[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یادداشت، روزنامه شیراز نوین

زهره آرال، دکتری ریاضی، کارشناس روانشناسی و پژوهشگر حوزه کودک
ریشه برخی از مشکلات بزرگ‌سالی به دوران کودکی برمی‌گردد، به ویژه گروه سنی 3 تا 6 سال که از اهمیت خاصی برخوردار و کودک نیز در ‌این سن، نیازمند تقویت مهارت‌های متعددی است.
ضعف عزت نفس همچنین ضعف در تعیین و رعایت حد و مرزهای فردی و اجتماعی از جمله چالش‌های دوران بزرگ‌سالی است. وقتی کودک در روند بازی مفهوم مرز و قبل از آن مفاهیم درون و بیرون را یاد بگیرد و در قالب باز‌ی‌های مختلف همان مفهوم تکرار شود، یادگیری برای کودک عمیق‌تر و ماندگارتر می‌شود. در ‌این صورت وقتی کودک مفاهیم پایه را آموخت، پذیرش یادگیری مفاهیم پیچیده را هم خواهد داشت.
اگر به شیوه‌های صحیح تلاش کنیم تا مفاهیم پایه در ذهن کودک شکل بگیرد، مفاهیم شخصیتی و اجتماعی به مرور بر آن مفاهیم پایه سوار می‌شود و شخصیت قوی‌تری در کودک برای ورود به مراحل بزر‌گ‌سالی شکل می‌گیرد.
یکی از اهداف آموزش‌های پیش از دبستان، رشد کودک است. با توجه به اهمیت دوره کودکی بر روی انواع رشد از جمله رشد جسمی، ذهنی، شخصیتی، عاطفی و اجتماعی تأکید و محتواهایی نیز در قالب کتاب آماده می‌شود که قابل نقد و نیازمند تجدید نظر است که یکی از‌ ایرادات موجود، رهاشدگی مفاهیم آموزشی است.
طراحان کتاب‌های پیش از دبستان و یکی از مجموعه‌های آموزشی مستقل و مشهور در ‌ایران که شیوه آموزشی آنان وارداتی است، معتقدند که خلاقیت آموزش دادنی نیست و پرورش دادنی است، در عین حال موجب انباشتگی اطلاعات در کودک می‌شوند، اما ما معتقدیم خلاقیت آموزش دادنی است و با روش‌های صحیح و به‌روز همین طور متناسب با سن کودک می‌توان مفاهیم را به کودکان آموزش و درونی‌سازی کرد.
در راستای اصلاح رویه آموزشی و آشنایی با شیوه‌های نوین آموزشی، بیشتر کتاب‌های پیش از دبستان را تهیه و مطالعه کردیم، نتایج پژوهش‌های به‌روز دنیا را هم مطالعه و بررسی کردیم تا بدانیم نحوه صحیح آموزش برای کودکان چیست، چه مطالبی را نیاز دارند، ذهنشان آمادگی دریافت چه عناوین آموزشی را دارد و چه موضوعاتی برای آن‌ها آسیب‌زا است. 
با توجه به یکی از ‌ایرادات آموزشی پیش از دبستان که رهاشدگی مفاهیم آموزشی است، ما طوری برنامه‌ریزی کردیم که در قالب استپ کیدز مفاهیم از ساده به پیچیده به کودکان آموزش داده می‌‌شود. آموزش‌ها به صورت بازی فردی و گروهی با اسباب‌بازی‌های چوبی ارائه و هر مفهومی‌که آموزش داده شده با مفاهیم بعد ترکیب و تکرار می‌شود و به یک مفهوم جدید و چند سطحی تبدیل می‌شود. در پایان ترم‌های استپ کیدز هم بر روی خلاقیت، نوآوری و تکنیک‌های اسکمپر تأکید می‌شود، کودک در نهایت می‌آموزد که چطور می‌تواند خلاقانه فکر کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی