[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نگران فروچاله‌ها هستیم ، روزنامه شیراز نوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس میانگین بارندگی از ابتدای سال تاکنون را ۲۳۵.۶ میلی‌متر اعلام کرد و با بیان اینکه طی مدت مشابه سال گذشته این میزان ۱۸۵ میلی‌متر بوده است، گفت: مقایسه این اعداد نشان دهنده رشد ۲۸درصدی میانگین بارش سالیانه و نویدبخش تقویت سفره‌های زیرزمینی آب است. 
به گزارش ایرنا، سیاوش بدری روز یکشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران، با بیان اینکه میانگین بارندگی امسال نسبت به سال قبل و میانگین بلندمدت، رشد داشته است، اظهار امیدواری کرد که همچنان تا پایان سال میزان یادشده افزایش یابد. 
بدری وضعیت ذخیره آب در اکثر سدهای این استان را مناسب ارزیابی کرد و به تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها، سدها و طرح‌های مختلف تأمین آب و شرایط حاکم بر دشت‌های فارس پرداخت و گفت: فارس طی سال جاری در میزان بارش و توازن زمانی و مکانی بارندگی‌ها، وضعیت خوبی داشته است.
او میانگین بارندگی از ابتدای سال تاکنون را ۲۳۵.۶ میلی‌متر ذکر کرد و با بیان اینکه طی مدت مشابه سال گذشته این میزان ۱۸۵ میلی‌متر بوده است، گفت: مقایسه این اعداد نشان‌دهنده رشد ۲۸درصدی میانگین بارش سالیانه است و همچنان تا پایان سال امیدواریم این عدد افزایش یابد. بدری میانگین بلندمدت ۵۴ساله بارندگی فارس را ۲۲۶ میلی‌متر اعلام کرد و با بیان اینکه در این شاخص نیز شاهد رشد ۵درصدی بوده‌ایم، گفت: در مجموع امسال ۲۹میلیارد مترمکعب بارندگی را در فارس شاهد بوده‌ایم که بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان سپیدان با ۶۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی مربوط به فورگ داراب با ۸۲ میلی‌متر بوده است.
این مقام مسئول میزان آب تجدیدپذیر فارس را ۸.۷میلیارد مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: امسال در فارس به طور متوسط ۲۱ روز بارانی را شاهد بودیم؛ اگرچه میزان بارندگی‌ها در برخی از شهرستان‌های شرقی استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است. بدری با بیان اینکه فارس ۹ سد در حال بهره‌برداری دارد، گنجایش این سدها را ۳میلیارد مترمکعب اعلام و اضافه کرد: تا صبح روز یکشنبه، جمعاً یک‌میلیارد و ۷۰۵میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای فارس وجود داشت که از این میزان ۵۰۰میلیون مترمکعب حجم پایداری سد بوده و یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمکعب آن قابل بهره‌برداری است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره وجود ۴۹ درصد آب قابل برنامه‌ریزی در سدهای این استان، ادامه داد: هم‌اینک سدهای شهید سلیمانی در شهرستان کوار، نرگسی در شهرستان کازرون و هایقر در شهرستان فیروزآباد در دست ساخت است و امیدواریم نهایتاً تا سال ١٤٠٤ همه این سازه‌ها تکمیل و بهره‌برداری شود.
بدری با بیان اینکه با بهره‌برداری از سه سد در حال ساخت، نزدیک به ۶۰۰میلیون مترمکعب به حجم سدهای فارس اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: سد کوثر در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد با حجم ۵۸۰میلیون مترمکعب و رئیسعلی دلواری در استان بوشهر با حجم ۶۸۵میلیون مترمکعب نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس در مدار بهره برداری قرار دارند.
او همچنین کل خطوط آب‌رسانی در دست بهره‌برداری فارس را ۱۳۷۲ کیلومتر و شامل خط اول آب‌رسانی به شهر شیراز، آب‌رسانی به شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت، آب‌رسانی به جهرم و پیر، آب‌رسانی به سعادت شهر و پاسارگاد و ارسنجان، آب‌رسانی به شهرهای حاشیه خلیج فارس و سد کوثر و آب‌رسانی به لامرد و لارستان برشمرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس اضافه کرد: فاز نخست آب‌رسانی به ارسنجان در عید قربان امسال افتتاح شد و امیدواریم تا قبل از فصل گرما، این خط به طول ۵۴ کیلومتر به شکل کامل به بهره‌برداری برسد؛ علاوه بر آن عملیات اجرایی آب‌رسانی به شهر قیر به طول ١٢ کیلومتر نیز به اتمام رسیده و به زودی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
بدری اضافه کرد: پروژه خط دوم آب‌رسانی از درودزن به شیراز، که بر اساس قیمت روز ٥هزار میلیارد تومان ارزش دارد، از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و فاز نخست آن تا مخزن دوکوهک به طول ۶۳ کیلومتر از سال ۹۹ در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و ادامه مسیر تا مخزن معالی‌آباد هم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. او ضمن یادآوری اینکه بخشی از این خط انتقال در محدوده شهرک آفرینش مراحل پایانی را طی می‌کند، اجرای خط لوله‌ای ۲.۵ کیلومتری با حجم بالایی از عملیات فیزیکی و فنی و مهندسی ظرف مدت ۴۰ روز را یک اقدام جهادی توصیف و اضافه کرد: ۷ خط انتقال آب در دست ساخت شامل آب‌رسانی به ارسنجان، دبیران، شهر پیر، خرامه، جنت شهر و فسا با مجموع ٢٣٦ کیلومتر در حال انجام و ۶ خط انتقال نیز در دست مطالعه است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به وجود ٨٣ طرح تغذیه مصنوعی در این استان برای تقویت تغذیه آبخوان‌ها، بیان کرد: حجم این طرح‌ها ۱۲۱میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده است؛ این طرح‌ها در قالب سازه‌های خاکی کوچک برای کنترل سیلاب و روانه کردن آب ذخیره شده به رودخانه‌ها به شکل تدریجی و کمک به تغذیه آبخوان‌ها تعریف شده‌اند.
بدری با بیان اینکه امروز بحث چالش آب در دنیا به یکی از مسائل اساسی جوامع بشری تبدیل شده است و ایران و به تبع آن فارس با ۱۲۲هزار کیلومتر مربع به دلیل قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک مستثنی از این موضوع نبوده و ما هم با کمبود آب مواجه هستیم، عنوان کرد: نبود توازن بارش‌ها به لحاظ موقعیت مکانی و زمانی، موجب شده است تا استان فارس نیز با مسئله خشک‌سالی مواجه باشد. او ادامه داد: وزارت نیرو برای پایش منابع آب‌ زیرزمینی در کشور، ٦٠٩ محدوده مطالعاتی تعریف کرده که ۱۳۴ محدوده معادل ٢٢ درصد متعلق به استان پهناور فارس است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در خصوص وضعیت ۱۳۴ دشت این استان به لحاظ امکان استحصال آب زیرزمینی، گفت: بر اساس دور سوم مطالعات سال ۱۳۹۸، فارس تنها ۱۵ دشت آزاد دارد. قطعاً با انجام مطالعات جدید، از این تعداد کاسته خواهد شد. از طرفی در فارس ۸۰ دشت ممنوعه و ۳۹ دشت ممنوعه بحرانی وجود دارد که اگر مطالعه جدید انجام شود، تعداد این دشت‌ها اضافه خواهد شد. 
بدری با اشاره به وجود ٩٤هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز، ۲هزار و ۴۲۸ رشته قنات و ۳۰هزار و ۵۵۸ چشمه و تعدادی نهر و... به عنوان منابع تأمین آب در فارس، گفت: مجموعاً ١٠٣هزار منبع آبی در فارس داریم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: بر اساس آمارگیری سال ۱۳۹۸، میزان برداشت از چاه‌های فارس ٥میلیارد و ٤٢١میلیون مترمکعب، از چشمه‌ها ٧٥٨میلیون مترمکعب و از قنات‌ها ٢٣٦میلیون مترمکعب بوده است. او تعداد چاه‌های غیرمجاز موجود در استان فارس را ۲۸هزار حلقه ذکر کرد و با بیان اینکه در حال تعیین تکلیف این چاه‌ها هستیم، گفت: بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجاز در مناطق دارای گستره کشاورزی حفر شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در خصوص سهم آب مصرفی بخش‌های مختلف در این استان، گفت: بین ۹۰ تا ۹۱ درصد از کل مصرف آب فارس به بخش کشاورزی تعلق دارد و ۸ درصد آن مربوط به شرب و تنها ۲ درصد مربوط به صنعت است.
بدری با بیان اینکه ۸۴.۱ درصد از برداشت‌های آب در فارس از منابع زیرزمینی و ۱۵.۹ درصد مربوط به منابع سطحی است، میزان برداشت از منابع زیرزمینی را نگران‌کننده توصیف و اضافه کرد: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ به صورت میانگین حدود ۴ متر افت تراز آب‌های زیرزمینی در استان داشته‌ایم. مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، بحث فرونشست را یکی از مباحث جدی حوزه زمین‌شناسی دانست و خاطرنشان کرد که در برخی نقاط این استان شاهد وقوع بیش از یک متر فرونشست و به نوعی مرگ تدریجی 
زمین بوده‌ایم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی