[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

انواع پیاز و کاربرد آن‌ها در آشپزی، روزنامه شیراز نوین

هر پیاز خاصیت، طعم، تندی و تیزی خاص خودش را دارد، به همین دلیل هم کاربردش در آشپزی متفاوت هست.
به گزارش بهداشت نیوز، پیاز یکی از مواد اولیه پرکاربرد در آشپزی محسوب می‌شود و این یک مسئله کاملاً بدیهی هست. پیاز انواع مختلفی دارد که همه ما این موضوع را هم به خوبی می‌دانیم ولی مسئله‌ای که ممکن هست خیلی به آن دقت نکرده باشیم، کاربرد مختلف پیازها هست.
پیاز زرد
معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست که پوست قهوه‌ای طلایی دارد و لایه‌های داخلی آن هم سفید یا سفید مایل به زرد هست. این نوع بوی تند و تیزی دارد و بهترین گزینه برای پخت و پز محسوب می‌شود.
این پیازها به طور معمول بین بهار تا پاییز کشت و برداشت می‌شود ولی آن‌ها را در انبارها نگهداری می‌کنند، این پیازها ماندگاری خیلی بالایی دارند، آن‌ها را باید در جای خنک و تاریک نگهداری کنید، به همین دلیل در تمام فصول در بازار موجود هست. پیاز زرد حکم شلوار جین را در دنیای پیازها دارد، در همه کشورها شناخته شده هست و در همه غذاها هم می‌شود از آن استفاده کرد.
ویدالیا یا پیاز شیرین
این پیاز در اصل آمریکایی هست و اولین بار در منطقه جنوب شرقی جورجیا کشت شده. این نوع، شیرین، ترد و آبدار هست و کمی ‌طعم آن به تندی می‌زند. به خاطر طعم شیرین و قندی که دارد برای درست کردن پیاز کاراملی عالی هست. همچنین پیازهای ویدالیای بزرگ یک انتخاب خیلی خوب برای درست کردن حلقه‌های پیاز سوخاری محسوب می‌شوند.
پیاز قرمز
این نوع رنگی زیبا با پوشش مخملی قرمز مایل به بنفش که مغز سفید رنگی دارد، به دلیل طعم ملایم و شیرینش بهترین گزینه برای مصرف به صورت خام هست. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد، فلاونوئیدها و فیبر بیشتری دارد. به خاطر رنگ زیبایش می‌توانید برای تزئین بشقاب غذا از آن استفاده کنید.
برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی هست. این پیاز هم در تمام فصول سال در بازار موجود هست و به مدت 3 تا 4 ماه می‌توانید آن‌ها را به راحتی در دمای خانه نگهداری کنید.
پیاز سفید
این پیاز پوستی کاملاً سفید، رنگ و طعمی ‌ملایم و خنک دارد. فرق نوع سفید و زرد در این هست که پیاز سفید، شیرین‌تر هست و ماندگاری کمتری را نسبت به پیاز زرد دارد. به طور کلی نوع سفید و قرمز به‌خاطر قند بیشتری که دارند نسبت به پیاز زرد عمرشان کوتاه‌تر هست.
از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز هست، می‌شود آن را خام خورد و یا در سالادها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذاهای مکزیکی بهترین گزینه هست. پیازهای سفید کوچک در سوپ، کاسرول و تاس کباب استفاده می‌شود، این نوع به پیاز آب‌پز معروف هست.
پیاز گلابی شکل
این پیازها کوچک و شیرین هستند و طعم خاص و لذیذی دارند. در رنگ‌های سفید، زرد و قرمز در بازار وجود دارند ولی رنگ سفید آن رایج‌تر هست. این پیازها در ابتدا در آلمان و ایتالیا در باغچه‌های خانگی کشت شدند. بزرگ‌ترین ناراحتی در مورد استفاده از پیازهای تازه گلابی شکل، پوست کردن آن‌هاست. برای راحتی کار آن‌ها را داخل آب جوش بیندازید و به راحتی با انگشتانتان پوست آن‌ها را جدا کنید. این پیازها انتخاب مناسبی برای ترشی، کبابی کردن، بخارپز کردن و استفاده در تاس کباب هستند.
پیازچه
پیازچه یا پیاز سبز که برگ‌های سبز بلندی دارد با یک پیاز کوچک و کشیده در انتهایش. ما ایرانی‌ها معمولاً از پیازچه در سبزی خوردن استفاده می‌کنیم و با برگ‌های آن‌ها کوکو درست می‌کنیم. قسمت سفید رنگ پیازچه تند و تیزتر هست و می‌توانید آن را با زنجبیل و سیر ترکیب کرده و برای طعم دار کردن غذاها از آن استفاده کنید، همچنین از برگ‌های پیازچه در سالاد هم می‌شود استفاده کرد.
پیاز بهاری
خیلی شبیه به پیازچه هست با این تفاوت که پیازی که در انتهای برگ‌های سبز رنگ دیده می‌شود، بزرگ‌تر و گردتر هست. در واقع این یک نوع خاص از پیاز نیست بلکه همان پیازهای زرد، قرمز و سفید هستند که زودتر از موعد برداشت شدند. این‌ها را می‌توانید به صورت کباب شده مصرف کنید و برگ آن‌ها هم برای کوکو درست کردن مناسب هست.
تره فرنگی
تره فرنگی هم یکی از انواع پیاز محسوب می‌شود و اگر طعم خاص آن را دوست داشته باشید، برای تهیه سوپ‌های خامه‌ای و یا کوکو عالی و خوش طعم هستند.
شلوت یا شالت
شلوت یکی  از انواع پیاز هست که با لایه‌های ارغوانی روشن، یکی از سبزیجاتی هست که معمولاً آن را دست کم می‌گیرند. این پیاز طعم خوشمزه و تندی دارد اما بعد از خوردنش دهان بوی بدی می‌گیرد. یک انتخاب مناسب برای استفاده در تهیه انواع سس‌ها به خصوص سس‌هایی که سرکه دارند، هست. باید آن‌ها را ریز خورد کنید و در سرکه بریزید تا مثل ترشی رسیده شوند. شلوت برای پخت و پز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی هرگز نباید این پیاز را سرخ کنید چون تلخ می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی