[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۹۰
  • دوره جدید

نوسازی در روزهای تحریم و تورم، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری شیراز، آیین رونمایی از ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید با اعتبار ۲۰۰میلیارد تومان انجام شد. این مراسم شامگاه یکشنبه ۲۶ اردیبهشت با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلان شهر شیراز و جمعی از معاونان و مدیران شهری، رئیس پلیس راهور فارس و جمعی دیگر از مقامات ارشد با همراهی اصحاب رسانه در زمین اجتماعات بولوار شهید چمران برگزار شد.
 تقدیر از معاونت مالی شهرداری
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: شورای اسلامی و شهرداری شیراز، در دوره پنجم با دشواری‌های بسیاری از جمله افزایش نرخ ارز از ۴هزار تومان به ۲۵هزار تومان مواجه شد؛ افزون بر آن، تحریم‌ها و موانع سرمایه‌گذاری کار را برای فعالیت در حوزه خدمات‌رسانی دشوار کرد.
سید عبدالرزاق موسوی در آیین رونمایی از ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری به ارزش ۲۰۰میلیارد تومان عنوان کرد: نقش حوزه معاونت مالی و اقتصادی در سازمانی که مأموریت آن خدمات‌رسانی است و گردش مالی ۶هزار میلیاردی دارد، منحصربه‌فرد است؛ زیرا عملکرد مناسب در این حوزه بر بخش‌های دیگر نیز اثراتی مطلوب بر جای می‌گذارد؛ آن ‌هم در شرایطی که تحریم‌ها و موانع داخلی بسیار است. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در چنین فضایی تأمین منابع مالی برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس کار بزرگی است و ضروری است شهرداری و شورای شهر از معاونت مالی و اقتصادی تقدیر کند.
 تداوم خسارت‌های کرونا
در ادامه شهردار شیراز در آیین رونمایی از اتوبوس‌های جدید ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز گفت: یکی از مؤلفه‌های اصلی کیفیت زندگی در شهرها موضوع حمل و نقل عمومی است. حیدر اسکندرپور افزود: ناوگان حمل و نقل ایمن، آسان و ارزان، مشارکت شهرداری، مردم و دولت را می‌طلبد. وی ادامه داد: شیوع کرونا به حمل و نقل عمومی کلان شهرها خسارت زیادی وارد کرد و زیان آن از جیب مردم تأمین شد. شهردار شیراز اضافه کرد: در پی شیوع کرونا، مترو شیراز تعطیل و خسارت زیادی به شهر وارد شد که هزینه آن را مردم پرداختند و تا این لحظه نیز هنوز خسارتی که به حمل و نقل عمومی وارد شده پرداخت نشده است.
 توسعه حمل‌و‌نقل همگانی
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بخشی از شعار انسان‌محوری که شورای پنجم در مقابل خودرومحوری سرلوحه کار قرار داد، توسعه حمل‌و‌نقل همگانی بوده است؛ چراکه با کاهش تردد خودروها و ایجاد شرایط ایمن و قابل دسترس برای شهروندان عدالت اجتماعی برقرار می‌شود. 
دکتر «نواب قائدی» در آیین رونمایی از ۵۰ دستگاه اتوبوس به ارزش ۲۰۰میلیارد تومان، با اشاره به تکمیل خط یک متروی شیراز و نیز پیشرفت کمی و کیفی خط ۲ ابراز داشت: در حوزه اتوبوسرانی نیز امروز ۵۰ دستگاه اتوبوس معادل ۲۰۰میلیارد تومان به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شیراز افزوده شد که در مقایسه با سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ معادل خرید ریالی ۴۰۰ دستگاه اتوبوس است. رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: خط تراموا که از بهترین مصوبات شورای شهر بود و مسیر آن مهم‌ترین آثار تاریخی شهر شیراز را از آرامگاه سعدی و آرامگاه حافظ تا ارگ کریمخانی و حرم مطهر شاهچراغ(ع) در بر می‌گیرد، به دلیل مطالعات جامع حمل‌و‌نقل و مشکلات آن در وزارت کشور هنوز مجوز نگرفته است و امیدواریم در سه ماه آتی تأییدیه آغاز کار را اخذ کند و در غیر این صورت همکاران ما در شورای ششم این موضوع را پیگیری کنند. قائدی یکی از خواسته‌های شهروندان شیراز را برخورداری از خط اتوبوس تندرو (بی‌.آر‌.تی) عنوان کرد و افزود: این موضوع نیز با وجود پیگیری بسیار از نخستین روز‌های آغاز به کار شورا بنا بر تحریم‌های خارجی میسر نشد. او خواستار همکاری همشهریان در راستای توسعه مسیر‌های ویژه حمل‌و‌نقل عمومی شد و ابراز داشت: شاید هنوز با شعار انسان‌محوری فاصله داریم؛ زیرا برخی شهروندان به محض اینکه خط ویژه‌ای را در نظر می‌گیریم، نسبت به ایجاد آن اعتراض می‌کنند؛ در حالی که ضروری است فضا و عرصه برای حضور خودرو‌های عمومی در مراکز شهر افزایش یابد تا با مشکلات زیست‌محیطی، ترافیکی و مسائل روحی و روانی ناشی از آن مواجه نشویم.
 جوان‌ترین ناوگان حمل‌ونقل عمومی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این آیین گفت: در حال حاضر حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در شیراز به مردم خدمت رسانی می‌کنند که حدود ۹۰ درصد از این اتوبوس‌ها شهروندان را از حاشیه شهر به هسته مرکزی منتقل می‌کنند.مسعود طهماسبی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا روزانه ۱۵۰هزار نفر از اتوبوس‌های درون شهری شیراز استفاده می‌کردند، گفت که اکنون این تعداد به حدود ۱۰۰هزار نفر کاهش پیدا کرده است. وی ادامه داد: در شرایط عادی و مشابه سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد هزینه بلیت را شهروند و ۷۰ درصد را شهرداری پرداخت می‌کرد که در شرایط کرونایی کنونی پرداختی مسافر به ۱۴ درصد کاهش یافته و ۸۶ درصد هزینه حمل و نقل عمومی شهروندان توسط شهرداری پرداخت می‌شود.
طهماسبی گفت: قریب به ۲۰میلیون تومان روزانه یارانه به ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه جوان‌ترین ناوگان حمل و نقل عمومی در بین کلان‌شهرهای کشور در اختیار شیراز است،گفت: عمر ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز تا پنج سال گذشته ۱۰ سال بود و اکنون به ۶ و نیم سال کاهش پیدا کرده است. طهماسبی اعلام کرد: در ۵ سال گذشته قریب به ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز نوسازی شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی