[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شاید باور نکنید که‌این سبزی یک ابرمغذی است، روزنامه شیراز نوین

اگر تا به امروز به‌طور منظم از هویج در رژیم غذایی‌تان استفاده نمی‌کرده‌اید، وقتش رسیده است که حتماً ‌این کار را جدی بگیرید. هویج در گروه مواد غذایی «فراسودمند» یا «اَبَرمغذی» قرار می‌گیرد، قیمت نسبتاً پایینی دارد و به‌راحتی در فصل‌های مختلف سال هم در دسترس است.
به گزارش بهداشت نیوز، اگر با فواید گسترده هویج آشنا نیستید، قطعاً بعد از کسب اطلاع بیشتر درباره‌ این فواید از همین فردا هویج را به رژیم غذایی‌­تان اضافه خواهید کرد! 
1. تقویت بینایی 
هویج سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که همگی نقش مهمی ‌در عملکرد بهینه بسیاری از اندام‌های بدن دارند. شاید معروف‌ترین ترکیب موجود در هویج، بتاکاروتن باشد که همان رنگ نارنجی هویج را می‌سازد و در بدن انسان‌ها به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A به‌دلیل نقش مثبتش در تقویت سلامت چشم‌ها و بهبود عملکرد بینایی شهرت دارد و دریافت منظم و کافی آن هم خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولار را کاهش می‌دهد. هر نصف لیوان از هویج خام خردشده، بیشتر از نصف نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تأمین می‌کند. 
2. کمک به حفظ سلامت پوست 
ویتامین A، علاوه بر نقش خاصی که در بینایی ما دارد، عنصر مهمی‌ برای محافظت از سلامت پوست است. مطالعات اخیر هم نشان داده‌اند که افزایش دریافت ویتامین A و کاروتنوئیدها، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. هویج یکی از بهترین منابع برای دریافت بتاکاروتن (نوعی کاروتنوئید) است که می‌تواند تأمین مقادیر مطلوبی از ویتامین A را برای بدن تضمین کند.
3. مفید برای دستگاه گوارش 
هر یک لیوان هویج خرد شده حدود 4 گرم فیبر دارد که از ترکیب فیبرهای محلول (در قالب پکتین) و فیبرهای غیرمحلول به‌وجود می‌آید. فیبرهای محلول می‌توانند سرعت تخلیه معده را کاهش دهند، درحالی که همین اتفاق به‌خوبی احساس سیری را بعد از خوردن هویج بیشتر می‌کند. فیبر غیرمحلول هم حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و درنتیجه مانع از ابتلا به یبوست می‌شود. وجود ‌این دو نوع فیبر در کنار همدیگر باعث شده است که هویج به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای محافظت از سلامت دستگاه گوارش تبدیل شود. 
4. تنظیم قند خون 
هویج یکی از خوراکی‌هایی است که تأثیر ناچیزی بر قند خون دارد و درنتیجه به یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی تبدیل می‌شود که می‌خواهند به‌دلایل مختلف از نوسانات قند خون جلوگیری کنند. پایدارسازی قند خون به جلوگیری از ‌ایجاد چرخه‌های معیوب غذایی جلوگیری می‌کند و در نتیجه می‌تواند به کنترل وزن، پایدارسازی سطح انرژی و تنظیم خلق‌وخو کمک برساند. 
5. مناسب برای قلب 
هویج سرشار از پتاسیم است، درحالی که همین ماده مغذی برای دستگاه قلبی‌ ـ‌ عروقی اهمیت زیادی دارد. مواد مغذی گیاهی موجود در هویج که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند هم (مانند کاروتنوئیدها و پلی‌فنول‌‌ها) ارزش تغذیه‌ای هویج را افزایش می‌دهند. ترکیب ‌این عناصر با فیبرها نیز باعث می‌شود که مصرف منظم هویج به پیشگیری از بیماری‌های قلبی ‌ـ ‌عروقی کمک کند و نقش مثبتی در کنترل عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند کلسترول خون بالا داشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی