[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۵۷
  • دوره جدید

دولت در واگذاری اختیار به شوراها مقاومت می‌کند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: عملیات احداث خط دوم قطار شهری شیراز با قدرت دنبال می‌شود و تعدادی از ایستگاه‌های آن در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. مهندس سعید نظری ظهر دیروز دوشنبه 6 اردیهشت ماه، در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها برگزار شد، خاطرنشان کرد: روند احداث خط دوم قطار شهری شیراز بدون کمک خارجی‌ها و توسط مهندسان وطنی صورت می‌گیرد. متأسفانه به دلیل تحریم‌ها امکان خریداری رام‌های جدید فراهم نبود و از رام‌های خط اول برای تست و بهره برداری از خط دوم مترو شیراز استفاده می‌کنیم.وی در بخش دیگری از سخنانش با اصحاب رسانه درباره چالش‌هایی که بر سر راه دوره پنجم این شوراست اظهار داشت: فقدان مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری از مهم‌ترین چالش‌ها بر سر راه رسیدن ما به اهدافمان بود. تنها نظارت بر شهرداری و یک بخش‌های از شهر در عمل به شورا سپرده شده و مابقی آن را که قانون پیش‌بینی کرده که به شورا واگذار شود، دولت در واگذاری این نظارت و اختیار به شورا همچنان مقاومت می‌کند. همچنین به ما اجازه ندادند که در سطح کلان کشور به مدیریت یکپارچه شهری برسیم.
 مافیا سنگ‌اندازی می‌کند
رئیس کمیسیون نام گذاری معابر و اماکن عمومی شورا اضافه کرد: شورا و شهرداری ۲۲ غرفه عرضه مستقیم میوه و تره‌بار در شیراز راه‌اندازی کرد که جزیره‌ای عمل کردن و عدم همکاری برخی از سازمان‌ها با ما و مافیای سنگین میوه در شهر سبب شده است که تاکنون به نتیجه دلخواه نرسیم. در جلسات هماهنگی احداث و مدیریت بازارچه‌ها، نماینده صنعت، معدن و تجارت حتی حضور هم نیافت. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز باج‌خواهان و غوغاسالاران را یکی دیگر از چالش‌های موجود عنوان کرد و گفت: غوغاسالاران هر مسئله کوچک و بزرگی را سیاسی کرده و در شهر جنجال درست می‌‌کنند و فضای مجازی نیز جولانگاه این افراد شده است. 
عده‌ای که جمعشان به هزار نفر هم نمی‌رسد، در شهر دومیلیون نفری شیراز دائم به این شورا فشار می‌آوردند و فضای مجازی را آلوده می‌کردند. البته در کنار این اقلیت محدود رسانه‌های حرفه ای و منصف هم حضور دارند که حتی انتقادات آنها هم از سر انصاف است. این خبرنگار پیشکسوت که اکنون در جمع اعضای شورای اسلامی شهر شیراز قرار دارد، در ادامه افزود: برخی افراد در فضای مجازی مخصوصاً در اینستاگرام با رخ دادن هر اتفاق و حادثه‌ای از شهرداری و شورا باج‌خواهی می‌کردند که این موضوع در شورای قبل هم دیده شده است. رسانه‌های بی‌هویت به بهانه گفت‌وگوی آزاد، راست و دروغ را به خورد مردم می‌دهند و جنجال درست می‌کنند که باید مسئولان این حوزه به این رسانه‌ها رسیدگی کنند. نظری در بخش دیگری از سخنانش درباره باج‌خواهی برخی اعضای شورا از شهردار شیراز نیز گفت: در جمع ۱۳ نفر این اعضا کمتر کسی بود که از شهردار به لحاظ شخصی چیزی بخواهد و اگر چیزی بود تا الان غوغاسالاران آن را گفته بودند. البته اظهار نظر و جذب اعتبار برای پروژه‌های هر منطقه را نباید با باج‌خواهی اشتباه گرفت.
 امکان تخریب سازه‌های غیرکارشناسی در آینده نزدیک
وی در پاسخ به این انتقاد که برخی از پل‌ها و تقاطع‌های شیراز با کار کارشناسی دقیق صورت نگرفته و مشکلات ترافیکی را افزایش داده، اظهار داشت: شاید مهم‌ترین هنر این شورا این بود که شهرداری و جریان فکری حاکم بر آن را روشن کرد که شهر در انحصار بتن و پل نیست و فرهنگ هم گوشه‌ای از این شهر است. برای کنترل ترافیک شهر تنها سازه‌ای و عمرانی فکر نکنیم و بیاییم فرهنگی و اجتماعی هم بیندیشیم و در حال حاضر این رویه دارد در شهرداری شیراز اثر خودش را می‌گذارد. اگرچه بر همین نهضت آسفالت هم برخی از کارشناسان نقدهای اساسی وارد می‌کنند ولی نمی‌توان همه فرش را سنگ فرش کرد. در چند سال آینده هم بعید نیست که سازه بتنی دلگشا که غیرکارشناسی بنا شده را به دلیل ترافیک سنگینی که به این محور وارد می‌کند، از میان بردارند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش نبود نگرش سیستمی در مجموعه و ارتباط بین شهرداری و شورا را یکی دیگر از مشکلات دانست و عنوان کرد: سیستم سنتی هشتادساله بر سیستم مدیریتی شهرداری شیراز حاکم است و این سبب می‌شود بسیاری از مصوبات و سیاست‌های شورا روی زمین معطل بماند. 
برای مثال کمیسیون نام گذاری شورا شش ماه پیش نام شهید گران قدری را بر یک کوچه گذاشت که معاونت‌ها و مناطق و قسمت‌های مختلف شهرداری اجرای آن را به یکدیگر عودت می‌دهند.این عضو شورا در مورد سیاسی کاری در شوراها نیز گفت: این یک واقعیت است که ما ایرانی‌ها، سیاسی‌کار هستیم و حتی در زندگی شخصی‌مان هم سیاسی عمل می‌کنیم و نمی‌توان هیچ‌کس را از ذهن سیاسی‌اش دور کرد. گاهی حتی تفاوت شهر انسان‌محور با بتن‌محور را هم سیاسی می‌کنند؛ در حالی که این یک موضوع تخصصی است و حتی وقتی من هم که از ساخت برخی پل‌ها انتقاد می‌کردم متهم به تخریب عملکرد دوره گذشته می‌شدم. در حالی که این تخریب نبود و سیاست فکری ما با گذشتگان فرق می‌کرد. در کشور ما متأسفانه کارشناسی کار‌ها و پروژه‌ها سلیقه‌ای شده‌ و این سیاست‌های شوراست که به کارشناس مسیر می‌دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی