[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۲۳
  • دوره جدید

نگهبانان شب مشهورترین اثر رامبراند، روزنامه شیراز نوین

«گشت شبانه» مشهورترین اثر نقاش عصر طلایی هلند «رامبراند» و یکی از شاخص‌ترین نمادهای هنر اروپا است که در اوج آوازه جهانی، همانند بسیاری شاهکارهای تاریخ هنر، رازها و ابهاماتی نیز با خود دارد. به گزارش ایرنا، علیرضا سمیع‌آذر در یادداشتی در این باره نوشته است: اثر گشت شبانه اثری عظیم ۳۶۳ در۴۳۷ سانتی‌متری، دو فرمانده را در صحنه‌ای شبانه پیشاپیش نگهبانانی مسلح به تصویر کشیده که به‌ موجب عنوان اثر عازم گشت هستند.اما واقعیت این است که این تصویر نه صحنه‌ای شبانه است و نه در اصل چنین عنوانی داشته؛ این صحنه در حقیقت در روز اتفاق می‌افتد، اما انباشت لایه‌های گرد و خاک و روغن جلا در خلال قرن‌ها، نقاشی را تاریک و سیاه کرده، طوری‌که از قرن ۱۹ تصور غلط شبانه از آن رواج یافته است. نام اولیه اثر «شبه‌نظامیان منطقه ۲ تحت فرماندهی کاپیتان فرانس کوک» است. یک پرتره گروهی از دسته نظامیان که سفارشی بود به استاد بزرگ هنر در روزهای اوج فعالیت ‌هنری‌اش. حاصل کار تصویری است شورانگیز از کاپیتان کوک و دستیارش ویلهلم رایتنبرگ که زیر نوری مرموز گروه ۲۰ نفره‌ای از تفنگداران هنگ مدافعان شهر آمستردام را هدایت می‌کنند. تفنگداران با لباس‌ها و ژست‌های متنوع در ترکیبی پویا، کاملاً متفاوت با تصاویر معمول نظامی‌ها که همیشه در آرایشی رسمی ‌و منظم صف می‌کشند، جلوی دروازه ایستاده و تفنگ‌های خود را آماده می‌کنند تا گسیل شوند. آن‌ها در سایز واقعی تصویر شده و در صحنه‌ای شلوغ، آکنده از اغتشاش، فضایی پرانرژی را پدید آورده‌اند. رامبراند با جزئیات دقیق به هویت فیگورها اشاره می‌کند و بدین ‌منظور تمامی ‌صورت‌ها را روشن و تقریباً همه ‌جای دیگر، به‌ویژه پس‌زمینه نقاشی را در تاریکی فرو برده است. لذا نقاشی حاوی لکه‌های روشن چهره‌ها و حفره‌های سیاه بین آن‌هاست. این تعارض مانع از تمرکز بیننده روی کلیت اثر می‌شود، چون نگاه را بی‌وقفه در سراسر تابلو به گردش درمی‌آورد. نقاشی نمونه‌ای عالی است از نورپردازی دراماتیک با کنتراست شدید سایه روشن‌ها و سیطره تاریکی بر کل فضای تصویر که با نام هنرمند شهرت یافته است. دو شخصیت اصلی در پیشگامی‌گروه زیر نور شدید از دیگران متمایز شده‌اند. سایر چهره‌ها اغلب در تاریکی بوده و تنها صورت‌شان قابل تشخیص است. غیرمتعارف‌ترین فیگور، زن جوانی است که در سمت چپ زیر نور شدید پشت تفنگداری قرمزپوش از دل تاریکی پدیدار می‌شود. او با گیسوان بلوند در لباس طلایی خیال‌انگیز همچون پری، سراسیمه لابه‌لای مردان در گریز است، درحالی‌که مرغی سفید و واژگون را به استعاره شکست دشمن در دست دارد. تابلو در سال ۱۷۱۵ به تالار شهر آمستردام منتقل و برای قرار گرفتن بین دو ستون قدری از حاشیه چهار طرف آن بریده شد. در نتیجه دو فیگور در سمت چپ، اندکی از طاق در بالا و بخشی از فضای خالی در پایین حذف شد و فیگور کاپیتان و دستیارش به مرکز نقاشی آمدند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی