کند؛ به طوری که در حین بافت جفت نمی‌شود و همین موجب جذابیت آن شده است.
به گفته مصطفوی، بازار فرش قشقایی در صورت رفع تحریم‌ها رونق می‌گیرد و بانوبافت ایلات پارس نیز دارای یک گالری در یکی از شهرهای آمریکا می‌باشد و از طریق ترکیه فرش‌ها ارسال و در نهایت بازار خوبی ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بانوبافت ایلات پارس در ادامه با بیان اینکه بافت فرش قشقایی بسیار سخت است، افزود: زنجیره بانوبافت ایلات سطح اجرت بافنده‌ها را بالا برده است، چراکه علاقه‌مندیم بافنده‌ها از سر علاقه به بافت فرش بپردازند، نه از سر نیاز و در این راستا چندین تولیدکننده بزرگ همچون وزیری با ما همکاری می‌کنند.
او با بیان اینکه تعداد بافنده‌های شرکت بانوبافت ایلات پارس حدود 1500 بافنده است، اظهار داشت: وجه تمایز ما با دیگر شرکت‌ها این است که همه بافنده‌ها یا زن سرپرست خانوار یا بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند و به همین دلیل اسم شرکت ما بانوبافت ایلات پارس است و سعی کردیم خانم‌ها در مجموعه ما بیشتر دیده شوند.
مصطفوی خاطرنشان کرد: ما در اکثر شهرستان‌های فارس بافنده داریم و محصولاتی چون گبه، گبه ریزبافت، گلیم و گلیم گبه و... را تولید می‌کنیم. در شیراز دو شعبه داریم و سال آینده در تهران نیز شعبه خواهیم زد.
این فعال عرصه فرش خطاب به مسئولان ارشد استان فارس خواستار توجه جدی به فرش قشقایی شد و تأکید کرد: تمام خاستگاه فرش قشقایی ایران است و از بسیاری از مسئولان ارشد فارس خواهش کردم به فرش با دید صرف سرمایه‌داری و حلقه نهایی آن نگاه کرده نشود؛ بلکه پشت زنجیره، افراد بسیاری همچون رنگرز، پشم‌چین، پشم‌ریز، بافنده و... هستند که پایین‌ترین سطوح جامعه را تشکیل می‌دهند.
به گفته مصطفوی، فارس می‌تواند در حوزه فرش قشقایی در صورت توجه یکه‌تاز باشد.
مصطفوی در ادامه این نشست خبری به شرکت زنجیره رایمود رایان اسپاد که در زنجیره گیاهان دارویی کار می‌کند و همکایر آن با بانوبافت ایلات پارس اشاره کرد و گفت: هر دو شرکت هلدینگ هستند و به زودی نشست‌هایی در حوزه گیاهان دارویی نیز خواهیم داشت؛ ضمن اینکه دو زمین خریداری شده است و به زودی دستگاه‌های مربوطه نیز آماده خواهد شد.
او تصریح کرد: اگر کار ما رونق بگیرد، بسیاری از افراد در این حوزه مشغول به کار خواهند شد و طبیعتاً آمار بیکاری پایین خواهد آمد.
مصطفوی ادامه داد: به اعتقاد بنده در شأن ایرانی نیست که برای کمک خرجی، کارهای موقت و دور از شأن اجتماعی انجام دهد؛ لذا همه بیاییم کمک کنیم آنها نیز فرش ببافند و هم خودشان منتفع شوند و هم این کار رونق بگیرد. او در پایان با بیان اینکه برای نخستین بار یک کارگاه در چهارراه شریف‌آباد شیراز راه‌اندازی شده و افراد می‌توانند آموزش بافت فرش دست‌باف ببینند، افزود: باید فرش قشقایی در ایران و دنیا حرف اول را بزند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی