[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۶
  • دوره جدید

چیزهایی که درباره خواص اسفناج نمی‌دانید، روزنامه شیراز نوین

مجله پزشکی دکتر سلام/اسفناج یکی از مواد غذایی مفید برای افزودن به رژیم غذایی محسوب می‌شود. این سبزی‌های برگ‌دار در تمام طول سال رشد می‌کند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.
فواید اسفناج برای سلامتی
اگرچه اسفناج در گروه مهیج‌ترین غذاها قرار ندارد، اما فواید اسفناج برای سلامتی بسیار زیاد است:
فشار خون پایین
به گزارش وب ام دی، اسفناج سرشار از چندین ماده معدنی مورد نیاز بدن از جمله پتاسیم است. مصرف غذاهای حاوی پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
چشمان سالم
اسفناج منبع بسیار خوبی از لوتئین، آنتی‌اکسیدانی که برای محافظت در برابر بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن مانند تخریب ماکولا (تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا) و آب مروارید شناخته می‌شود، است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از مکمل‌های لوتئین استفاده می‌کنند در معرض خطر کمتری برای تخریب ماکولا دلیل اصلی اختلال بینایی و نابینایی قرار دارند. آب مروارید نوعی بیماری چشمی است که در اثر اکسیداسیون عدسی چشم ایجاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد لوتئین از آسیب ماوراءبنفش به لنزهای شما جلوگیری می‌کند. یک مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهد زنانی که رژیم غذایی حاوی لوتئین بیشتر را دنبال می‌کنند 23 درصد کمتر از افرادی که رژیم کم لوتئین دارند دچار آب مروارید می‌شوند.
شناخت بهبود یافته
مطالعات نشان می‌دهد لوتئین به حفظ توانایی‌های شناختی کمک می‌کند. مطالعات روی افراد مسن نشان داده است افرادی که سطح لوتئین بالاتری دارند نسبت به افرادی که مقادیر کمی از این ماده مغذی را دارند تسلط کلامی، حافظه، توانایی استدلال و سرعت پردازش بهتری دارند.
استخوان‌های سالم
ویتامین K برای سلامت و رشد استخوان‌ها گزینه ضروری محسوب می‌شود که اسفناج حاوی آن است. خوردن یک فنجان حاوی اسفناج میزان توصیه شده روزانه ویتامین K بدن را برآورده می‌کند.
پوست سالم
ویتامین A موجود در اسفناج توسط بدن برای رشد بافت‌ها از جمله بزرگ‌ترین اندام بدن پوست استفاده می‌شود. ویتامین A نه تنها از سیستم ایمنی پوست پشتیبانی می‌کند (از بیماری و آسیب جلوگیری می‌کند) بلکه ضمن کمک به مرطوب ماندن پوست باعث کاهش خطوط و چین و چروک می‌شود.
خون سالم
اسفناج منبع عالی آهن به شمار می‌آید که به بدن در ساختن هموگلوبین کمک می‌کند. هموگلوبین برای انتقال اکسیژن از ریه‌ها به بقیه بدن نیاز است به همین دلیل یکی از علائم اولیه کمبود آهن خستگی شدید است.
اسفناج سرشار از بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، آهن، فولات و پتاسیم است.
مواردی که باید مراقب آن‌ها باشید
اسفناج سرشار از فیبر می‌تواند باعث تولید گاز، گرفتگی و درد شکم شود. اسفناج غنی از اگزالات، ماده‌ای که به طور طبیعی تقریباً در همه گیاهان یافت می‌شود. افرادی که در معرض ابتلا به سنگ کلیه در اگزالات کلسیم قرار دارند باید مصرف غذاهای غنی از اگزالات را کاهش دهند. اگر در این گروه خطر قرار دارید در مورد گنجاندن اسفناج در رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.
طرز تهیه اسفناج
اسفناج ساده، خام، پخته، کنسروی یا بخارپز همیشه جالب نیست، اما اسفناج هنگام ترکیب با مواد غذایی دیگر می‌تواند خوشمزه باشد. در اینجا چند روش برای گنجاندن اسفناج بیشتر در رژیم غذایی وجود دارد:
اسفناج‌های تازه مایکروویو شده همراه با روغن زیتون، آب لیموترش و پنیر چدار یا موزارلا یک غذای خوشمزه و آسان برای بچه‌ها است.
اسفناج تازه را با سیر، پیاز و روغن زیتون تفت دهید تا یک غذای سریع و مقوی آماده کنید.
اسفناج تازه یا یخ زده، توت فرنگی، آناناس، موز، ماست ساده یونانی و دانه‌های چیا را باهم برای تهیه یک اسموتی خوشمزه مخلوط کنید.
اسفناج، فلفل دلمه‌ای قرمز و هوموس را با هم روی نان گندم بمالید تا یک میان وعده مقوی و سالم تهیه کنید. اسفناج، سیر، پیاز، آب مرغ و یک عدد سیب زمستانی را در مخلوط کن با هم برای تهیه یک سوپ دلچسب مخلوط کنید.
برای تهیه یک سالاد خوشمزه اسفناج، پنیر فتا، بادام تست شده، پیاز قرمز و سیب را ترکیب کنید و با یک سس خوشمزه آن را میل کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی