[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۸۹
  • دوره جدید

کاهش سردرد میگرن با مصرف ماهی، روزنامه شیراز نوین

اسیدهای چرب امگا 3 به یک درمان شگفت انگیز برای انواع بیماری‌ها تبدیل شده است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که دریافت این ماده مغذی از غذاهایی مانند ماهی یا مکمل‌های غذایی ممکن است به مقابله با مواردی ازجمله التهاب، آسم و بیماری‌های قلبی کمک کند. اکنون دانشمندان می‌گویند: پایبندی به رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است موجب تسکین چشمگیر درد افرادی شود که با میگرن روبه‌رو هستند. به نقل از نیوز، نتایج مطالعه جدید نشان داده است که رژیم غذایی غنی از امگا 3 شدت و تعداد سردردهای دردناکی را که بیماران مبتلا به میگرن هر ماه متحمل می‌شوند را کاهش می‌دهد.
محققان خاطرنشان کردند: همراه با افزایش مصرف امگا 3 با کاهش میزان اسیدهای چرب امگا 6 روبه‌رو خواهیم بود که در تسکین میگرن نقش اساسی دارد.
اسیدهای چرب امگا 6 چیست؟
محققان توضیح دادند: اکثر رژیم‌های غذایی مدرن و صنعتی حاوی امگا 3 بسیار کمی ‌هستند اما مقادیر زیادی امگا 6 دارند. هر دوی این اسیدهای چرب پیش ماده اکسی لیپین‌ها هستند، مولکول‌هایی که درد و التهاب را در بدن تنظیم می‌کنند. با این حال، این همان جایی است که شباهت‌ها به پایان می‌رسد.
دانشمندان دریافتند، اکسی لیپین‌های حاصل از اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش درد کمک می‌کنند. در همین حال، اکسی لیپین‌های اسیدهای چرب امگا 6، درد را بدتر می‌کنند و در واقع میگرن را تحریک می‌کنند. با توجه به این نکته، گروهی از محققان مریلند و کارولینای شمالی تصمیم گرفتند، افزایش مصرف امگا 3 که با کاهش سطح اسید هیدروکسی دوکوزاهگزانوئیک-17 (17-HDHA) همراه است را مورد بررسی قرار دهند.
محققان می‌گویند، نتایج این تحقیق شاید کلید درمان سردرد بدون نیاز به داروهای گران قیمت باشد.
تغییر رژیم غذایی یا مصرف آسپرین؟
محققان اظهار کردند: 182 بیمار با سابقه میگرن ماهانه پنج تا 20 روز مورد ارزیابی قرار گرفتند. اکثر شرکت‌کنندگان زن (88 درصد) با میانگین سنی 38 سال بودند.
این گروه به طور تصادفی هر داوطلب را به مدت 16 هفته با یکی از سه برنامه رژیم غذایی بررسی کرد. در این تحقیق، یک گروه با رژیم غذایی کنترل شده با مقادیر معمول اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 که در غذاهای معمولی یافت می‌شود، بررسی شد. دو رژیم دیگر میزان امگا 3 هر فرد را افزایش می‌داد، با این حال، یک رژیم غذایی سطح طبیعی اسیدهای چرب امگا 6 را حفظ کرد و رژیم دیگر آن‌ها را کاهش داد.
هر رژیم غذایی میگرن ماهانه را با استفاده از آزمون تأثیر سردرد (HIT-6) پیگیری کرد. این آزمون میزان تأثیر سردرد بر کیفیت زندگی فرد را اندازه‌گیری می‌کند.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد، رژیم‌های غذایی در هر دو گروه غنی از امگا 3 در تعداد میگرن در هر ماه، پیشرفت‌های چشمگیری داشتند.
محققان گزارش کردند که شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی مملو از امگا 3 هر روز 1.3 ساعت کمتر سردرد و هر ماه دو سردرد کمتر داشتند.
رژیم‌های غذایی با برنامه امگا 3 بالا، امگا 6 کم حتی موفقیت بیشتری داشتند. آنان میگرن خود را با 1.7 ساعت سردرد در روز کاهش داده و هر ماه چهار سردرد کمتر داشتند.
محققان افزودند: نتایج نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش اسیدهای چرب امگا 3 از بین بردن امگا 6 یک مزیت اضافی است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی