[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پاسداشت شهدا در ضیافت درخت‌کاری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری شیراز، مراسم بزرگداشت روز ملی درخت‌کاری و یادواره شهدای حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) برگزار شد. این مراسم با حضور استاندار فارس، شهردار کلان‌شهر شیراز، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیرکل منابع طبیعی فارس و جمعی از مدیران ارشد شهرداری شیراز با همراهی اصحاب رسانه در بوستان ۵۷هکتاری مادر واقع در بلوار احمد بن موسی(ع) 
برگزار شد.
 پیشتازی فارس در عرصه فضای سبز
استاندار فارس در مراسم روز درخت‌کاری با ابراز خرسندی از اینکه امسال برای چهارمین بار در برنامه‌ها و مراسم‌هایی که به همت شهرداری برگزار می‌شود، حضور دارد، گفت: استان فارس بالاترین رتبه را در زمینه باغات و محصولات باغی در کشور دارد و از آن‌طرف از ظرفیت گردشگری بالایی هم برخوردار است. محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه فعالیت در زمینه درخت، درخت‌کاری و ایجاد فضای سبز همواره برکاتی را در پی دارد، اظهار داشت: استان فارس در مباحثی مانند تولید کاغذ و محصولات سلولزی ظرفیت‌های خوبی دارد که باید موردتوجه قرار گیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امیدواریم با کمک اداره کل منابع طبیعی و دیگر سازمان‌ها شاهد ایجاد کمربند سبز با عرض 55 متر باشیم تا از این طریق هم به تلطیف هوا کمک شود و هم از گسترش غیرمنطقی و بی‌رویه شهر شیراز جلوگیری به عمل آید. 
استاندار فارس با تأکید بر اینکه یکی از برکات درخت‌کاری پاکی هواست و با یک مدیریت مناسب باید این مهم برای شیراز محقق شود، تصریح کرد: از رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل منابع طبیعی استان فارس می‌خواهم تا با تدوین یک برنامه جامع 5ساله درخت‌کاری، زمینه توسعه فضای سبز در استان را فراهم کنند. ایمانیه با تأکید بر اینکه این برنامه باید بر اساس نیازسنجی مناطق و اماکن مختلف تدوین شود، تصریح کرد: به‌ عنوان ‌مثال باید فضای سبز موردنیاز مدارس، معابر عمومی، خیابان‌ها، پادگان‌ها و... به‌صورت جداگانه ارزیابی و عملیاتی شود. وی با بیان اینکه در این راستا باید تکالیف و وظایف هر نهاد یا دستگاهی تعریف و به‌صورت 6 ماه یک ‌بار مورد ارزیابی قرار گیرد، اظهار داشت: در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کاشت یک‌میلیارد درخت در سطح کشور و با توجه به اینکه جمعیت استان فارس حدود 5میلیون نفر است، به نظر می‌رسد ظرف 4 سال آینده باید 60 تا 80میلیون درخت در استان فارس کاشته شود. استاندار فارس در پایان سخنان خود با مخاطب قرار دادن اهالی رسانه حاضر در مراسم گفت: خط قرمز ما در شوراهای تصمیم‌گیری استان فارس، حفظ درختان است و نسبت به هرگونه تعدی به فضای سبز حساس هستیم و از شهروندان می‌خواهیم که مکانیزم سوت‌زنی خود را در این زمینه فعال نگه دارند.
 پرهیز از تغییر کاربری و ضرورت توسعه فضای سبز
در ادامه این مراسم شهردار شیراز بر ضرورت حفظ و توسعه فضای سبز تأکید کرد و گفت: آنچه از اراضی ملی در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، صرفاً برای توسعه فضای سبز و غرس درخت است و به‌هیچ‌عنوان به دنبال تغییر کاربری و احداث مستحدثات نیست.
محمدحسن اسدی با بیان اینکه توسعه فضای سبز شیراز نیازمند همکاری استاندار فارس و دیگر مدیران مربوطه است، اظهار کرد: هم‌زمان با برگزاری مراسم روز درخت‌کاری، یادواره شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت احمد بن موسی(ع) نیز برگزار می‌شود. از خانواده شهدا که در مراسم حضور یافتند، تشکر می‌کنم. او در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های استاندار در چند ماه گذشته ایجاد کمربند سبز در اطراف شیراز بوده، اظهار داشت: این کمربند به عرض 55 متر باید ایجاد شود. 
این مقام ارشد شهرداری شیراز در ادامه اظهار امیدواری کرد که با توجه به اعلام آمادگی اداره کل منابع طبیعی فارس برای واگذاری بخشی از زمین‌های اطراف شیراز، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که ظرف چند سال آینده این کمربند عملیاتی شده باشد. اسدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص غرس سه نهال به‌صورت سالانه توسط هر شهروند ایرانی ظرف 4 سال آینده، گفت: این مهم می‌تواند برای شهر شیراز و استان فارس هم نهادینه و 
عملیاتی شود.
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از دوازدهم بهمن تاکنون مجموعه مدیریت شهری پروژه‌های متعددی را در قالب طرح جهش عمرانی به مردم شیراز تقدیم کرده است، اظهار کرد: برخی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند و برخی دیگر نیز کلنگ‌زنی شده و بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده تقدیم شهروندان خواهند شد. اسدی ارزش پروژه‌های طرح جهش عمرانی را بالغ‌بر 13هزار و 410میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: این مراسم با حضور استاندار فارس بوستان بزرگ در محدوده قصر ابونصر به بهره‌برداری می‌رسد و چند ایستگاه خط سوم مترو کلنگ‌زنی می‌شود. او با بیان اینکه خط سوم مترو از تقاطع بصیرت (چهارراه معالی‌آباد) تا شهرک گلستان با 8 ایستگاه و طول 10 کیلومتر و اعتباری بالغ‌بر 10هزار میلیارد تومان اجرا می‌شود، اظهار داشت: روز 26 اسفندماه جاری ستاد تسهیلات نوروزی نیز با حضور ادارات و نهادهای مربوط آغاز به کار خواهد کرد.
 تکالیف قانونی و شرعی بر توسعه سبز
در ادامه این مراسم افسانه خواست‌خدایی، عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در روز درخت‌کاری و تأکیدات ایشان در حوزه اهمیت به موضوع حفظ، گسترش و احیای فضای سبز در کشور بیان کرد: امروز علاوه بر تکلیف قانونی، با فرمایشات مقام معظم رهبری همه مسئولان تکلیف شرعی در راستای حفظ و احیای فضای سبز و کاشت نهال داشته و در این راستا باید تلاش جهادی انجام دهیم. ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری با اشاره به پویش کاشت صدهزار نهال نارنج که از اردیبهشت امسال آغاز شد و در طول یک سال گذشته ادامه دارد، اظهار کرد: طرح پویش کاشت یکصدهزار نهال نارنج در راستای حفظ هویت اقلیمی شهر شیراز به‌عنوان شهر بهارنارنج‌ها در چهار فاز اجرایی در دستور کار اجرایی شهرداری قرار گرفت. او با اشاره به فازهای چهارگانه اجرایی کاشت نهال نارنج تصریح کرد: فاز اول کاشت درختان در معابر، بلوارها، خیابان‌ها و کوچه‌های سطح شهر بود که بخش عظیمی اجرا شده و هم‌اکنون نیز در حال اجراست و فاز دوم اجرای طرح در راستای احیای برخی باغات شهرداری بود که بخشی انجام شده و در حال ادامه است. خواست‌خدایی افزود: فاز سوم طرح مکان‌های عمومی سطح شهر مثل پادگان‌ها، مدارس، مساجد دانشگاه بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها، ارتفاعات و... بود که بخش عظیمی از آن اجرا شده و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت. او فاز چهارم این طرح را هدف‌گذاری و انجام توزیع نهال نارنج در محلات و مناطق و تحویل نهال به مردم دانست که در کنار کاشت نهال در طول سال انجام‌ گرفته و به‌طور خاص روز درخت‌کاری میزان پنجاه‌هزار اصله نهال نارنج و ده‌هزار اصله از سایر گونه‌های مناسب با اقلیم شهر شیراز توسط سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز با همکاری یاوران شورا در بین شهروندان و محلات انجام پذیرفت. 
عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز افزود: هدف اصلی طرح پویش بهارنارنج فرهنگ‌سازی و الگوسازی این موضوع در بین شهروندان جهت گسترش و حفظ فضای سبز بود. خواست‌خدایی تصریح کرد: کاشت درخت به‌تنهایی کفایت نمی‌کند؛ بلکه حفظ و نگهداری از باغات سطح شهر و فضای سبز شهری باید رأس توجه همه مسئولان متولی قرار گرفته و اغماضی در این حوزه صورت نگیرد و سپس این موضوع به‌عنوان فرهنگ‌سازی در بین شهروندان انجام گیرد تا ان‌شاءالله همه به شکل یک ید واحده در حفظ فضای سبز و محیط‌زیست مؤثر باشیم. ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری با اشاره به تحویل گرفتن برخی اراضی منابع طبیعی در سال‌های گذشته توسط شهرداری در راستای حفظ و احیا، بیان کرد: همه دستگاه‌های استانی از جمله منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، وزارت نیرو جهت تأمین آبیاری درختان و شهرداری به‌عنوان مسئول حفظ و نگهداری باید همکاری و تلاش در این راستا داشته باشند و در این موضوع کمک کنند.
 تشکیل کمربند سبز با واگذاری ارتفاعات به شهرداری
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در آیین روز درخت‌کاری در بوستان 50هکتاری مادر واقع در منطقه 5 شهرداری این کلان‌شهر، به امضای تفاهم‌نامه‌ای برای اختصاص ۷هزار هکتار از اراضی ملی به شهرداری شیراز جهت ایجاد کمربند و تحقق این موضوع با سبز شدن ارتفاعات شهر شیراز مانند دراک، بام سبز و پارک معراج و سایر ارتفاعات که تبدیل به بهترین تفرجگاه‌های کشور شدند، اشاره کرد. غلامرضا غلامی از آمادگی قبول واگذاری ارتفاعات سبزپوشان به شهرداری شیراز با دستور استاندار فارس خبر داد و گفت: در صورت تحقق این مهم و در راستای ماده ۸ قانون بهره‌وری از جنگل‌ها، این ارتفاعات با واگذاری به دستگاه خدمات‌رسانی همانند شهرداری، نسبت به حفظ و نگهداری و تشکیل کمربند سبز اقدام می‌شود.او همچنین با اشاره به فاز چهارم طرح کاشت یکصدهزار نهال نارنج در سطح شهر شیراز و در مراکز مختلف از جمله مدارس، پادگان‌‌ها، ادارات و منازل عنوان کرد: طی ماه‌های اخیر تاکنون، نسبت به کاشت نهال نارنج اقدام شده که تا پایان اسفندماه به یکصدهزار اصله نهال می‌رسد.
 حفظ و نگهداری فضای سبز دستور شرعی است
مدیرکل منابع طبیعی فارس نیز با اشاره به نام‌گذاری ۱۵ تا ۲۱ اسفند به نام هفته منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: حیات زمین به آب، خاک و پوشش گیاه بستگی دارد و ما جنگلبان‌‎ها محافظ این سرمایه‌های الهی هستیم. 
منصور رضایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز درخت‌کاری و اهمیت این موضوع، افزود: اگر تا دیروز این بحث و اهمیت آن از نظر علمی مطرح بود، امروز حفظ و نگهداری فضای سبز یک دستور شرعی است. او ادامه داد: در همین راستا و طبق برنامه‌ریزی قرار است طی مدت ۴ سال یک‌میلیارد درخت در کشور کاشته شود که از سال آینده آغاز می‌شود و برای استان فارس سهم کاشت ۲۰میلیون اصله درخت پیش‌بینی‌شده است. برای کاشت این تعداد درخت نیاز به مشارکت مردمی و همکاری همه دستگاه‌ها داریم و همه باید در این راه همت و تلاش کنیم. رضایی گفت: در خصوص واگذاری ارتفاعات سبزپوشان به شهرداری نیز مکاتبه کنند، آماده همکاری هستیم. حفظ محیط‌زیست نباید مانع فعالیت‌های 
اقتصادی شود.
 تحقق هوای پاک در پرتو فضای سبز
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اهمیت درخت‌کاری در محیط‌زیست بیان کرد: طبق بررسی‌ها هر صد درختی که کاشته می‌شود، یک تن دی‌اکسید کربن را جذب و اکسیژن 18 نفر را تأمین می‌کند؛ این در حالی است که امروز تولید دی‌اکسید کربن یکی از چالش‌های مهم 
زیست‌محیطی است.
مجتبی دهقان‌پور ادامه داد: از سوی دیگر طبق بررسی‌های علمی، مشخص ‌شده یکی از دلایل اصلی پدیده تغییر اقلیم که به چالشی بزرگ برای جهان تبدیل ‌شده، گرم شدن زمین است که بر این اساس تا سال 2080 دمای زمین در حالت بهینه 2 تا 3 درجه و خوش‌بینانه یک درجه افزایش می‌یابد. او تصریح کرد: طبق این بررسی‌ها، عامل اصلی این تغییر اقلیم، فعالیت‌های انسانی بوده که یکی از فعالیت‌های اصلی در این مسیر که می‌تواند مؤثر باشد، همین کاشت درخت است که مقام معظم رهبری نیز در مراسم روز درخت‌کاری بر کاشت 3 نهال توسط هر ایرانی طی 4 سال و سرجمع یک‌میلیارد درخت در طول این مدت تأکید کردند؛ چراکه این کار موجب جذب دی‌اکسید کربن می‌شود که عامل اصلی این افزایش دماست. دهقان‌پور گفت: البته معتقدیم حفظ محیط‌زیست نباید مانع فعالیت‌های اقتصادی شود و این دو باید در کنار هم باشند و این ‌یک تفکر مناسب برای توسعه متوازن است.  
 پاسداشت شهدا در روز درخت‌کاری
بر اساس این گزارش، لازم به ذکر است کاشت 120 اصله نهال به نام و یادبود شهدای حمله تروریستی حرم مطهر و نصب پلاک یادبود این شهدا توسط خدام حرم حضرت شاهچراغ(ع) و رونمایی از سرود سبزقامتان نیروهای تلاشگر پارکبان و نیروهای حفاظتی منابع طبیعی از جمله برنامه‌های روز درخت‌کاری در بوستان ۵۷هکتاری مادر بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی