[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خطر تضعیف دوباره فوتبال شیراز، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا جوکار - طبق اخبار رسیده از محافل ورزشی، اداره کل ورزش و جوانان استان فارس قصد دارد  ورزشگاه‌های حافظیه، شهید دستغیب و بعثت شیراز را  به‌صورت مزایده‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.
شاید در نگاه اول ‌این اتفاق امری مرسوم و طبق قانون در اختیار ‌این اداره کل باشد (که مالکیت اصلی تمام اماکن دولتی  ورزشی در اختیار ‌این نهاد دولتی است) که وظیفه آن تلاش برای توسعه و رشد ورزش هر استان است، اما اتخاذ چنین تصمیمی ‌نگرانی‌هایی را نیز به وجود آورده است.
تقریباً تمام مسابقات رسمی ‌در همه رده‌ها از نونهالان تا بزرگ‌سالان در لیگ‌های شیراز، استان و حتی کشوری در ‌این سه ورزشگاه برگزار می‌شود، مسابقاتی که تماماً زیر نظر و نظارت و برنامه ریزی  هیئت فوتبال شیراز برگزار می‌شود و همچنین برای برگزاری مسابقات کشوری، زیر نظر فدراسیون فوتبال و کمیته برگزاری مسابقات فوتبال کشور عمل می‌کند.
معمولاً در تمام شهرها، اداره کل ورزش و جوانان آن استان، یک الی دو و حتی سه زمین را  بسته به گستردگی، وسعت و تعداد مسابقات برگزار شده در آن شهرستان، در اختیار هیئت فوتبال شهر قرار می‌دهد تا به نحوه احسن و بدون هیچ دغدغه‌ای و با برنامه ریزی دقیق و صحیح، مسابقات را برگزار کنند. سایر مجموعه‌های دیگر ورزشی که بعضاً در اختیار عموم و باشگاه‌های خصوصی قرار می‌گیرد، به صورت مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.
امسال با گستردگی مسابقات و تعداد بی‌شمار فوتبالیست‌ها در سطح شیراز در همه رده‌ها و با توجه به تعداد زیاد تیم‌های پایه(طبق آمار رسمی‌ در رده سنی ۱۰ سال، ۱۱ سال و ۱۲ سال  در لیگ دسته اول و لیگ برتر شیراز حدود ۱۳۸ تیم و نزدیک به دو هزار فوتبالیست و ورزشکار فعالیت دارند) و تیم‌هایی که در رده‌های نوجوانان و جوانان و امید و بزرگ‌سالان در مسابقات کشوری در مسابقات کشوری حضور دارند و  برنامه ریزی و تلاش هیئت فوتبال برای آماده کردن زمین‌های مسابقه به میزبانی شهر شیراز، بسیار پررنگ بوده است.
سال‌ها بود که زمین مجموعه ورزشی شهید دستغیب به تنهایی جور تمام مسابقات را می‌کشید و اکثر مسابقات در‌این زمین برگزار می‌شد ولی افت کیفیت ‌این زمین چمن مصنوعی و فشردگی مسابقات، هیئت فوتبال را ‌بر آن داشت که زمین بعثت شیراز را آماده بهره برداری جهت برگزاری مسابقات کنند.
همچنین امسال با شروع مسابقات لیگ‌یک، ورزشگاه حافظیه هم با تلاش شبانه روزی هیئت فوتبال شرایط نسبتاً مناسبی نسبت به سال‌های گذشته پیدا کرده و تیم‌ فجر شهید سپاسی در ‌این ورزشگاه  میزبان حریفان خود بوده است. همچنین تیم‌ ایمان سبز شیراز هم که در دسته دوم‌کشور حضور دارد، بعضی از بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه بعثت انجام می‌دهد.
وضعیت ورزشگاه پارس هم به مانند سال‌های اخیر همچنان مبهم است. مشخص نیست در‌این سال‌هایی که از افتتاح آن می‌گذرد، چه وضعیتی پیدا کرده که هنوز آماده برگزاری مسابقات نشده است.
حال اگر با شرایط فوق،‌ این سه ورزشگاه قابل استفاده به‌صورت مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار شود ممکن است مشکلات زیادی برای هیئت فوتبال و برگزاری مسابقات ‌ایجاد شود.
از جمله ‌این مشکلات می‌توان به افزایش هزینه‌های جاری و همچنین عدم توانایی برای برنامه ریزی مناسب برگزاری تمام مسابقات اشاره کرد.
واگذاری ‌این سه ورزشگاه به بخش خصوصی، تنها باعث ‌ایجاد واسطه بین اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال خواهد شد، چرا که هیئت فوتبال هم عملاً برای برگزاری مسابقات ناچار به کرایه ‌این زمین‌ها از بخش خصوصی می‌باشد و باعث افزایش هزینه‌های جاری برای باشگاه‌ها و حتی خانواده‌ها خواهد شد.
در‌این وضعیت اقتصادی و با افزایش هزینه‌ها، ‌این تصمیم ممکن است باعث دلسردی باشگاه‌ها و تعطیلی تیم‌های پایه و همچنین انصراف اجباری خانواده‌ها از فرستادن فرزندان خود به میادین فوتبال شود.
بهتر است اداره کل ورزش و جوانان درباره ‌این تصمیم که به نظر می‌رسد به هدف درآمدزدایی اتخاذ شده است، کارشناسی و بازنگری دوباره‌ای انجام دهد تا معایب و مزایای ‌این تصمیم، بیش از پیش مشخص شده و در نهایت تصمیمی‌گرفته شود که تمامی ‌اهالی فوتبال از آن منتفع گردند.
فوتبال شهر شیراز در سال‌های اخیر با بحران‌های مختلفی مواجه بوده و به همین دلیل است که باید در اتخاذ تصمیمات مهم ‌اینچنینی، حساسیت‌های بیشتری به خرج داد تا ‌این ورزش پرطرفدار در شهر فوتبال خیز شیراز، بیش از ‌این دچار صدمه و لطمه نشود. ورزش فوتبال با اقبال عمومی‌گسترده‌ای از سوی خانواده‌ها مواجه شده و نباید با‌ ایجاد هزینه‌های بیشتر، شرایط را برای ادامه حضور آن‌ها در‌این عرصه سخت کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی