[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۲۱
  • دوره جدید

در عرض ۵ دقیقه شاد شوید، روزنامه شیراز نوین

اینکه شاد نیستیم بیشتر مواقع به طرز تفکر ما و نحوه زندگی ما بستگی دارد، اما با رعایت نکاتی می‌توانیم شادی را برای همیشه به زندگی خود بیاوریم. به گزارش بهداشت نیوز، ‌اینکه شاد نیستیم بیشتر مواقع به طرز تفکر ما و نحوه زندگی ما بستگی دارد. با رعایت ‌این نکات، اما ‌می‌توانیم شادی را برای همیشه به زندگی خود بیاوریم.
** فهرستی از نکات مثبت و نعمت‌های موجود در زندگی‌تان تهیه کنید.
یکی از مؤثرترین راه‌های رفع ناراحتی ‌این است که بنشینید و راجع به تمام خوبی‌های زندگی خود فکر کنید و یک فهرست از نکات مثبت و نعمت‌های موجود در زندگی‌تان تهیه کنید.ابتدا بهتر است از امور کلی‌تر شروع کنید. مثل ‌اینکه آفتاب هر روز طلوع می‌کند و یا ‌اینکه شما قادر به نفس کشیدن هستید. به محض ‌اینکه شروع می‌کنید به ‌این کار و چند مورد را یادداشت می‌کنید، موارد دیگر خودبه‌خود به ذهن شما خطور می‌کنند.
تحقیقات نشان می‌دهند که داشتن دو حس ناراحتی و شکرگزاری همزمان با یکدیگر تقریباً غیر ممکن است. به همین دلیل است که ‌این روش خیلی زود شما را به نتیجه می‌رساند!
** سعی کنید در حال زندگی کنید
گاه علت ناراحت بودن‌ این است که فرد مدام به گذشته فکر می‌کند یا‌ اینکه نگران آینده است. در هر دو حالت، افکار شما بیهوده خواهند بود. به جای ‌این کار، به اموری که در جریان هستند فکر کنید و سعی کنید راجع به مسائل مختلف زود قضاوت نکنید. مثلاً هنگام غذا خوردن، سعی کنید ۵ دقیقه به رنگ، بو و طعم غذا فکر کرده و هر لقمه را قبل از بلعیدن خوب مزه مزه کنید. یا به یک بوستان در نزدیکی خانه خود بروید و چند دقیقه‌ای، در حالی که به همه چیز از جمله مناظر، دمای هوا و صدا‌ها توجه می‌کنید، پیاده‌روی کنید. با توجه کردن به اموری که در حال حاضر در جریان است، شما کمتر به نکات منفی زندگی فکر خواهید کرد.
** ورزش کنید
این نوع ورزش مربوط به جسم شما نیست، مربوط به مغز شماست. بلند تلفظ کردن کلمات در تغییر حال و هوای شما بسیار مؤثر خواهد بود. یک نفس عمیق بکشید، سپس هنگام بازدم یکی از حرف‌ها را با صدای بلند بگویید. مانند کار‌هایی که در کلاس‌های یوگا صورت می‌گیرد. با ‌این کار گوش میانی را تحریک و مخچه را تقویت کرده که نهایتاً باعث‌ایجاد تعادل در نیمکره راست و چپ مغز می‌شود.
حالا شاید بپرسید که ‌این چه ربطی به سرحالی و نشاط دارد؟ به گفته یکی از متخصصان، علت اصلی ناراحتی ممکن است نیمکره راست مغز باشد که عمدتاً افکار منفی در آن شکل می‌گیرد. وقتی شما مخچه را تقویت می‌کنید، مخچه در هر دو نیمکره مغز شما تعادل ‌ایجاد می‌کند که در نتیجه ‌این امر، نیمکره چپ مغز که انرژی‌های مثبت را ‌ایجاد و شما را با نشاط می‌کند نیز فعال می‌شود.
** به دیگران محبت کنید
هر چند وقت یک بار به نوعی به دیگران محبت کنید؛ نیکی کردن به دیگران باعث می‌شود شما احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنید. مثلاً می‌توانید در مکان‌های عمومی، بعد از وارد شدن به ساختمان، در را برای فردی که پشت سر شماست باز نگه دارید یا اگر می‌بینید یک غریبه به شما نگاه می‌کند، به او لبخند بزنید. ‌این رفتار‌های ساده، اما خوب باعث می‌شود دید شما نسبت به خودتان مثبت شود و در عین حال حس قدردانی اطرافیان را بر می‌انگیزد که همین نکته لبخند را بر چهره شما می‌نشاند.
** یک لیوان قهوه برای خود بریزید
این روز‌ها افراد بیش از حد نیازشان کافئین مصرف می‌کنند، اما خوردن یک نصف لیوان قهوه نه تنها اشکالی ندارد بلکه در سرحال شدن شما نیز بسیار مؤثر است. نکته‌ کلیدی که باید در‌این رابطه مد نظر داشته باشید ‌این است که سعی کنید به همان نصف لیوان بسنده کنید تا دچار افزایش و کاهش ناگهانی انرژی نشوید.
** بخندید
فیلم‌های کوتاه و کمدی مورد علاقه خود را ضبط کنید. در طول روز هرگاه احساس ناراحتی کردید، یکی از ‌این فیلم‌های کوتاه را ببینید تا دوباره سرحال شوید. خنده‌های از ته دل باعث می‌شوند اندورفین‌ها خیلی سریع در خون شما آزاد شوند. علاوه بر ‌این، چند دقیقه استراحت و فاصله گرفتن از مسائل روزمره در روحیه شما تأثیرات مثبتی می‌گذارد.
** یک پرتقال بخورید
مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند مرکبات، فلفل سبز و کلم بروکلی شما را شاد و سرحال می‌کند. 
تحقیقات نشان می‌دهند بیمارانی که در بیمارستان بستری بوده‌اند و ویتامین C مصرف کرده‌اند، نسبت به سایرین روحیه‌ بهتری داشته‌اند. این نوع مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. 
رادیکال‌های آزاد باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان شده و روند پیری را تسریع می‌کند. وقتی با‌ این رادیکال‌ها در بدن مبارزه شود، تخریب سلول‌ها نیز کاهش یافته و در نتیجه ‌این امر، خلق و خوی افراد نیز بهتر می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی