[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۹۱
  • دوره جدید

به این دلیل زیاد چای نخورید، روزنامه شیراز نوین

چای، نوشیدنی گرمی می‌باشد که اکثر ما در طول روز از آن استفاده می‌کنیم و این در حالی است که مصرف زیاد چای می‌تواند منجر به بروز علائم زیادی در ما شود.
به گزارش نمناک، چای اغلب به عنوان یک نوشیدنی رایج با داشتن خواص درمانی که می‌تواند اکثر بیماری‌های جسمی را تسکین داده و حتی خطر بیماری‌های مزمن را مهار کند شناخته می‌شود و مزایایی دارد که به دلیل همین فواید، قرن‌هاست به صورت گسترده استفاده می‌شود. اگرچه هیچ بحثی در خواص انواع چای وجود ندارد اما باز هم شعار بی‌انتهای «همه چیز در حد متوسط» مد نظر است و در کمال تعجب، حتی چای می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که با مصرف بیش از حد آن بروز خواهد کرد.
در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به بررسی عوارض زیاده روی در مصرف چای خواهیم پرداخت. اگر شما هم بیش از حد چای می‌نوشید، این 10 نشانه را خواهید داشت.
احساس استرس یا بی‌قراری زیاد دارید
ممکن است گاهی برای مقابله با احساس استرس، اضطراب یا بی‌قراری چای بنوشید، اما اگر در این عادت زیاده روی کنید نتیجه برعکس خواهد بود. چای به طور طبیعی حاوی کافئین است، به همین ترتیب، درست مثل مصرف بیش از حد قهوه، نوشیدن بیش از حد چای می تواند احساس اضطراب، بی‌قراری یا استرس را تشدید کند.
نمی‌توانید خوب بخوابید
اگرچه برخی از چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی برای خواب راحت و آرام استفاده می‌شوند اما بعضی دیگر - مانند چای‌های سیاه - معمولاً بیش از سایرین کافئین دارند و نتیجه آرامبخش دمنوش‌های مدنظر را ندارند.
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف 200 میلی‌گرم کافئین حداکثر تا شش ساعت یا بیشتر قبل از خواب می‌تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر منفی بگذارد زیرا باعث مهار ملاتونین، هورمون القا کننده خواب می‌شود. البته این به شخص، متابولیسم و میزان کافئین مصرفی شما از منابع دیگر نیز بستگی دارد و ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. اگر می خواهید روزانه سه فنجان چای بنوشید، باید مطمئن شوید که تنها منبع کافئین روزانه شماست و جز آن کافئین دیگری وارد بدن خود نکنید.
دچار سوزش معده هستید
اگر هر بار که برای رفع تشنگی خود چای می نوشید، دچار دل درد می‌شوید، ممکن است فنجان بعدی ریفلاکس اسید قبلی را تشدید کند. حتی اگر ریفلاکس اسید نداشته باشید، کافئین موجود در چای می تواند با شل شدن دریچه اسفنکتر یا همان مسدود کننده مری از معده، علائم سوزش سر دل را ایجاد کند.
با شل شدن دریچه اسفنکتر، اسیدهای معده می‌توانند به سمت مری برگشته و احساسات اسیدی و گرم همراه با دل درد ایجاد کنند. اگر ارتباط مستقیمی بین مصرف چای و سوزش معده مشاهده کردید، حتماً میزان مصرف خود را کاهش دهید.
به طور مکرر معده درد دارید
چای زیاد نیز می‌تواند باعث درد معده و حالت تهوع شود و این حالت به این دلیل است که برگ چای حاوی تانن است که طعم مرتبط با چای را فراهم می‌کند. تانن ترکیبات تلخ و قابض است و مقدار زیادی از آن می‌تواند به بافت دستگاه گوارش شما آسیب وارد کند.
مدام سرگیجه دارید
مصرف بیش از حد کافئین - خواه از چای باشد یا از قهوه - قطعاً می تواند احساس سرگیجه در شما ایجاد کند. به طور معمول، افراد در صورتی که بیش از شش فنجان کافئین در روز مصرف داشته باشند این علائم را گزارش می کنند. اگر نوشیدن چای را به بیش از سه فنجان در روز افزایش دهید، سرگیجه برای شما اتفاقی رایج خواهد بود.
مرتب سردرد دارید
در حالی که برخی از چای‌ها - به عنوان مثال نعنا فلفلی - می‌توانند به کاهش درد همراه با سردرد یا میگرن کمک کنند، اما مصرف بیش از حد چای سیاه و قرمز نیز می‌تواند باعث سردرد شود. اگر مرتباً سردرد دارید، سعی کنید مصرف کافئین خود را به کمتر از 100 میلی‌گرم در روز کاهش دهید، زیرا نوشیدن چای مکرر می‌تواند باعث سردردهای مکرر شود.
احساس وابستگی به کافئین می‌کنید
جذب کافئین - از طریق چای یا قهوه - در کوتاه مدت بد نیست، اما افراط منظم باعث وابستگی به کافئین می‌شود. همان طور که در بالا ذکر شد، کسی که مصرف کافئین را تجربه می‌کند ممکن است با سردرد، خستگی و تحریک پذیری عمومی روبه‌رو شود.
برای جلوگیری از قربانی شدن به وابستگی به کافئین یا ترک کافئین، ممکن است لازم بدانید هرچه سریع‌تر نوشیدن زیاد چای خود را ترک کنید تا بدن شما دچار برخی عوارض این چنینی نشود. هرچه بیشتر کافئین مصرف کنید، شکستن این وابستگی سخت‌تر خواهد بود. در حقیقت، هرچه وابستگی شدیدتر شود، علائم هم بدتر می‌شوند.
دچار کمبود آهن هستید
تانن موجود در چای علاوه بر اتصال به کربوهیدرات و پروتئین‌های موجود در بدن، به آهن نیز متصل می‌شود و این اتفاقاً چیز خوبی نیست، خصوصاً اگر قبلاً دچار فقر آهن شده‌اید. وقتی تانن‌ها به آهن در بدن شما متصل می‌شوند، مانع از ورود آن به دستگاه هضم بدن، یعنی درست جایی که بدن شما آهن را جذب می‌کند، می‌شوند در نتیجه این اتفاق می‌تواند منجر به کمبود آهن شود، یا کمبود آهن موجود در بدن شما را تشدید کند.
طبق تحقیقات، تانن موجود در چای بیشتر به آهن گیاهی متصل می‌شود، بنابراین گیاه‌خواران اگر چای زیادی مصرف کنند با کمبود آهن روبه‌رو می‌شوند. پس اگر از رژیم غذایی گیاهی یا وگان پیروی می‌کنید، مصرف چای خود را کاهش دهید.
خیلی ادرار می کنید
چای مانند هر نوشیدنی و مایعات دیگر باعث دفع ادرار می‌شود، اما بیش از حد بودن آن قطعاً علامت خوبی نیست. اگر برای رفتن به دستشویی نیمه شب از خواب بیدار می‌شوید و یا اگر تعداد دفع ادرار زیاد در طول روز مانع از آرامش شما شده، زمان آن رسیده است که در مورد تعداد فنجان چای که می‌نوشید تجدید نظر کنید.
کم آب شده‌اید
چگونه چای با وجود اینکه جزو مایعات است می‌تواند باعث کمبود آب بدن شما شود؟ از آنجا که چای ادرار آور است، باعث ادرار بیشتر می‌شود و تکرر ادرار، اگر با نوشیدن مکرر آب جبران نشود، می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود. کافئین موجود در چای باعث افزایش جریان خون در کلیه‌های شما می‌شود و در نتیجه پیامی به کلیه‌ها ارسال می‌شود تا آب بیشتری از بدن خارج شود.
البته این مورد به نوع چایی که شما می‌نوشید بستگی دارد. چای سیاه به طور کلی کافئین بیشتری دارد و بر رطوبت بدن شما تأثیر خواهد گذاشت اما با مصرف دمنوش‌های گیاهی که عموماً بدون کافئین هستند، کمتر ادرار می‌کنید و یا به کمبود آب بدن دچار می‌شوید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی