[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

قطــار توسعـه به پیـش می‌رانــد، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
ششمین مرحله از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز به خط سوم قطار شهری و پروژه‌های منطقه 7 شهرداری شیراز اختصاص یافت.
هم‌زمان با عید نیمه شعبان، ششمین مرحله از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز به خط ۳ مترو رسید. جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز در ایستگاه ششم با افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ پروژه با اعتبار ۵۷۲۸ میلیارد تومان شامل کلنگ زنی سه ایستگاه خط ۳ مترو و پروژه‌های منطقه ۷ شهرداری از جمله بوستان مجموعه تاریخی گردشگری قصر ابونصر هم‌زمان با میلاد حضرت مهدی موعود(عج) در نیمه شعبان همراه بود.
این مراسم با حضور استاندار فارس، شهردار کلان‌شهر شیراز، فرمانده سپاه فجر، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، فرماندار شیراز و جمعی از مسئولان با همراهی اصحاب رسانه در محور شمال غربی شیراز برگزار شد.
 امیدواری شهروندان برای پیشرفت و آبادانی شهر
استاندار فارس در این مراسم گفت: تلاش مدیریت شهری شیراز در راستای امیدواری شهروندان و برای پیشرفت و آبادانی شهر است.
به گفته نماینده عالی دولت در فارس، دشمنان با تلاش در صدد ایجاد تفرقه و جداسازی بین مردم هستند، اما مردم با همدلی در کنار هم هستند.
استاندار فارس به مدیریت ارشد شهرداری شیراز پیشنهاد داد؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی و بکر بوستان قصر ابونصر، نمادهای ایرانی و اسلامی در قالب ایران کوچک و مظاهر تمدنی نمادهایی از ایران کوچک را ایجاد کنند.
ایمانیه با اشاره به این که رضایت مردم باید در رأس کارها موردتوجه قرار گیرد، مخصوصاً مدیریت شهری که بیشترین ارتباط را با مردم دارد، تصریح کرد: ایجاد یک ایران کوچک و نمادهایی از داشته‌های تاریخی و اسلامی کشورمان در بوستان قصر ابونصر می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا کارکرد این بوستان را از محله‌ای به ملی تغییر دهد و محل بازدید گردشگران باشد.
 حضور چشمگیر مردم مایه مباهات است
شهردار شیراز نیز در آیین افتتاح بوستان مجموعه تاریخی گردشگری قصر ابونصر که هم‌زمان با روز میلاد امام زمان (عج) برگزار شد، حضور چشمگیر و قابل‌ستایش مردم را مایه مباهات دانست و گفت: در کنار این حضور مردمی، شاهد حضور مسئولان ارشد استانی و شهری هستیم که جای قدردانی دارد.
محمدحسن اسدی با بیان این که بوستان ۴ هکتاری مجموعه تاریخی گردشگری قصر ابونصر ظرف یک سال آماده ‌شده و برای بهره‌برداری شهروندان افتتاح می‌شود، اظهار کرد: هرچند کارکرد این پروژه به‌عنوان بوستان محله‌ای دیده‌ شده، اما به دلیل هم‌جواری با قصر ابونصر که یک مجموعه ثبت‌شده میراثی است که از ویژگی‌های خاصی هم برخوردار است‌.
او با اشاره به این که در این بوستان هیچ‌گونه مستحدثاتی ایجاد نشده، اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل عدم احداث ساختمان اداری و غیراداری در این بوستان، رعایت کردن محدودیت‌ها و الزامات مجموعه‌های میراثی بوده است.
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در منطقه ۷ شهرداری پروژه‌های متعددی برای بهره‌برداری و کلنگ زنی تعریف ‌شده است، اظهار داشت: علاوه بر این‌ها، امروز یک اتفاق ویژه در شیراز رقم می‌خورد و عملیات اجرایی سه ایستگاه خط سوم مترو از تقاطع بصیرت تا شهرک گلستان به طول ۱۰ کیلومتر آغاز می‌شود.
به گفته اسدی، مجموع اعتبار مورد نیاز احداث این خط به همراه ایستگاه‌ها و دیگر عملیات عمرانی بالغ ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان هست که با همکاری وزارت دفاع، قرارگاه خاتم‌الاوصیا(ص) و شرکت شمس عمران، این مهم عملیاتی می‌شود.
او همچنین از برگزاری جشنواره خوش‌حسابی در روز جمعه خبر داد و گفت: به‌منظور تشویق و قدردانی از شهروندانی که نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کرده‌اند، این برنامه برگزار می‌شود.
شهردار شیراز گفت: روز یکشنبه ۲۳ اسفندماه نیز به مناسبت روز پاکبان، از ۳۵۰۰ پاکبان تقدیر می‌شود‌.
مقام ارشد مدیریت شهری شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی هم‌زمان سه ایستگاه شهید چمران، میلاد و شهید بهشتی خط ٣مترو شیراز نیز بیان كرد: مطالعات مشاور این پروژه در بخش وضعیت مسافر و جمعیت، همانند یک رود است و اصل جمعیت در محور شمال غرب از قلات و گویم و دوكوهک تا تقاطع بصیرت تعریف‌ شده است.
اسدی ادامه داد: استاندار فارس اعلام كرد كه وزارت راه و شهرسازی و شركت توسعه عمران شهر جدید صدرا قرار است، ادامه خط ٣ مترو از شهرک گلستان به شهر صدرا را آغاز كند كه در این راستا تفاهم‌نامه‌ای منعقد خواهیم كرد.
شهردار شیراز با اشاره به نیاز حداقل ١٠ هزار میلیارد تومان اعتبار برای خط ٣ مترو این کلان‌شهر به طول ۱۰ كیلومتر، عنوان كرد: همان‌گونه كه در ادامه خط ۲ مترو شیراز با پیگیری استاندار فارس اعتبار موردنیاز ساخت ایستگاه مترو از میدان آزادی تا میدان كلبه سعدی از محل تهاتر نفت پیش‌بینی شد، نیاز است که بخشی از اعتبار خط ۳ هم با تهاتر وزارت نفت تعریف و پیش‌بینی شود.
اسدی با بیان این که اگرچه فاز یک خط ٢ مترو به بهره‌برداری رسیده اما اكنون با مشكل واگن مواجه هستیم، از استاندار فارس و نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا این مهم را در مركز پیگیری كنند.
او خاطرنشان کرد: بخش كوچكی از تأمین مالی پروژه‌های مترو با فروش و انتشار اوراق مشاركت انجام می‌شود و در همین راستا مقررشده تا پیش از پایان سال جاری، مجوز انتشار و فروش اوراق مشاركت اخذ شود.
 ارائه خدمات به کانون‌های جمعیتی
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به اوج گرفتن توسعه شهرها و کلان‌شهرها به دلایل مختلف گفت: مسئولان با توجه به این توسعه باید زیرساخت‌ها را تأمین کنند تا شاهد رفع نیازها و برطرف شدن مشکلات پیش رو باشیم.
علی‌اکبر سلطانی با اشاره به توسعه خط یک مترو شیراز در محور شمال غربی تصریح کرد: با توجه به سرریز جمعیت در محور شمال غرب و مطالبه مردمی، توسعه خط یک در دستور کار قرارگرفته تا در کنار تنها محور شریانی میرزای شیرازی توسط حمل‌ونقل عمومی مترو را شاهد باشیم.
سلطانی گریزی هم به خط ۲ مترو و حمل‌ونقل مسافر از جنوب کلان‌شهر شیراز به شمال زد و تصریح کرد: اتصال به خط یک شروع خدمات‌رسانی شمال به جنوب و شرق و غرب را با سفر ایمن برای شهروندان فراهم کرده است.
 برخورداری مناطق محروم از فضای سبز
سیده مریم حسینی با اشاره به این که در تفکر مدیریت شهری باید به نشاط شهری توجه شود، گفت: برخی مناطق محروم و کمتر برخوردار شهر از فضای سبز محروم هستند، درحالی‌که فضای شهری در نشاط شهروندان تأثیر بسزایی دارد.
رئیس کمیته محرومیت زدایی و ساماندهی حاشیه نشینی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مسیر انتخاب ‌شده برای مدیریت شهری مسیر آبادانی است.
او با اشاره به تعریف پروژه‌های رفع محرومیت در ۴۰ محله شهر شیراز تصریح کرد: در سال جاری با اعتبار مشخص در ۴۰ محله محروم، پروژه‌های محرومیت‌زدایی آغاز شده است، اما نکته‌ای که قصد داریم در این پروژه‌ها، به آن توجه کنیم، مباحث توسعه فضای سبز است.
 نقش فضای سبز و بوستان‌ها در نشاط اجتماعی شهروندان موضوعی است که حسینی به آن اشاره و بیان کرد: در پروژه‌های شهری با این دیدگاه می‌توان در کنار ارائه خدمات، نشاط را رقم زد.
ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه ۷ شهرداری، از شهردار منطقه ۷ قدردانی کرد که با همدلی جوابگوی مردم در ارائه خدمات است.
 قطار توسعه در خط سوم مترو شیراز
رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز بیان كرد: خط ۳ مترو شیراز به طول ۱۰ كیلومتر و اعتباری بالغ ‌بر ١٠ هزار میلیارد تومان با ۸ ایستگاه در مشخصات فنی خاص طراحی ‌شده است.
امیر یقطین با بیان این كه شیراز تنها کلان‌شهری است كه عملیات اجرایی یک ایستگاه در زیر رودخانه توسط سازمان عمران را در دستور کار دارد، افزود: مابقی ایستگاه‌ها، توسط شركت شمس عمران اجرایی خواهد شد.
او اعلام کرد: ایستگاه‌های خط ۳ مترو شیراز  در تقاطع بصیرت، میلاد، میدان صنایع ، دكتر حسابی، شهید بهشتی، آفرینش، ایستگاه بزین و ایستگاه گلستان پیش‌بینی‌شده است.
رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز همچنین با بیان این که این خط در طراحی كه مشاور انجام داده در هر جهت و  در هر ساعت ١٨ هزار نفر مسافر را  جابه‌جا خواهد کرد، گفت: این خط با این میزان جمعیت و نوع طراحی، یكی از پرترددترین خطوط مترو كشور محسوب خواهد شد.
 تحولات عمرانی در منطقه 7 شهرداری شیراز
شهردار منطقه ۷ شیراز هم با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این منطقه گفت: عملیات عمرانی فاز یک (بوستان) مجموعه تاریخی و گردشگری قصر ابونصر از سال ۱۴۰۰ در ۴ هکتار آغاز شد که امروز شاهد افتتاح این پروژه هستیم.
قاسم اکبری تصریح کرد: حریم مجموعه قصر ابونصر بالغ بر ۳۴ هکتار است که در احداث این بوستان با توجه به زیبایی و طبیعت آن که از میراث جهانی ایرانیان است و خود دارای جذابیت زیاد است، کمترین تغییرات را انجام دادیم تا آسیبی به این اثر وارد نشود.
او گفت: امیدواریم با مشارکت و همراهی مردم مابقی مجموعه را نیز ساماندهی کنیم.
شهردار منطقه ۷ شیراز افزود: امروز و در این آیین به مناسبت نیمه شعبان تعدادی از پروژه‌های عمرانی این منطقه کلنگ زنی و افتتاح می‌شود که از آن جمله می‌توان به افتتاح فاز یک (بوستان) مجموعه تاریخی، تفریحی و گردشگری قصر ابونصر، بهسازی، آماده سازی و آرام سازی مسیر سواره رو و اجرای گذر عابر پیاده در برخی معابر منطقه اشاره کرد.
اکبری از لایروبی رودخانه خشک، فاز ۴ منظر فضای سبز بزرگراه خلیج فارس و دیوارگذاری بخشی از رودخانه خشک به عنوان برخی از پروژه‌های در آستانه اجرای این منطقه یاد کرد.
 هم افزایی برای اجرای خط سوم قطارشهری شیراز
 مدیرعامل هلدینگ شمس عمران كشور نیز در ادامه این مراسم با بیان این كه با افتخار اجرای پروژه ایستگاه‌های خط ٣ مترو شیراز را آغاز خواهیم كرد، گفت: با توجه به سابقه خوب اجرایی كه در ساخت ایستگاه‌های مترو داشتیم، تعامل خوبی با شهرداری شیراز برای اجرای پروژه‌های مترو برقرار شده است.
محمدحسین فلاحی همچنین با بیان این كه شرکت شمس عمران از شركت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع بوده كه توانمندی‌های فنی و مهندسی بالایی دارد، ابراز امیدواری کرد: با مساعدت، كار را با سرعت ‌بالا و كیفیت دنبال کنیم و پروژه خط ۳ مترو شیراز در موعد پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.
 تحولات عمرانی هم‌زمان با نیمه شعبان
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز در ایستگاه ششم با افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۵ پروژه با اعتبار ۵۷۲۸ میلیارد تومان شامل کلنگ زنی سه ایستگاه  خط ۳ مترو و پروژه‌های منطقه ۷ شهرداری ازجمله بوستان مجموعه تاریخی گردشگری قصر ابونصر هم‌زمان با میلاد حضرت مهدی موعود(عج) در نیمه شعبان همراه بود.
گفتنی است خط ۳ مترو به طول تقریبی دوازده کیلومتـر و دارای هشت ایستـگاه که به عنوان توسعه غربی خط ۱ نیز محسوب می‌شود در راستای شرقی غربی قرار گرفته است و با عبور از مسیرهای میدان میرزای شیرازی، بولوار میرزای شیرازی، میدان صنایع و بولوار دکتر حسابی به ایستگاه راه آهن شیراز می‌رسد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی