[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۹۴
  • دوره جدید

علیه فساد با شهرداری هوشمند، روزنامه شیراز نوین

به همت شهرداری شیراز آیین رونمایی از پروژه‌های شیراز هوشمند برگزار شد. این مراسم شامگاه دوشنبه 4 مردادماه با حضور مهندس اسکندرپور شهردار شیراز، دکتر موسوی رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، جمعی از منتخبان مردم در دوره ششم شورای اسلامی، دکتر امیری فرماندار شیراز، دکتر عباسی مدیرعامل ایرانسل و جمعی دیگر از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه در باغ جهان نمای شیراز برگزار شد.
 سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفیت زندگی
شهردار شیراز در آیین رونمایی از پروژه‌های شیراز هوشمند گفت: معتقدم جامعه ما قبل از آنکه جامعه ای توسعه یافته از لحاظ شاخصه‌های فیزیکی باشد، برخوردار از سرمایه معنوی، آموزه‌های دینی و آموزه‌های اهل بیت(ع) است؛ بنابراین باید نوع رفتار اجتماعی همه ما در همه سطوح متناسب با این جایگاه باشد. مهندس حیدر اسکندرپور با اشاره به فرا رسیدن جشن عید غدیر و گرامیداشت این ایام اظهار کرد: عدم توجه به محتوا و پیام این جشن‌ها یکی از ایرادات برگزارکنندگان این جشن‌ها است که تبدیل به آفتی برای جامعه شده است. وی با اشاره به فرازی از فرمایشات حضرت امیر المؤمنين(ع) به مالک اشتر افزود: محبوب ترین کارها میانه روی و رعایت عدالت و خشنودی مردم است که تأسی از این فرمایش امیر می‌تواند بهترین هدیه و پیام جشن عید غدیر باشد. شهردار شیراز با اشاره به حضور برخی از اعضای فعلی شورای شهر و منتخبین شورای ششم در این مراسم و با طرح این پرسش که چرا علی رغم اینکه ما این همه زیرساخت و پروژه‌های بزرگ ایجاد می‌نماییم، این پروژه‌ها به رضایتمندی مردم منتهی نمی‌شود و چرا ما در خوزستان بعد از چهل و چند سال این همه مشکل داریم، اظهار کرد: پاسخ این چراها در نوع نگاه حاکمین جامعه در هر سطوحی اعم از شهردار، فرماندار و یا استاندار به زندگی مردم است که باید در این نوع حکمرانی تجدید نظر کنیم. اسکندرپور با بیان اینکه نگاه حاکمیت باید در جهت ارتقای کیفیت زندگی مردم باشد، گفت: رویکرد ارتقای کیفیت زندگی می‌تواند همان گمشده ما باشد؛ زیرا ما ده‌ها پروژه بزرگ با ارقام صدها میلیاردی اجرا می‌کنیم اما باز رضایتمندی مردم حاصل نمی‌شود که علت آن عدم توجه به این رویکرد است. وی افزود: رویکرد ارتقای کیفیت زندگی برای مردم فوق العاده مهم و با اهمیت است و باید بیشتر به آن توجه داشت. شهردار شیراز با بیان اینکه همیشه به همکارانم در شهرداری توصیه نمودم که در مقابل ارباب رجوع دارای وظایفی هستیم، اظهار کرد: ما کارگزار مردم هستیم و باید آنان راضی باشند و از موضع خدایی با آنان برخورد نکنیم. وی افزود: راه حل این موضوع حرکت به سمت حفظ کرامت انسانی است که یکی از مسیرهای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها، داشتن شهرداری هوشمند و الکترونیک است که در آن رانت، فساد و مناسبات ناسالم اداری از بین می‌رود و رضایتمندی مردم حاصل می‌شود. شهرداری شیراز در این زمینه گام‌هایی را برداشته است اما این گام‌ها ناکافی و ناقص است که حتماً منتخبین جدید شورای شهر باید این گام‌ها را بلند تر و کامل تر بردارند. این مقام مسئول با اشاره به روند دریافت پاسخ استعلامات در گذشته شهرداری و وجود مشکلات فراوان در آن مسیر اظهار کرد: فرض کنید که خانواده ای برای انجام عمل جراحی احتیاج به دریافت فوری پیدا می‌کرد که با این مناسبات اداری این فرد باید حدود دو هفته برای پاسخ استعلامات شهرداری منتظر می‌ماند و عملاً کرامت انسانی این شخص حفظ نمی‌گردید؛ بنابراین بلافاصله تأکید و دستور بر رفع این مشکل کردم.
 شهرداری الکترونیک دوستدار مردم
اسکندرپور با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۲۰هزار نفر برای دریافت پاسخ استعلامات به شهرداری مراجعه می‌کنند که ۵۶ درصد آن مربوط به استعلامات آپارتمانی است، گفت: با استقرار شهرداری الکترونیک شهروندان پاسخ استعلامات آپارتمان‌های مسکونی را بین دو تا ۴۸ ساعت دریافت می‌کنند؛ بنابراین عملاً ۵۶ درصد مراجعات به شهرداری کاهش یافته که این موجب حفظ عزت نفس مردم، کاهش فساد و رانت در شهرداری شده است و از همه مهم تر اینکه به مردم احترام گذاشته شده است. وی افزود: استقرار شهرداری الکترونیک موجب ارتقای کیفیت زندگی مردم شده است؛ به گونه ای که مردم می‌توانند پاسخ استعلامات را از منزل هم دریافت کنند که موجب کاهش فساد و رانت و هزینه‌ها شده است. شهردار شیراز با بیان اینکه معتقدم که حرکت در جهت هوشمندسازی، حرکت در جهت ارتقای کیفیت زندگی مردم است و معتقدم که هوشمندسازی موجب نظامی کارآمد و حفظ کرامت انسانی می‌شود، گفت: ما می‌توانستیم طی این سال‌ها گام‌های بلندتری را در جهت هوشمندسازی برداریم اما مشکلاتی مانع از آن شد که البته باید اعلام کنم که با شک و تردید و ابهام نمی‌توان کار کرد. وی افزود: هم اکنون شرکت ایرانسل اعلام همکاری گسترده در زمینه سرمایه گذاری در هوشمند سازی نموده که ادامه مسیر توسط منتخبین شورای ششم شهر دنبال خواهد شد. شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به دلیل باورهای مدیریتی و اعتقادات شخصی وظیفه دارم که تا لحظه آخر امور را پیگیری کنم، گفت: نکته مهم تر و عمیق تر اینکه به مردم سالاری باوری عمیق دارم و معتقدم که نمایندگان مردم باید محترم شمرده شوند؛ بنابراین به همه مدیران شهرداری دستور دادم که اطلاعات لازم را در اختيار نمایندگان مردم در شورای جدید قرار دهند؛ اما گاهی مشاهده می‌کنم که برخی از دوستان دچار سوء تفاهم می‌شوند. اسکندرپور با بیان اینکه اعضای شورای ششم به نمایندگی از مردم شریف شیراز در موعد زمانی مشخص نسبت به انتخاب شهردار یا سرپرست شهرداری اقدام خواهند نمود که در هر صورت بنده نخواهم بود، گفت: بنابراین برای دوستان سوءتفاهمی ایجاد نشود؛ باور مدیریتی و شاخصه‌های شخصی حکم می‌کند که به نمایندگان مردم احترام بگذارم. وی افزود: وظیفه اخلاقی و قانونی حکم می‌کند که امور را تا آخرین لحظه پیگیری کنم. شهردار شیراز با بیان اینکه بنا به تأکید رئیس شورای شهر شیراز طی دو ماه اخیر قراردادها و تعهدات بلند مدتی را منعقد ننمودیم، گفت: اجازه دادیم که مسائل توسط اعضای جدید شورا در فرصت مناسب مطالعه و تصمیم گیری شود. اسکندر پور با گلایه از اندک مدیرانی که اطلاعات غلط و نادرستی را به نمایندگان مردم در شورای جدید ارائه می‌دهند، افزود: گاهی این مطالب حاوی توهین و تهمت به همکارانشان و مجموعه شهرداری است؛ بنابراین از منتخبین مردم درخواست می‌کنم که صبر پیشه نمایند تا در هفته دیگر تمام اطلاعات کامل و جامع در اختیار آنان قرار گیرد. وی خطاب به منتخبین شورای ششم گفت: مدیران خوب و توانمند شهرداری به سراغ شما نمی‌آیند؛ بلکه شما هستید که باید به سراغ آنان بروید. خیلی از افراد این روزها در و دیوار را واسطه قرار می‌دهند تا خودشان را به شما نزدیک کنند، اما با گذشت زمان متوجه توانمندی افراد خواهید شد. وی افزود: از همکارانم در شهرداری درخواست می‌کنم که به یکدیگر احترام بگذارید و عزت نفس خودتان را حفظ کنید و اجازه ندهید که فضای مجموعه بزرگی همچون شهرداری به تهمت و دروغ آلوده شود. اجازه دهید نمایندگان مردم مدیران را ارزیابی کنند و مطمئن هستم که تشخیص و اقدام آنان به نفع مردم خواهد بود.شهردار شیراز گفت: همانگونه که عملکرد پنج دوره شورا را موفق می‌دانم، اطمینان دارم که شورای ششم نیز با استفاده از این تجارب گام‌های بلندتری را بر خواهد داشت.
 اهمیت پاسخ‌گویی به خواسته‌های جامعه
در ادامه این مراسم رئیس شورای شهر شیراز گفت: بخش عمده‌ای از گرفتاری‌‌های امروز ریشه در تبعیض دارد. دکتر «سید عبدالرزاق موسوی» با بیان اینکه عدالت‌محوری از جمله تأکیدات وی در مقام رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بوده است، افزود: همواره بر عدالت تأکید کرده‌ام؛ زیرا بخش عمده‌ای از گرفتاری‌‌های امروز ما ریشه در تبعیض دارد و بستگی دارد چه مشکلی برای چه کسی پیش‌ آید و چطور با آن برخورد می‌شود. وی افزود: در اداره کشور وزارتخانه‌ها تلاش می‌کنند سهم خود را از بودجه بگیرند و به همین دلیل هم هیچ‌کس هرگز کاملاً راضی نیست؛ زیرا نیاز‌ها و اقدامات بسیار است و همه آنها باید تأمین بودجه شوند؛ در شهرداری و نیز در کمیسیون‌های شورا هم چنین وضعیتی برقرار است و هر معاونت یا کمیسیونی در پی جذب بیشتر منابع برای به ثمر رساندن طرح‌های خود است. وی فعالیت در شهرداری را بسیار دشوار توصیف کرد و ابراز داشت: شهردار شیراز در این میانه وظیفه بسیار دشواری را بر دوش دارد؛ زیرا در فضایی خدمت می‌کند که زیر سایه نگاه‌های فرهنگی و سیاسی باید به همه، از شهروندان تا نمایندگان مجلس پاسخ گو باشد. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اظهار‌نظر‌های متفاوت درباره سنگ فرش خیابان ارم را از جمله موارد مورد مناقشه دانست و گفت: در این میانه برخی این طرح را تشویق کردند و ستودند و برخی نیز آن را نامناسب دانستند و پرسش‌هایی را در این باره مطرح کردند؛ از همین روست که کار کردن در این وضعیت بسیار سخت است. موسوی با بیان اینکه بروز مشکلات و بحران‌هایی همچون سیل یا همه‌گیری کرونا وضعیت را برای مدیریت شهری بسیار پیچیده کرد، اظهار کرد: به دلیل وجود چنین شرایطی است که فردی که آینده مسئولیت شهرداری شیراز را می‌پذیرد باید بسیار استثنایی باشد. وی ضمن قدردانی از مدیران شهرداری شیراز در دوره پنجم اظهار کرد: با آنکه سخت گیری بسیاری در زمینه‌های متعدد نشان داده‌ام، از گرفتاری‌ها و دشوار‌ی‌های کار شهردار شیراز مطلع بوده‌ام و از جمله رویداد‌هایی که هرگز فراموش نخواهم کرد سیل فروردین‌ماه ۱۳۹۸ است که گزارش‌های بسیاری نیز درباره آن تهیه و ارائه شد. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: گاه شاهد آن هستیم که در دو موضوع مشابه، دو گونه برخورد صورت می‌گیرد و این موضوع مبتلا به جامعه و کشور در حوزه‌های مختلف است و به همین دلیل کار کردن در چنین وضعیتی برای مدیران آسان نیست. وی خطاب به منتخبان شورای ششم گفت: باید اذعان کرد که شرایط نسبت به دوره‌های پیشین بسیار تغییر کرده و به همین دلیل لاجرم باید از هرکس که در این دوران در شهرداری خدمت می‌کند، قدردانی کرد و من به نمایندگی از مردم شیراز از مدیران سپاسگزارم و امیدوارم در شورا و شهرداری ششم نیز شاهد روند مطلوب خدمت‌رسانی به 
مردم باشیم.
 سامانه‌های هوشمند به یاری شیراز می‌آیند
در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز اقدامات این کمیسیون را در یک‌سال‌ونیم گذشته مثبت ارزیابی کرد و افزود: آنچه تاکنون صورت پذیرفته، گام نخست در این زمینه است و شورای پنجم در واقع شرایط گسسته و آشفته قبل را سامان داد و به نظم اولیه رساند و قطعاً این مسیر نیازمند توسعه و تکمیل است. دکتر «لیلا دودمان» هوشمندسازی را گفتمان رایج امروز در حوزه مدیریت شهری دانست و افزود: هوشمندسازی در بسیاری حوزه‌ها راهکاری مؤثر در افزایش بهره‌وری و کارایی، کاهش هزینه‌ها و نیز کاهش فساد است؛ با این وجود همچنان نگاه مشخص و مدونی در این حوزه وجود ندارد و برخی مدیران آن را به رسمیت نمی‌شناسند.وی با اشاره به اینکه قریب به یک سال‌و‌نیم از زمان تشکیل این کمیسیون می‌گذرد، گفت: در این مدت سعی شد با تلاش وافر دغدغه هوشمندسازی شهر در برخی مدیران شهرداری ایجاد شود و آن‌ها را از روش‌های سنتی گذشته به استفاده از زیرساخت‌های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات، مکانیزاسیون، حذف کاغذ و مراجعه حضوری، افزایش شفافیت، کاهش فساد، قانون‌مند شدن فرایند‌ها به جای سلیقه‌های شخصی و نهایتاً هوشمندسازی شهر سوق دهیم. عضو شورای اسلامی شهر شیراز ابراز داشت: تاکنون طرح‌های ایجاد و بهبود سامانه شفافیت، سامانه رأی‌گیری و مصوبات شورا، سامانه PMIS، سامانه مدیریت جامع بار، فاز اول و دوم شهروندس‍پاری، سامانه کارت منزلت شهروندی، سامانه توزیع و توزین مصالح و سامانه ستاد خبری گزارش تخلفات شهرداری راه‌اندازی شده است که جهشی بزرگ در حوزه هوشمندسازی محسوب می‌شود. دودمان همچنین از دو طرح حمایت از کسب‌و‌کار‌های نوپا و مدیریت و انتشار داده نیز با عنوان پرو‌ژه‌های کلیدی کمیسیون هوشمندسازی یاد کرد که به تصویب شورای پنجم رسید. او افزون بر این از امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه راه‌اندازی مرکز نو‌آوری و نوآوری‌های شهری هوشمند نیز یاد کرد. به گفته رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز، مطالعات جامع سیستم هوشمند حمل‌و‌نقل یا ITS از دیگر اقدامات زیربنایی در حوزه هوشمندسازی است که با پیگیری‌های کمیسیون و پس از چندین سال به سرانجام رسید و به‌زودی قابل بهره‌برداری خواهد بود. او افزود: این مطالعات نقشه راه هوشمندسازی را در حوزه حمل‌و‌نقل تبیین می‌کند و عملاً برنامه‌ریزی در این حوزه را مدون خواهد ساخت؛ علاوه بر این در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک نیز چندین طرح بزرگ دیگر در حال انجام است. دودمان با بیان اینکه طرح‌های یادشده تأثیر بسزایی در حوزه حمل‌و‌نقل خواهند داشت، تصریح کرد: مشخص کردن محدوده الیزه و محدوده قرمز، ایجاد طرح تردد مکانی و زمانی که عملاً زیرساختی برای اجرای سایر طرح‌های ترافیکی مهم نیز محسوب می‌شود، تابلو‌های پیام متغیر خبری یا VMS با رویکرد جدید برای اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از وضعیت ترافیک شبکه معابر، سامانه ناظر تقاطع برای کنترل تخلفات در تقاطعات چراغ دار و نیز رعایت حقوق عابر پیاده در تقاطعات عرضی چراغ دار، سامانه‌های کنترلی نظارت بر ایستگاه بار و اتوبوس به‌منظور عدم اشغال توسط خودرو‌های شخصی، توسعه سامانه‌های ثبت تخلف سرعت با هدف ارتقای سیستم حمل‌و‌نقل، توسعه هوشمندسازی تقاطعات چراغ دار که منجر به کاهش اتلاف وقت شهروندان در تقاطعات و زمان‌بندی بهینه آن‌ها می‌شود نیز از دیگر اقدامات شورای اسلامی شهر شیراز در راستای تبدیل شیراز به شهری هوشمند به‌شمار می‌رود. عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به بهره‌برداری از ۱۲ پروژه هوشمندسازی گفت: از جمله این طرح‌ها بهره‌برداری از فیبر نوری با مشارکت شرکت ایرانسل، راه‌اندازی پلتفرم شهروندی، سامانه اپن دیتا، فاز سوم شهروندسپاری، سامانه تفکیک از مبدا، راه‌اندازی اینترنت رایگان شهری با مشارکت شرکت همیارنت و همچنین نصب سه ایستگاه از هفت ایستگاه ثابت هواشناسی است. دودمان با تأکید بر اینکه هوشمندسازی یک پروژه نیست که با افتتاح، نیاز به آن برطرف شود، اظهار داشت: این روند، رویکردی نوین در مدیریت شهری به‌شمار می‌رود که به‌صورت مستمر به آن نیاز است و باید موضوع ارتقای آن نیز دنبال شود. وی در ادامه با بیان اینکه مراسم امشب می‌توانست پربارتر و شهر شیراز هوشمندتر باشد، اگر همکاری‌ها بیشتر و بهتر می‌بود، عنوان کرد: متأسفانه پروژه‌هایی همچون کیف پول شهروندی و بلیت افزا، رصدخانه شهری، دیتا سنتر بزرگ شهرداری و سیستم مدیریت ناوگان اتوبوس و تاکسیرانی و هوشمندسازی سازمان میادین علی‌رغم پیگیری‌های کمیسیون هوشمندسازی به دلیل عدم مشارکت و کارشکنی‌های برخی مدیران ارشد شهرداری مغفول ماند که موجب هدررفت منابع و عقب‌ماندگی از برنامه‌های اولویت‌دار کمیسیون شد و امید است شورای ششم اجرای پروژهای یاد شده را با جدیت دنبال کند و بتواند گام بلندتری در این زمینه بردارد.
 سرمایه‌گذاری ایرانسل برای شهر هوشمند
در ادامه این مراسم مدیرعامل ایرانسل گفت: پروژه شیراز هوشمند با تلاش و همت شهرداری و شورا اسلامی شهر شیراز محقق شد. دکتر بیژن عباسی آرند با تبریک دهه ولایت و عید سعید غدیر افزود: مدیریت شهری شیراز نگاه عمیقی به مبحث هوشمندسازی شهر و ایجاد زیرساخت‌های لازم و برنامه‌های کاربردی برای ارائه خدمات نوین به شهروندان داشته و به موازات آن شرکت ایرانسل نیز تلاش می‌کند در توسعه زیرساخت‌های لازم برای ارتقای سطح خدمات شهری مشارکت فعال و مثمر ثمری داشته باشد. این مقام ارشد حوزه ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش افزود: مجموعه ایرانسل تعاملات گسترده ای با کلان شهرهای ایران دارد و این نوع نگاه جامع که در شیراز مشاهده می‌کنیم در سطح کشور کمتر مشاهده شده است. وی در ادامه تصریح کرد: در استان فارس تا به حال بیش از دوهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته ایم که نزدیک به 800میلیارد تومان آن در شهر شیراز بوده است. در زمینه ایجاد فیبر نیز شرکت ایرانسل سرمایه گذاری یکصد میلیارد تومانی را در دستور کار قرار داده است و نزدیک به 150میلیارد تومان هم مطابق برنامه ریزی‌های انجام شده در سال 1400 در کلان شهر شیراز برای توسعه زیرساخت‌های شبکه ایرانسل سرمایه گذاری صورت می‌گیرد. مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه شبکه ای که هم اکنون در شهر شیراز وجود دارد نسبت به بسیاری از کلان شهر‌های ایران از کیفیت بهتری برخوردار است، اظهار داشت: استان فارس و کلان شهر شیراز از اهمیت ویژه ای برای شرکت بزرگ ایرانسل برخوردار است و پروژه فیبر شیراز که در دو سال اخیر اجرا شده، در حدود 250 کیلومتر طراحی فیبر دارد که بیش از 180 کیلومتر آن آماده بهره بردرای است. عباسی در ادامه با بیان اینکه فاز دوم این پروژه نیز آماده اجراست و تا 3 ماه آینده کلید می‌خورد تا به ظرفیت 250 کیلومتر برسیم، بیان کرد: بهترین و امن ترین شیوه انتقال دیتا در دنیا به واسطه شبکه فیبر انجام می‌شود و همه شهرهای موفق در عرصه هوشمندسازی دارای این شبکه بسیار قوی هستند و خدمات مورد نیاز شهروندان را در مقیاس وسیعی ارائه کند. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته اولین شبکه نسل پنجم شهر شیراز افتتاح شد و این در حالی است که دستگاه‌های تلفن همراه هنوز در نسل چهارم هستند و دنیا رفته رفته به سوی فناوری‌های نوین حرکت می‌کند. در نظر داشته باشیم که بخش عمده ای از خدمات هوشمند سازی به وسیله فیبر و نسل پنجم ارائه می‌شود و شهری که از این دستاورد محروم شود، نمی‌تواند خدمات نسل پنجم را به شهروندانش ارائه کند. مدیرعامل ایرانسل در پایان گفت: پروژه فیبر شهر شیراز با استاندارد‌های بین امللی و کیفیت مطلوب در پهنه شهر شیراز به همت مدیریت شهری و با مشارکت شرکت ایرانسل اجرا شده است.
 ارائه میراثی گران‌بها برای آیندگان
حیدری رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری (فاوا) در آیین رونمایی از پروژه‌های شیراز شهر هوشمند با بیان اینکه پروژه‌های افتتاح شده حوزه هوشمند سازی شهرداری دارای بهره برداران حوزه مختلف در شهرداری و اولویت دار در تحقق شهر هوشمند است، گفت: یکی از این پروژه‌ها پلتفرم شهروندی با عنوان سامانه سرو شیراز است که هر آنچه به عنوان خدمات الکترونیک شهرداری افتتاح شده یا در آینده افتتاح می‌گردد، در این سامانه وجود دارد و شهروندان می‌توانند با ایجاد حساب کاربری از خدمات این پنجره واحد استفاده نمایند. حیدری با اشاره به اینکه دیتاها معتلق به شهروندان است و باید در راستای شفافیت خدمات در شهرداری در اختیار شهروندان قرار بگیرد، تصریح کرد: ارائه خدمات هوشمند در 2 بخش به شهروندان ارائه می‌گردد که در یک بخش ارائه داده‌ها به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. رئیس سازمان فاوا با اشاره به پروژه درگاه خدمات پرنسلی شهرداری عنوان کرد: این درگاه یک پنجره واحد برای کارکنان شهرداری است که علاوه بر امنیت اطلاعات پرنسل می‌تواند خدمات را از این پنجره واحد به آنها ارائه دهد. پروژه به روز رسانی پرتال‌های شهرداری شیراز و سامانه خدمات اینترنتی شهرسازی دیگر پروژه هوشمند سازی شهرداری بود که حیدری عنوان کرد: یکی از بهترین پرتال‌های شهرداری در بین کلان شهرهاست. همچنین نرم افزار کتابخانه شهروندی پروژه دیگری است که شهروندان علاوه بر عضویت می‌توانند رزرو کتاب و نشریات و پروژه‌های انجام شده در شهرداری را دریافت کنند. پروژه فیبر نوری دیگر پروژه ای است که حیدری تصریح می‌کند این پروژه با گذشت چند سال زمان با هزینه شهرداری در حال انجام بود که این پروژه با ورود و سرمایه گذاری شرکت ایرانسل و با تکنولوژی جدید به صورت یک کانال واحد شهری به بهره برداری رسیده است؛ پروژه ای که در فاز اول 150 کیلومتر تعریف و حفاری شده است و در فاز دوم 80 کیلومتر که 35 کیلومتر حفاری آن به اتمام رسیده است. اجرای هوشمند سازی فضای شهری به عنوان آزمایشی در پارک خلدبرین، کیف پول شهروندی و مرکز نوآوری شهر هوشمند، دیتاسنتر به عنوان پروژه ای قابل سرمایه گذاری و رصدخانه شهری دیگر پروژه‌هایی بوده است که حیدری به آن اشاره کرد. حیدری درباره راه اندازی وای فای اختصاصی در شهر شیراز که در 2 فاز تعریف شد و فاز اول در باغ جهان نما راه اندازی شده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون وای فای رایگان در 7 ایستگاه مترو به عنوان بستری برای استفاده از خدمات الکترونیک شهرداری شیراز در اختیار شهروندان قرار گرفته است. وی درباره راه اندازی فاز سوم پروژه شهروندسپاری در بستر همکاری بین معاونت شهرسازی و سازمان فاوا شهرداری نیز گفت: با راه اندازی فاز سوم مواردی همچون عدم خلاف سازی، پایان کار، موافقت اصولی و پروانه ساخت و ساز به صورت الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. حیدری با اشاره به پایگاه تعاملی شیراز هوشمند عنوان کرد: این سامانه تعاملی بین متخصصان و شهرداری است و فعالیت در این زمینه اطلاع رسانی و قابل بارگذاری است.
 وب‌سرویس‌ها در دسترس شهروندان
گفتنی است افزون بر پرو‌ژه‌های یادشده سامانه کتابخانه شهروندی با قابلیت‌های عضویت، رزرو کتاب، جست‌وجوی کتاب، نشریات و اعلانات، پایگاه تعاملی شیراز هوشمند شامل اطلاع‌رسانی درباره توسعه زیست‌بوم نوآوری، مدل‌های مشارکت و نوآوری، پروژه‌های هوشمندسازی شیراز، اسناد بالادستی شیراز هوشمند، آگاه‌سازی عمومی و پژوهش، نرم‌افزار سِوُ، سامانه هوشمند تفکیک از مبدأ پسماند و نیز نقشه هوشمند شهرداری شیراز دارای قابلیت‌های مسیریابی همگانی با در نظر گرفتن خطوط مترو، امکان گزارش اشکال احتمالی معابر توسط شهروندان، ثبت مکان تجاری در نسخه وب و ناوبری صوتی در نسخه اندروید رونمایی شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی