[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۲۵
  • دوره جدید

تلفیق علم و هنر در روابط عمومی، روزنامه شیراز نوین

 محمدرضا فتوت-مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس
هفته «روابط عمومی و ارتباطات» صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر است. روابط عمومی ‌در دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات، بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى ممتد، مداوم و طرح‌ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آن‌ها سرو کار دارند، به دست آورند. با این تفاسیر به طور کلی می‌توان گفت که روابط عمومی کار روبه‌رو شدن یک سازمان یا مؤسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترک‌شان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، کار با رسانه‌ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه ‌است.فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات  است. کار روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابط تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران و عموم مردم به کار رود. نوع کار روابط‌ عمومی و مسئولیت‌هایی که برعهده این بخش قرار داده شده سبب شد تا حرفه روابط عمومی، یکی از شغل‌های پراسترس در جهان شناخته شود، زیرا مدیران روابط عمومی‌ها افراد متخصص در زمینه کنترل آسیب‌ها هستند و بنابراین نیازمند توانایی، تفکر و عمل سریع در شرایط پراسترس و تنش‌زا هستند. صدر این فهرست، پر است از مشاغلی که افراد با فعالیت در آن‌ها در معرض خطر جسمی و واقعی هستند از قبیل شغل‌های نظامی،آتش نشانی و خلبان هواپیما که چهار جایگاه اول را به خود اختصاص داده‌اند. روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی است که دارد. روابط عمومی از مدیریت جدا نیست، روابط عمومی بایستی در ارتباط با مردم، مدافع سازمان و در ارتباط با مدیران، نقش مدعی‌العموم را به خود بگیرد. انگیزه اعمال انسانی اغلب احساسات است نه منطق، بنابراین کارشناس روابط عمومی باید عکس‌العمل‌ها را به حساب آورد و بکوشد تا تفسیرهای مختلف را پیش‌بینی کند. هدف فعالیت‌های روابط عمومی در یک سازمان بایستی چنان باشد که کارکنان منافع خود را با سازمان یکی بدانند. به‌عبارت دیگر معتقد بشوند که ضرر سازمان ضرر آن‌ها و نفع آن منفعت آن‌هاست. همیشه در پشت سر روابط عمومی کاردان و مؤثر، مدیریتی آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان، کوشش‌های روابط عمومی به جایی نخواهد رسید. قدرت روابط عمومی در صلاحیت و صمیمیت آن است، با کوشش خردمندانه چنین روابط عمومی می‌توان در مردم اعتقادی به‌وجود آورد که همواره به اقدامات سازمان و مدیران آن خوشبین بوده و اعتماد نمایند. با توجه به توضیحات فوق‌الذکر، ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که روابط عمومی در ادارات و مؤسسات مشابه نردبانی است که می‌توانند مدیران را به سرعت بسیار زیاد به مراتب بالاتر برسانند و آن مدیری قطعاً موفق‌تر خواهد بود که بتواند به ارتقای جایگاه روابط عمومی‌اش در سازمان مربوطه اهمیت دهد، حوزه روابط عمومی را مستقل نموده و در تشکیلات اداری به مرکز و یا اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی ارتقا داده، وضعیت استخدام کارشناس روابط عمومی را بهبود بخشد، دغدغه اصلی آن‌ها در زندگی از قبیل تأمین مسکن و... را برطرف سازد. اینجانب در پایان عرایضم، وظیفه خود می‌دانم هفته روابط عمومی که ششمین شغل پراسترس در جهان است را به تک تک همکاران گرامی خودم در همه ادارات، مؤسسات و کارخانجات استان فارس تبریک و تهنیت عرض نمایم و امیدوارم بتوانیم در کنار سایر دوستان در هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان فارس، تصمیمات اساسی و ماندگاری را در راستای تأمین خواسته‌های دوستان عزیز در حوزه روابط عمومی و ارتقای موضوعات مرتبط با حوزه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی و رسانه اتخاذ نماییم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی