[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

«نون. خ» و «جشن سر برون» قطعی شدند؟، روزنامه شیراز نوین

حدود ۱۰ روز تا آغاز سال جدید و وزیدن نسیم بهار مانده، اما هنوز تکلیف برخی سریال‌های نوروزی و رمضانی تلویزیون نامشخص است. «نون خ۴»، «بچه زرنگ۲» و «جشن سربُرون» سریال‌هایی هستند که احتمالاً به آنتن نوروز می‌رسند.
به گزارش ایرنا، دیروز قرار بود نشست خبری محسن برمهانی، معاون سیما با موضوع اعلام سریال‌ها و ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در ایام نوروز و رمضان برگزار شود که این نشست لغو شد. عدم برگزاری این نشست نشان می‌دهد که تلویزیون هنوز درباره سریال‌های فروردین  سال آینده به جمع بندی نرسیده است.
امسال با توجه به هم‌زمانی نوروز و ماه رمضان مأموریت تلویزیون سبک‌تر شده است. هر سال آنتن هر شبکه در نوروز و ماه رمضان به دو سریال نیاز داشت و امسال با یک سریال مأموریت سیما انجام می‌شود.
نون خ۴ با بیژن بنفشه‌خواه
شبکه یک در ایام نوروز میزبان سریال «نون خ ۴» به کارگردانی سعید آقاخانی می‌شود. این خبر هنوز به صورت رسمی از طرف معاونت سیما و شبکه یک اعلام نشده است، ولی مدیر رادیو تهران خبر داده که قرار است نسخه رادیویی سریال هم‌زمان با شبکه یک از رادیو تهران پخش شود.
قبلاً گمانه‌زنی‌هایی درباره پخش سریال «عاشورا» در دهه سوم رمضان از شبکه یک شده بود. پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما چندی پیش در جمع خبرنگاران این احتمال را رد کرد و گفت: سریال «عاشورا» الان آماده است اما آنچه مشخص است، عاشورا در ماه مبارک رمضان پخش نخواهد شد و نمایش این سریال، زمان دیگری خواهد بود.
حمیدرضا آذرنگ و هومن حاجی‌عبداللهی بازیگران فصول قبل «نون خ» به فصل چهارم این مجموعه برای نوروز ۱۴۰۲ باز می‌گردند و بیژن بنفشه‌خواه نیز بازیگر جدید سریال است. مینی‌سریال هفت قسمتی عاشورا به کارگردانی هادی حجازی‌فر به رشادت‌های لشکر ٣١ عاشورا می‌پردازد.
حمیدرضا آذرنگ در فصل اول «نون خ» نقش «خلیل» پسرعموی منفعت‌طلب و متظاهر «نورالدین» را ایفا می‌کرد.
هومن حاجی عبداللهی نیز ایفاگر نقش یک روحانی جدی با نام حاج آقا «اَفشه» بود. خبر پیوستن حسن معجونی به «نون خ» نیز منتشر شد، اما به دلیل بیماری از بازی در این سریال انصراف داد.
مراحل پیش تولید و نگارش فیلم‌نامه سریال «نون خ۴» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی در تابستان سال جاری سپری شد و هم‌زمان با فصل پاییز کلید خورد. فصل چهارم سریال «نون خ» آبان‌ماه با بازسازی کردستان در منطقه خجیر تهران وارد مرحله تصویربرداری شد. چندی پیش تصویربرداری این سریال به پایان رسید.
«نون خ ۱» نوروز ۹۸ از شبکه یک سیما تقدیم علاقه‌مندان شد. سری دوم این مجموعه طنز سال ۹۹ پخش شد و «نون خ ۳» نوروز ۱۴۰۰ از شبکه اول روی آنتن رفت و حالا فصل چهارم این مجموعه نوروز ۱۴۰۲ به آنتن بازمی‌گردد.
داستان سریال «نون خ» از فصل اول تا سوم درباره زندگی نورالدین خانزاده با بازی (سعید آقاخانی) است که در استان کرمانشاه زندگی می‌کند و اتفاقاتی که برای خانزاده و دخترهایش و همچنین اهالی روستا رخ می دهد، مسیر قصه را تعیین می کند.
نورالدین خانزاده همراه دخترانش زندگی می‌کرد اما یک اتفاق باعث شد زندگی‌اش زیر و رو شود. او به ‌ناچار برای پیگیری ماجرا به تهران می‌آید و آنجا هم متوجه می‌شود که همسر یکی از دخترانش فرد شایسته‌ای نیست و نمی‌تواند خرج زندگی‌اش را دربیاورد و ...
در این سریال بازیگران دیگری همچون سعید آقاخانی، علی صادقی، هدیه بازوند، علی صالحی، میرطاهر مظلومی، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، صهبا شرافتی، فریده سپاه منصور، حمیدرضا آذرنگ و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سعید آقاخانی به مانند فصول گذشته علاوه بر کارگردانی ایفاگر نقش نورالدین خانزاده است. سال گذشته «نون خ» جزو غایب‌های شبکه یک بود و همین موضوع اشتیاق طرفداران سریال برای تماشای آن را بیشتر می‌کند.
«بچه زرنگ۲» قطعی شده
سریال «بچه زرنگ۲» تنها گزینه قطعی شبکه دو برای پخش در دهه سوم ماه رمضان و شب‌های معنوی قدر است. پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر پخش فصل دوم سریال آقای قاضی و فصل سوم وضعیت زرد از شبکه دو در ایام نوروز شنیده شد. این طور که پیداست این دو سریال هنوز آماده نیستند و بعید است که به آنتن برسند. با این حساب ممکن است شبکه دو در ایام نوروز و ماه رمضان به جز سریال ویژه شب‌‌های قدر هیچ سریالی برای عرضه نداشته باشد.
فصل دوم مجموعه تلویزیونی «بچه زرنگ» برای پخش در دهه سوم ماه رمضان، به نویسندگی عباس هادیان و طاهره ولی پور در ادامه فصل اول به زندگی ۵ شهید مدافع حرم لشگر فاطمیون و ۵ شهید مدافع حرم مشهدی می‌پردازد.
داستان‌های فصل اول «بچه زرنگ» درباره چگونگی اعزام هشت تن از شهدای مدافع حرم اهل مشهد بود که با وجود موانع مختلف و تلاش فراوان خود را به سوریه و مناطق جنگی این کشور رساندند. بازی برادر برخی شهدا در نقش شهید، حضور برخی از مادران شهدا و استفاده از خانه مدافعان حرم در برخی از قسمت‌های این مجموعه به عنوان لوکیشن اصلی از جمله ویژگی‌های «بچه زرنگ» در فصل اول بود.
داستان درگیری دو طایفه 
سریال «جشن سربُرون» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی به عنوان سریال نوروز و ماه رمضان شبکه سه سیما در سال ۱۴۰۲ پخش می‌شود.
ضبط موسیقی استودیویی و تدوین جشن سربرون به پایان رسیده و دیگر مراحل پس تولید این سریال نیز رو به اتمام است، این مجموعه در ۴۵ قسمت ساخته شده، اما اختصاص سریال به آنتن نوروز و رمضان به کوتاه‌تر شدن زمان هر قسمت و افزایش تعداد آن‌ها به ۵۸ قسمت منجر شده است.
نام جشن سربرون برگرفته از یک جشن دیرینه ایرانیان است، به این صورت که در میان عشایر زمانی که بافت یک قالی نفیس به پایان می‌رسد و می‌خواهند آن را از دار جدا کنند، روز بسیار مبارکی است که آن را جشن می‌گیرند. بنابراین وقتی سر قالی را که به دار آویزان شده می‌برند و قالی آزاد می‌شود، جشنی با عنوان جشن سربرون برگزار می‌شود و در واقع دلیل نام‌گذاری این سریال می‌تواند کنایه‌ای از قهرمانان داستان در این مجموعه تلویزیونی جذاب تاریخی باشد.
حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی‌پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران‌هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مؤمنی و رضا سیدی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند. داستان جشن سربرون این چنین است: بهادر کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه سرخو رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده است تا این که سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر جهان پسند می‌آید، غافل از این که قرار است مدتی بعد جهان پسند به عقد پسرعمویش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت می‌کند. زخم‌های کهنه سر باز می‌کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت می‌کنند. درگیری ابعاد بزرگ‌تری می‌یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می‌کند.
جشن سربرون به سفارش سیما فیلم تولید شده است و به روایت دوران قبل از مشروطه می‌پردازد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی