[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۱
  • دوره جدید

آفرود چیست؟، روزنامه شیراز نوین

آفرود یا رانندگی خارج از جاده که بیشتر معنی رانندگی بیابانی را در ذهن تداعی می‌کند، از جمله برنامه‌هایی است که تاریخچه آن را می‌توان در مسابقات اتوموبیل‌رانی جستجو کرد. استقبال شرکت‌کنندگان از بعضی از این مسابقات که در مسیرهای دشواری همچون گل، کویر، کوهستان ها و… برگزار می‌شد، به رونق این نوع از مسابقات انجامید و با توجه به زیبایی و بکر بودن مسیر برگزاری این مسابقات، مورد توجه گردشگران نیز واقع شده است. این همخوانی شاخه‌ای جدید به گردشگری اضافه کرد که به طبع، از زیرشاخه‌‌های طبیعت‌گردی به حساب می‌آید که ویژگی‌های سفر در طبیعت، همزمان با هیجان ویژه در آفرود را به طور یکجا در بر دارد. در این برنامه‌ها عموماً از خودروهای شاسی بلند (SUV) استفاده شده که علاوه بر آن، توانایی‌های خاص خودرو نظیر قدرت، سرعت، توانایی حفظ تعادل و… را نیز داشته باشد. همه نکات فوق بدون در نظر گرفتن توانایی‌های راننده در کنترل و هدایت خودرو در مسیرهای صعب‌العبور بی‌معنی به نظر می‌رسد.
بکر بودن مسیرهای اجرای برنامه از یک سو و توانایی آسیب‌رسانی خودروها به طبیعت نظیر تخریب پوشش گیاهی، فرسایش خاک و… نکاتی است که حساسیت این نوع برنامه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. به طوری که یک برنامه طبیعت گردی با هدف حفظ محیط زیست می‌تواند به یک برنامه دشمن محیط زیست تبدیل شود؛ لذا در طراحی چنین برنامه‌هایی توجه خاص به طراحی، حفظ طبیعت و استفاده از رانندگان و مجریان دوستدار طبیعت الزامی است. در مقایسه با کشورهای کویر همسایه نظیر امارات که اغلب از خودروهای لوکس و به روز، گران قیمت با تجهیزات کامل استفاده می‌کنند که هرچند فقط به گشتی کوتاه در تپه‌های شنی محدود می‌شود، می‌توان این کلاس از تورها را در کشور ما به عنوان تورهای کلاسیک آفرود به حساب آورد که با توجه به تفاوت قیمت خودرو در این دو کشور، قیمت چنین تورهایی بسیار بسیار گران خواهد بود و به نظر نگارنده، در حال حاضر اجرای چنین تورهایی ممکن نیست. پس برای حضور در تورهای آفرود، مقایسه با کشورهای همسایه معقول به نظر نمی‌رسد.
اما در تورهای آفرود که این روزها در صنعت گردشگری کشور رو به رشد می‌نماید، بیشتر از خودروهایی استفاده می‌شود که از طراحی آن‌ها سال‌ها می‌گذرد، ولی یا توسط خودروسازهای داخلی به روز شده و با مدل‌های امروزی در بازار به فروش می‌رسند نظیر پاژن یا همان خودروهای قدیمی مثل پاترول، پاجرو، رنجرور و… بوده که توسط صاحبانشان با تعویض قطعات اصلی و تأثیرگذار در آفرود به روز شده و با افزودن قطعاتی کمکی مثل وینچ، رول بار و… برای حضور در بیابان‌‌ها و کویرها بهینه‌سازی شده است. تجربه نشان داده است که برای شرکت در یک تور آفرود، داشتن علاقه کافی نیست و باید مسافر شرکت کننده در چنین برنامه‌هایی از صبر و حوصله زیادی برخوردار باشد؛ چرا که با وجود تجهیزات ذکر شده رخدادهایی نظیر گیر کردن خودروها در شن یا گل، چپ شدن آن‌ها، تغییر مسیرهای اجباری و بسیار از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، جزء جدانشدنی تورهای ماجراجویانه سافاری است که رهایی از این رخدادهای پیش بینی نشده و عادی سازی برنامه، علاوه بر تجربه مجریان تور نیازمند زمان بسیار است. علاوه بر این، ماهیت برنامه‌های طبیعت‌گردی با خودروهای دویفرانسیل به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر با هیجان و حتی ترس همراه است که در بسیاری از اوقات بیشتر از تصور قبلی مسافر است و شاید بهتر باشد مفهوم این جمله را در بار معنایی کلمه ماجراجویانه و ارتباط آن با خطر، هیجان و آدرنالین جستجو کرد. پس پیشنهاد می‌کنیم در صورت نداشتن صبر و حوصله کافی یا وجود نارسایی‌های قلبی، از شرکت در برنامه‌های ماجراجویانه خودداری کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی