[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۵
  • دوره جدید

انتشار مسترکلاس مستندساز مشهور ، روزنامه شیراز نوین


مستندساز شیلیایی در مستر کلاس «مستندسازی» بر ارتباط ادبیات و سینمای مستند تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از واحد ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نسخه تصویری مسترکلاس پاتریشیا گازمن با عنوان «مستندسازی» دیروز چهارشنبه 16 تیرماه منتشر شد. پاتریشیا گازمن در این مستر کلاس که در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به اهمیت روایت و ادبیات در ساخت فیلم مستند تأکید کرد: فیلم‌ساز مؤلف روی موضوع تمرکز کرده و منتظر زمان مناسب برای ساخت می‌ماند.  فیلم‌های من مستندهای عمیقی است که به شخصیت‌هایی که در مناطق مختلف زندگی می‌کنند، می‌پردازد. در یکی از مستندهایم به جغرافیای شیلی و محل دفن ده‌ها شخصیت سیاسی که توسط پینوشه کشته شده بودند پرداختم. وی افزود: فکر می‌کنم درک فیلم‌هایم برای مخاطب آسان است، چرا که خط داستانی برایم مهم بوده و این تقسیم بندی که فیلم‌هایم، فیلم-مقاله است را نمی‌پذیرم. بین ساخت فیلم‌هایم همیشه چند سال فاصله وجود دارد. حس می‌کنم برای فیلم‌ساز مؤلف مهم است که روی موضوعی متمرکز شود و این مسئله به زمان نیاز دارد.این مستندساز در ادامه بیان کرد: ادبیات شخصی شما به عنوان یک فیلم‌ساز مهم است، پس هر ایده‌ای که در ذهن دارید روی کاغذ بنویسید، درباره آن با دوستانتان صحبت کنید و به آن عمق دهید. بعد می‌توانید آن را بسازید. سینمای مؤلف، سینمایی است که توسط یک فرد ساخته می‌شود و تفاوت آن با مستندهای سفارشی تلویزیون این است که جنبه‌های عمیق شخصیتی افراد را نشان می‌دهد. این سینما در پرداخت باید بسیار عمیق باشد.گازمن ادامه داد: چیزی را بنویسید که دوست دارید و حس کردید. قرار نیست شاهکار ادبی خلق کنید. همیشه با صدای بلند می‌گویم کسی هستم که روایت می‌کنم و این چیزی است که به اثر هویت می‌دهد. دوست دارم درباره کارهایم فیلم‌نامه داشته باشم. بنابراین اول یک داستان می‌نویسم و سپس به تشریح موضوع آن می‌پردازم. البته در طول ساخت فیلم ممکن است در ادبیات و مفهوم آن تغییر به وجود بیاید. پاتریشیا گازمن فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر، کارگردان فیلم و نقاش اهل شیلی است. او از دهه 1960  مستندسازی جدی را آغاز کرد و با «سالوادور آلنده» به شهرت رسید. در سال 2010 مستند تحسین شده «دلتنگی برای نور» را ساخت. فیلم «دکمه صدفی» او برای بخش رقابتی اصلی شصت‌وپنجمین جشنواره برلین انتخاب و در نهایت موفق به کسب جایزه خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم‌نامه این دوره از جشنواره شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی