[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۹۵
  • دوره جدید

اهالی سینما در سایه، روزنامه شیراز نوین

در دنیای سینما گاهی مشاغلی وجود دارد که با شنیدن عنوان آن‌ها، سؤالاتی در ذهنتان به وجود می‌آید. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شاید شما هم نام مشاغلی را شنیده باشید که برای شما عجیب باشد و بخواهید بدانید که دقیقاً کار آن‌ها در پشت صحنه فیلم‌ها چیست و مسئولیت چه کاری را بر عهده دارند. در این گزارش با برخی از این مشاغل آشنا خواهید شد که ممکن است راجع به آن‌ها نشنیده باشید و یا اگر هم شنیده‌اید برای شما سؤال باشد که دقیقاً چه وظایفی در طی ساخت فیلم‌ها ایفا می‌کنند.
هنرمند صداساز: در سینما به هنر بازآفرینی برخی از جلوه‌های صوتی مثل صدای قدم زدن، دویدن، شکستن و هماهنگ کردن آن‌ها با تصاویر فیلم، صداسازی می‌گویند. صداساز هم کسی است که جلوه‌های صوتی را در مرحله پس تولید ایجاد می‌کند. این فرد صدا‌های نامرتبط را حذف می‌کند و صوت‌های مرتبط را ایجاد می‌کند. برای مثال گاهی پا‌های خود را به زمین می‌کوبند تا صدای راه رفتن را در فیلم‌ها ایجاد و هماهنگ کنند. علاوه بر این صدای مبارزات نیز در فیلم‌ها ساختگی است و وظیفه ایجاد آن بر عهده صداساز است. جالب است بدانید نام این حرفه (Foley) از نام جک فولی برداشته شده که با افراد با مهارت در جلوه‌های صوتی در محصولات رادیویی، به استودیو یونیورسال در صداسازی کمک کردند.
مسئول پیتون: اصطلاحی است که با حس شوخ طبعی آمیخته شده است و به یکی از افراد فنی تیم صداگذاری گفته می‌شود که فعالیت‌های متفاوتی را انجام می‌دهد. اما عموماً کار او سیم‌کشی است و به همین دلیل به کسانی که این کار را انجام می‌دهند مسئول پیتون پیتون (شباهت سیم به مار پیتون) می‌گویند. آن‌ها گاهی هم  کار صدابرداری را در فیلم‌ها انجام می‌دهند.
گفر: گفر، در واقع سرپرست فنی نورپردازی در یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی را بر عهده دارد. وظیفه او این است که چراغ‌های نورپردازی را طبق دستور مدیر فیلمبرداری یا نورپرداز مستقر کند. گفر صرفاً یک مسئول فنی است و همه کار‌ها با نظر مدیر فیلمبرداری انجام می‌شود. این عنوان در کشور انگلیس برای شخصی که نور سالن‌های سینما‌ را تنظیم می‌کند نیز به کار برده می‌شود.
فیکسر: این عنوان به افرادی گفته می‌شود که برای اجازه استفاده از لوکیشن‌ها مذاکره می‌کنند و موارد دیگری از حمل و نقل تیم تولید و هتل گرفته تا هر چیزی که اعضای فیلم نیاز داشته باشد را تأمین می‌کنند.
گریپ: عضوی از تیم فیلمبرداری و تصویر برداری است که مسئول ساخت و تأمین تجهیزاتی است که برای دوربین و فیلمبرداری نیاز است، مثل سه پایه یا تجهیزات لازم برای حرکات دوربین در تکنیک‌هایی مثل دالی و کرین شات. اگرچه کمتر در مورد این شغل شنیده‌اید، اما نیازمند تجربه و مهارت بالایی است. گفته می‌شود از این عنوان شغل از دهه ۱۹۳۰ میلادی بهره گرفته شده است. دو  مسئولیت 
Dolly grip، و Key grip نیز در زیر مجموعه این گروه قرار می‌گیرند.
سرگرم کننده کودکان و مراقب حیوانات: همان‌طور که از نامش پیداست، مراقبت‌کننده از کودکان و حیوانات، از بازیگران کودک و حیوانات زنده‌ای که در فیلم سینمایی استفاده می‌شود مراقبت می‌کند و در واقع مسئول آن‌ها است. او باید تمامی‌کودکان را در امنیت کامل نگه دارد و ضمن جلب رضایت کودکان، آن‌ها را در سکانس‌های فیلمبرداری ساکت نگه دارد. این افراد همین‌طور به کودکان برای ارائه بازی بهتر و باور پذیرتر نکاتی را گوشزد می‌کنند. مراقبت‌کننده حیوانات هم جانوران زنده مورد استفاده در فیلم که عموماً اسب‌ها هستند را کنترل می‌کند.
دستیار فیلمبرداری: او نقش اساسی به عنوان دستیار فیلمبردار دارد و وظیفه تغییر عدسی و تغییر فاصله کانونی، طی فیلمبرداری را نیز به عهده دارد. آن‌ها بیشتر در زمان فیلمبرداری یک جسم یا فرد متحرک که نیاز است فوکوس روی آن‌ها حفظ شود به کمک فیلمبردار می‌آیند. این افراد وظایف دیگری مثل گذاشتن دوربین در صحنه فیلمبرداری را هم انجام می‌دهند و کار آن‌ها به اندازه‌ای مهم است که باید به اندازه فیلمبردار اصلی تجربه داشته باشند.
کانسپت آرتیست: کانسپت آرتیست، شخصیتی است که مدل‌های سه بُعدی کامپیوتری خلق می‌کند و به طراح صحنه یک فیلم سینمایی اجازه می‌دهد تصمیم گیری در مورد ظاهر نهایی یک صحنه را راحت‌تر انجام دهد. در این مدل‌های کامپیوتری همچنین می‌توان فاصله کانونی عدسی، نحوه حرکت دوربین، بافت سطح و اجسام و حتی تابش نور را هم نمایش داد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی