[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۹۵
  • دوره جدید

از استرس و اضطراب خلاص شوید، روزنامه شیراز نوین

استرس بر شکل‌گیری حافظه اطلاعات تأثیر می‌گذارد.
به گزارش بهداشت نیوز، به گفته مجدی بدران عضو انجمن آلرژی و ایمنی شناسی مصر، استرس بر شکل‌گیری حافظه اطلاعات تأثیر می‌گذارد و در هنگام استرس، به زمان بیشتری برای پردازش و ذخیره اطلاعات در حافظه کوتاه مدت و سپس انتقال آن به حافظه بلند مدت نیاز داریم. ممکن است هنگام استرس روند یادگیری دشوار شود.
 بدران برای خلاص شدن از این شرایط توصیه می‌کند هر نوع ورزشی مانند پیاده روی و برخی کار‌های روزمره را انجام دهید، حتی اگر نظافت منزل باشد.
 او تأکید کرد: افزایش آگاهی ناشی از تمرکز بر کاری است که انجام می‌دهید و همچنین عدم انجام فعالیت‌های جانبی مانند مرور سایت‌های شبکه‌های اجتماعی هنگام غذا خوردن و نیز با دقت گوش دادن به صحبت‌های دیگران و خودداری از پاسخگویی در زمانی که عصبانی هستید.
 بدران توضیح داد: شخصی که خواب کافی ندارد، نمی‌تواند تمرکز و توجه بهینه داشته باشد و کسانی هستند که مواد مخدر و الکل مصرف می‌کنند که تمرکز خود را از دست داده و تعادل آن‌ها را برهم زده و آن‌ها را به سمت فراموشی سوق می‌دهد.
 او در مورد فعال‌سازی حافظه توضیح داد: اطلاعات با گذراندن آزمایشات و حل سؤالات در حافظه ثابت می‌شوند که توانایی تمرکز و حفظ اطلاعات را بهبود می‌بخشد و این یکی از راه‌های مهم برای بهبود فرآیند به خاطر سپردن است. دانش آموزانی که مطالعه کرده و سپس تحت آزمایشاتی قرار گرفته‌اند، توانایی بیشتری برای بازیابی اطلاعات دراز مدت، حتی اطلاعاتی که در این آزمون‌ها پوشش داده نشده است، دارند.
 این پزشک مصری ادامه داد: مغز به طور فعال در حال بازیابی خاطرات استفاده نشده است، فرآیندی که به عنوان «فراموشی فعال» شناخته می‌شود.
حافظه ضعیف چیست؟
با توجه به اختلال حافظه، بدران تأکید کرد: کمبود اسید فولیک، ویتامین B۱، ۲، ۳، ۱۲، ویتامین C و آهن، تمرکز را کاهش می‌دهد و باعث بی‌حالی بدن می‌شود. کمبود کلسیم نیز عملکرد عصبی را به طور معمول کاهش می‌دهد، در حالی که کمبود یُد باعث تأخیر در عملکرد عصبی می‌شود، کمبود روی حافظه را مختل می‌کند، کمبود سلنیوم باعث کاهش کارایی انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود و کمبود آنتی‌اکسیدان به مغز و حافظه آسیب می‌رساند.
 بدران افزود: برخی از مواد طبیعی مانند میوه‌های تیره، سبزیجات برگ‌دار تازه، غلات سبوس‌دار و منابع پروتئینی کم چربی، مانند ماهی، حبوبات و مرغ‌های بدون پوست وجود دارد که به تقویت حافظه کمک می‌کنند.
 او خواستار تمرکز بر روی غذا‌های ضد التهاب مانند انواع توت‌ها و غذا‌های دارای درصد بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزیجات و پرهیز از مصرف غذا‌های حاوی قند شد و هشدار داد: کسانی که قند زیادی مصرف می‌کنند پاسخ دادن آن‌ها به دستورالعمل‌ها مشکل و حافظه آن‌ها ضعیف‌تر از دیگران است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی