[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۴
  • دوره جدید

بایدها و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم سال، روزنامه شیراز نوین

یک متخصص طب سنتی به ارائه نکاتی در خصوص تغذیه سالم و جلوگیری از گرمازدگی در روزهای گرم سال پرداخت. ناصر رضایی‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص تدابیر تندرستی در فصل تابستان گفت: در این فصل افراد دارای مزاج گرم و خشک، باید از مصرف خوردنی‌های گرم و خشک، مانند غذاهای خیلی‌تند، شور یا شیرین پرهیز کنند. وی با بیان اینکه در فصول گرم سال به تدریج دستگاه گوارش ما ضعیف‌تر می‌شود، گفت: در تابستان باید از مصرف غذاهای سنگین مانند آش‌ها، آبگوشت، کله‌پاچه، هلیم، فسنجان و… پرهیز کنیم و مصرف کباب‌ها را هم کم کنیم. این متخصص طب ایرانی افزود: غذاهایی مانند آش‌های ساده، رقیق و با گوشت و حبوبات کم، با چاشنی‌های کمی ‌ترش مانند آلو بخارا، دانه انار و غوره، می‌توانند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی یادشده باشند. رضایی‌پور با اشاره به طبیعت سرد و تر کاهو، بیان‌کرد: کاهو، کاهنده حرارت و تعدیل‌کننده خشکی بدن است و تشنگی و التهاب ناشی از مواجهه با گرما را کاهش‌می‌دهد و مصرف آن به‌همراه سکنجبین نعنایی، یکی از بهترین راه‌های چیرگی بر تشنگی، التهاب و خشکی بدن در روزهای گرم تابستان است. وی اظهار کرد: مصرف شربت‌های سکنجبین، لیمو، ریباس، انار، نارنج، تمر هندی، آب یا فالوده سکنجبینی هندوانه و فالوده سکنجبین خیار، در کنار خوردن میوه‌های تر و ترش و شیرین تابستانی و سبزی‌هایی همچون کدو و خیار در این فصل توصیه ‌می‌شود.رضایی‌پور بیان‌کرد: مصرف گوشت‌های زودگوار مانند ماهی قزل‌آلای تازه و کولی که با روغن کنجد پخته ‌شده ‌باشد یا جوجه مرغ با چاشنی‌های ترش، در این فصل و پرهیز از مصرف غذاهایی که منجر به یبوست می‌شوند با استفاده از ملین‌هایی مانند انجیر و آب کامل میوه‌ها، یا شربت گل سرخ، بسیار مناسب است. وی با اشاره به اینکه ورزش و فعالیت‌های بدنی در تابستان موجب گرمای شدید می‌شوند، عنوان‌کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های جسمی ‌سبب تعریق و گرمای شدید می‌شود، بنابراین استراحت در ساعات گرم روز و ورزش و فعالیت‌های بدنی خفیف در آغاز صبح توصیه ما به افراد است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی