[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۱
  • دوره جدید

فقط هفته‌ای ۴۵دقیقه ورزش مغز شما را در دوران پیری نیرومندتر می‌سازد، روزنامه شیراز نوین


فقط هفته‌ای 45دقیقه ورزش مغز شما را در دوران پیری نیرومندتر می‌سازد
گروه ترجمه - احسان فرازمند
در تحقیقی گسترده مشخص شد فقط 45دقیقه ورزش در طول هفته قدرت مغز افراد بالای 50سال را تقویت می‌کند.
مروری بر 10مطالعه‌ای که در گذشته به انجام رسیده است، بیانگر این نکته است که حتی شرکت در یک جلسه تمرینات هوازی یا تمرینات استقامتی در طول هفته، کافی است تا هوشیاری، قدرت تصمیم‌گیری و حافظه فرد بهبود یابد.
دانشمندان از مدت‌ها پیش بر این باور بودند که تمرینات ورزشی، روند افول توانایی‌های شناختی را کُند می‌کند؛ فرایندی که به طور طبیعی با عبور انسان از میانسالی و ورود به دوران پیری رخ خواهد داد. اما این اولین تحقیق در نوع خود است که نشان می‌دهد با تلاش برای حفظ تناسب اندام، قدرت مغز هم افزایش می‌یابد.
همچنین این اولین پژوهشی است که به نقش کلیدی تمرینات استقامتی نظیر وزنه زدن در تقویت عملکرد مغز اشاره می‌کند. 
تاکنون پزشکان تمرینات هوازی مانند شنا، دوچرخه‌سواری، تند راه رفتن یا آهسته دویدن را برای تقویت عملکردهای ذهن مورد توجه قرار می‌دادند. 
اما آن‌ها اکنون باور دارند که تمرینات استقامتی مزایای متفاوتی را برای مغز به ارمغان می‌آورد. این کار از طریق تحریک کردن مناطق بیشتری از مغز، در جهت رشد و نمو صورت می‌پذیرد.
این محققان به پزشکان توصیه می‌کنند که پیش از بروز بیماری‌های دوران پیری، برای مراجعان خود دارویی به نام ورزش را تجویز کنند. دارویی که از بسیاری از بیماری‌‌های جسمی و روانی پیشگیری می‌کند.
حتی یک یا دو روز تمرین در هفته می‌تواند موثر واقع شود؛ اما مهم‌تر از همه شدت فعالیت‌های ورزشی است که انجام می‌گیرد. 
این تمرینات باید متوسط باشد؛ اما سودای رسیدن به فعالیت‌های بدنی شدید را نیز باید در سر داشته باشید.
توصیه‌های مراکز بهداشتی دولتی در بریتانیا به افراد بزرگسال که در محدوده سنی 19 تا 64سال قرار دارند، توصیه می‌کند که در طول هفته 150دقیقه تمرینات هوازی متوسط داشته باشند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل دوچرخه‌سواری، سریع قدم برداشتن و تمرینات قدرتی باشد که تمام ماهیچه‌های اصلی بدن را درگیر می‌سازد.
اما سازمان بهداشت جهانی اعلام داشته است که بین سال‌های 2012 و 2014، از هر 10نفری که در انگلستان و ایرلند شمالی زندگی می‌کنند، 4نفر به این توصیه بی‌توجه بوده است. این در حالی است که عمل به این توصیه در اسکاتلند با اقبال 64درصدی مواجه شده، ولی در ولز فقط 31درصد به آن پایبند بوده‌اند.
در این تحقیق، فواید استفاده ترکیبی از تمرینات هوازی و استقامتی مانند تای چی و یوگا (به خصوص برای کسانی که قادر به انجام تمرینات سنگین‌تر نیستند) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. 
در تمام موارد مشاهده شد که با اهتمام به این ورزش‌ها، عملکرد شناختی انسان تقویت می‌شود، به طوری خاص توانایی پردازش سریع اطلاعات، حفظ هوشیاری، انجام تصمیم‌گیری‌های هدفمند و رسیدن به بالاترین بازدهی در استفاده از حافظه کوتاه مدت و بلند مدت از مزایای ورزش کردن شمرده شد.
مدیر مرکز تحقیقات آلزایمر بریتانیا می‌گوید: «تمرین کردن به این معنا نیست که زمان طولانی را در باشگاه بگذرانیم. بهترین راه برای داشتن فعالیت بدنی مستمر این است که برنامه ورزشی را برای خود تدوین کنیم که از آن لذت می‌بریم. یک راهپیمایی بانشاط، بازی تنیس یا رفتن به استخر شنا می‌تواند تحرک و پویایی زندگی ما را بیشتر کند.»
او در ادامه می‌افزاید: علاوه بر داشتن فعالیت بدنی، خودداری از استعمال دخانیات، کنترل میزان کلسترول و تثبیت فشار خون در محدوده سلامت بر بهبود عملکرد روانی انسان اثر می‌گذارد.
به عقیده او بهترین تمرین بدنی، ورزشی است که ضربان قلب را بالا برده و اندکی فرد را با تنگی نفس مواجه سازد.
کارشناسان بر این باورند که تمرین‌های ورزشی احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل را کاهش می‌دهد. با این حال، انجام تحقیقات بیشتر مشخص خواهد کرد که چه نوع ورزش‌هایی خطر بیماری‌های روانی را به حداقل کاهش خواهد داد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی