آیا این جانور فناناپذیر از برخورد شدید با ماه جان سالم به در برده است؟، روزنامه شیراز نوین

خرس آبی(tardigrades) که می‌تواند از قرار گرفتن در الکل جوشان جان سالم به در ببرد و در برابر تابش تشعشعات زنده بماند یکی از سرسخت‌ترین جانورانی است که تاکنون شناخته شده اما آیا این جانور در برابر برخورد شدید نیز مقاوم است؟
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، این جانوران سرسخت و عجیب اندازه‌ای میکروسکوپی و بدن‌هایی چاق و سرهایی فرو رفته دارند. این موجودات را می‌توان هرجایی یافت و تقریباً در هر شرایطی مقاومند.
هنگامی که در آوریل سال ۲۰۱۹ کاوشگر بریشیت(Beresheet) به سطح ماه برخورد کرد و هزاران «خرس آبی» را به طور تصادفی بر روی ماه ریخت این سؤال در ذهن دانشمندان شکل گرفت که آیا این موجودات می‌توانند از چنین سقوطی جان سالم به در ببرند؟
به گزارش مجله‌ ساینس، الخاندرا تراسپاس(Alejandra Traspas) یک اخترشیمی‌شناس و مارک بورچل(Mark Burchell) یک اخترفیزیک‌شناس از دانشگاه «کنت» در انگلستان برای یافتن پاسخ این سؤال، آزمایشی ابداع کردند.
به ۲۰ خرس آبی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند آب معدنی و خزه داده شد و سپس به مدت ۴۸ ساعت آن‌ها را منجمد کردند تا وارد شرایطی به نام «tun» شوند. در این حالت متابولیسم‌ آن‌ها به ۰.۱ درصد از حالت طبیعی می‌رسد.
سپس هر بار دو تا چهار عدد از این موجودات را درون گلوله پلاستیکی خالی قرار دادند. دانشمندان از یک تپانچه‌ گازی سبک دو بخشی برای پرتاب این گلوله‌ها استفاده کردند، این وسیله یکی از تجهیزات در آزمایشات فیزیکی است که سرعت دهانه‌ آن(سرعت خروج گلوله) از هر اسلحه‌ سنتی دیگری بیشتر است.
نتایج منتشر شده در مجله‌ «Astrobiology» نشان می‌دهد که خرس‌های آبی می‌توانند فشاری تا ۹۰۰ متر بر ثانیه را تحمل کنند و از فشار برخورد تا ۱.۱۴ گیگاپاسکال جان سالم به در ببرند. البته فشار بالای ۹۰۱ متر بر ثانیه باعث از بین رفتن آن‌ها شد.
این نتایج نشان می‌دهد که احتمال کمی وجود دارد که این موجودات در برخورد کاوشگر با ماه زنده مانده باشند و دانشمندان نیز تأکید می‌کنند که زنده نماندند زیرا معتقدند این کاوشگر با سرعت چند صد متر بر ثانیه به سطح ماه برخورد کرده است و فشار برخورد آن بیش از ۱.۱۴ گیگاپاسکال بوده است.
این موضوع نشان دهنده‌ محدودیت‌های این جانور و فرضیه‌ پان‌اسپرمیا(panspermia) است. طبق این فرضیه حیات بین جهان‌های مختلف در حال جابه‌جا شدن است. علاوه‌ بر این محققان می‌گویند این یافته‌ها به افزایش شانس کشف حیات در قمر انسلادوس زحل و قمر اروپا مشتری کمک می‌کند.