[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

احمد صدری: جشنواره‌های رضوی، فرایندمحور است نه محصول‌محور، روزنامه شیراز نوین

دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی، در حاشیه برگزاری کارگاه دوروزه «آواها و نواهای رضوی» که به میزبانی شیراز در حال برگزاری است، گفت: جشنواره امسال امام‌رضا(ع)، بنیادین و فرایندمحور است نه محصول‌محور.
در راستای ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی که قرار است در شیراز برپا گردد، کارگاه آموزشی، پژوهشی ۲۱ و ۲۲ اسفندماه در شیراز برگزار شد که در این دوره برخلاف دوره‌های گذشته که تنها به جشنواره و اجراها پرداخته می‌شد،‌ این دوره کارگاه‌هایی در جهت رشد شرکت کنندگان برگزار شده و همان گونه که دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی می‌گوید، بسیاری از افرادی که در زمینه آواها و نواهای مذهبی فعالیت می‌کنند براساس ذوق قریحه خودشان وارد‌ این عرصه شده‌اند و کسی که به صورت ذوقی وارد کاری شود شاید فقط یک بار بتواند یک اثر خوب تولید کند، اما وقتی با علم و سواد آن هنر آشنا شود همیشه می‌تواند یک کار خوب ارائه دهد.
احمد صدری با بیان ‌این مطلب که نگاه مسئولان جشنواره امسال بنیادین و فرایندمحور است نه محصول محور اظهارداشت: دوره‌های گذشته محصول‌محور بود، به طوری که جشنواره در همان بازه زمانی اجرا، دو الی سه روز خلاصه می‌شد، اما امسال مسئولان نگاه فرایندی به جشنواره داشتند برای همین اولین کارگاه پژوهشی بعد از پنج دوره برگزار شد.
دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی ضمن اعلام ‌این مطلب که اساتید ‌این دوره میر عبدالله وطن دوست، مدرس خواننده و مؤلف دایره المعارف موسیقی ‌ایرانی، بهروز مبصری موسیقیدان و پژوهشگر، هدایت رضایی خواننده و موسیقیدان و دبیر جلسه هستند، افزود: افرادی که در حوزه‌های مختلف موسیقی آیینی کار می‌کنند، چه مداحی و چه منقبت‌خوانی، بیشتر ذوقی کار کرده‌اند؛ در حالی که حوزه موسیقی دانش بنیان است و نیاز به یک دانش دارد؛ در واقع شناخت کافی از ملودی ریتم، صدا سازی، پایه صدایی، تنفس و تلفیق شعر موسیقی است که توسط ‌این اساتید آموزش داده می‌شود.
صدری اضافه کرد: مهمترین نکته پیچ صدا است؛ وسعت صدایشان و نتی که می‌تواند روی آن صدای خودش را تنظیم کند و فواصل را بتواند اجرا کند. البته در‌ این دو روز کارگاه نتیجه و تحول خاصی انتظار نداریم رخ بدهد بلکه تذکری است از ‌این بابت که فرد بداند موسیقی برای خودش پیچیده است و مبحثی علمی‌ دارد .
وی ادامه داد: در بازه زمانی یک ماهه افرادی که تست صدا و خواندن خوبی دارند، آموزش‌هایی در دو کارگاه داده می‌شود و بعد از گذشت یک ماه با استاد در ارتباط هستند تا اشکالاتشان رفع شود و در نهایت بتوانیم مبتنی بر فرهنگ موسیقی آثار جدیدتری را داشته باشیم.
دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: اگر کار خاص یا ملودی خوبی بشنویم، بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه السلام حاضر است برای ‌این کار سرمایه گذاری کند؛ یعنی  بخش‌های تولیدی،آهنگ سازی، حتی تولید کلیپ کند؛ به شرط ‌این که اثر فاخری باشد. اگر‌ این موضوع تداوم پیدا کند، ‌این کارگاه‌ها را در طول سال و برای تمام استان‌ها برگزار می‌کنیم.
صدری تصریح کرد: تمام موسیقی آیینی ما برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهی یا موسیقی بومی ‌است که معمولاً با تغییراتی از ‌این‌ها استفاده می‌شود. ‌این تغییر سرعت در تلفیق شعر و موسیقی است؛ تلاش و توجه به ‌این ملودی‌ها و دستگاه‌های موسیقی ‌ایرانی که هر دستگاهی چه حالتی دارد، چه نوع شعری برای چه گوشه‌ای، برای چه دستگاهی حالت بهتری را به مخاطب منتقل می‌کنند تا معنایی که در شعر نهفته است را بهتر بتواند آشکار کند.
وی در پایان افزود: به نظر من کسانی که در زمینه موسیقی آیینی و مذهبی کار می‌کنند هر چه بیشتر با مباحث ملودی‌ در ساختار موسیقایی آشنا شوند و حساسیت‌هایشان بیشتر شود اثری که تولید می‌شود به اثر هنری نزدیک‌تر می‌شود و تأثیر گذاری در میان جامعه بیشتر می‌شود؛ به هر حال موسیقی که ‌ایرانی‌ها دوست دارند ملودی‌محور است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی