[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۵
  • دوره جدید

چطور بدون آزمایش بفهمیم چربی خون داریم؟، روزنامه شیراز نوین

بدن انسان برای سوخت و ساز به چربی نیاز دارد، اما میزان چربی خون در بدن باید در حد نرمال باشد. بالارفتن مقدارکلسترول و یا تری گلیسیرید از حد طبیعی سبب تجمع چربی در دیواره رگ‌ها و ابتلا به بیماری چربی خون می‌شود.
به گزارش بهداشت نیوز، بدن انسان برای سوخت و ساز به چربی نیاز دارد، اما میزان چربی خون در بدن باید در حد نرمال باشد. بالارفتن مقدارکلسترول و یا تری گلیسیرید از حد طبیعی سبب تجمع چربی در دیواره رگ‌ها و ابتلا به بیماری چربی خون می‌شود.مصرف غذاهای فست فودی، غذاهای چرب و سرخ شده و ناسالم سبب افزایش چربی خون خواهد شد. در صورت ابتلا به چربی خون بالا شما مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی نیز می‌باشید.
انواع اصلی چربی‌های موجود درخون
انواع اصلی چربی‌های موجود درخون عبارت است از کلسترول و تری گلیسیرید می‌باشند.
تری گلیسیرید
تری گلیسیرید، چربی است که از طریق خوردن غذا‌های مضر با کالری زیاد وارد بدن می‌شود. بدن مقدار اضافی کالری را تبدیل به تری گلیسیرید کرده و در سلول‌های چربی ذخیره می‌سازد. برخی از تری گلیسیریدها برای عملکرد برخی سلول‌ها ضروری هستند، اما تری گلیسیرید بیش از حد، ناسالم است.
عوامل افزایش دهنده تری گلیسیرید خون عبارتند از:
چاقی و اضافه وزن، نداشتن تحرک، سیگار کشیدن، مصرف الکل، داشتن رژیم غذایی پرکربوهیدرات، فرد دارای تری گلیسیرید بالا، LDL بالا و HDL پایینی دارد.
کلسترول
کلسترول نوعی از چربی می‌باشد که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد. این نوع چربی «کلسترول» در خون حل نمی‌شود و توسط لیپوپروتئین‌ها وارد سلول و از آن خارج می‌شود. لیپوپروتئین از ترکیب پروتئین و چربی به وجود آمده است و چربی را در خون حمل می‌کند. دو نوع کلسترول در بدن ما وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL).
کلسترول به دو طریق در بدن به وجود می‌آید:
کلسترول توسط خود بدن ساخته می‌شود. بیشترین کلسترول توسط کبد و روزانه در حدود هزار میلی گرم ساخته می‌شود.خوردن مواد غذایی مانند:گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات سبب می‌شود کلسترول وارد بدن شود. بیشترین مقدار کلسترول را زرده تخم مرغ و گوشت‌ها دارند و کمترین مقدار کلسترول را میوه‌ها، سبزیجات، روغن‌های گیاهی، غلات و آجیل دارا هستند
چرا وجود کلسترول در بدن ضروری است؟
کبد، نخاع و مغز برای عملکرد طبیعی خود به کلسترول نیاز دارند. برای ساخت و نگه داری سلول‌ها، برخی هورمون‌ها، ساخت ویتامین D و جذب ویتامین‌های محلول در چربی کلسترول نیاز است.
کلسترول بد چیست؟
LDL یا کلسترول بد، هم توسط بدن ساخته شده و هم بدن این لیپوپرتئین را از طریق غذاهای غنی از کلسترول مانند گوشت قرمز و محصولات لبنی جذب می‌کند. این ذرات کلسترول با ترکیب با چربی‌ها و مواد دیگر خون و اتصال به دیواره رگ‌ها، سبب انسداد شریان‌ها می‌شوند.کلسترول بد با کاهش جریان خون فرد را دچار بیماری‌های قلبی، حمله قلبی یا سکته مغزی می‌سازد.
VLDL چیست؟
VLDL دارای بالاترین میزان تری گلیسیرید است و مانند LDL ذرات کلسترولی را بزرگ‌تر نموده و سبب می‌شود رگ‌های خونی تنگ و باریک شود. اگر دارای VLDL بالا هستید، باید درمان را آغاز کنید، زیرا VLDL حاوی مقادیر زیادی تری گلیسیرید است.
کلسترول خوب، سپر محافظی برای قلب
HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا که آن را با کلسترول خوب می‌شناسند، کلسترول مضر را به کبد بر می‌گرداند. این نوع کلسترول اثر محافظتی برای قلب دارد.
مقدار نرمال چربی خون چقدر است؟
مقدار مناسب تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر می‌باشد.
مقدار مناسب کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است.
نکات ضروری در آزمایش چربی خون
با یک آزمایش خون ساده شما می‌توانید مقدار لیپید خون (کلسترول و تری گلیسیرید) خود را اندازه گیری کنید. برای آزمایش سطح تری گلیسیرید و کلسترول، 12 ساعت پیش از آزمایش خون چیزی به جز آب آشامیدنی نخورید. چربی‌های خون «کلسترول و تری گلیسیرید» در واحدهایی به نام میلی مول در هر لیتر خون T. کوتاه می‌شود. هدف کلی این است که:
کل سطح کلسترول زیر 5mmol / L. سطح LDL زیر 3mol / L. سطح HDL بالاتر از 1mmol / L. سطح تری گلیسیرید زیر 2mmol / l.
اگر دچار حمله قلبی شده‌اید هر سال میزان چربی خون خود را اندازه بگیرید. در صورتی که کلسترول شما بیش از 5mmol / L. است و دچار آنژین صدری یا حمله قلبی شده‌اید، داروهای کاهش کلسترول معمولاً استاتین «به عنوان مثال سیمواستاتین، آتوواستاتین» مصرف کنید. اگر چربی خون شما، 240 میلی گرم در دسی لیتر است دارای چربی خون بالا هستید پس سطح چربی خون خود را به حد نرمال برسانید.
چه زمان نگران افزایش چربی خونمان شویم؟
افراد مبتلا به چربی خون علائم زیر را دارند، این علائم عبارتند از:احساس سنگینی، خستگی یا کوفتگی در بدن. خواب آلودگی. سوزش و احساس افزایش حرارت بدن و کف پا، دردهای ناحیه ساق و کف پا، سردرد و سنگینی سر، خشکی و تلخی دهان، سرگیجه و وزوزگوش. سرگیجه و سنگینی سر، خواب آلودگی، تپش قلب بعد از مصرف غذاهای چرب و تسکین این علایم با خوردن آبغوره، آبلیمو یا سرکه، افزایش تعریق بدن، ورم و پف کردن صورت.
عوامل اثرگذار بر غلظت کلسترول خون
مصرف مواد غذایی چرب، مصرف مواد غذایی با کالری بالا و به مقدار زیاد،کم بودن فعالیت بدنی در وضعیت کلسترول خون، وراثت و ژن‌ها نقش مهمی‌ دارند.
سن و جنس
میزان افزایش غلظت کلسترول خون از 20 سالگی شروع می‌شود و میزان کلسترول در زنان قبل از یائسگی کمتر از مردان است.
افزایش چربی خون پلی برای ابتلا به دریایی از بیماری‌ها
افزایش چربی خون، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، زیرا زمان افزایش کلسترول خون چربی در سطح رگ رسوب می‌کند و رسوب چربی موجب تنگ شدن عروق و به دنبال آن کاهش خون‌رسانی می‌شود، بنابراین قلب نمی‌تواند خون غنی از اکسیژن به اندازه کافی دریافت کند و فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی خواهد شد.
همچنین کاهش خون رسانی به اندام‌ها به‌خصوص مغز عملکرد طبیعی آن را مختل کرده و فرد را دچار سکته مغزی می‌کند. افزایش چربی خون همراه با بیماری‌هایی مانند کم کاری تیروئید، برخی بیماری‌های کبدی و کلیوی، بیماری‌های قند (دیابت)، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونت‌ها، اعتیاد به الکل، ایدز و … نیز دیده می‌شود.
راهکار‌هایی برای افزایش کلسترول خوب در بدن
ورزش کردن
انجام ورزش منظم و روزانه به‌خصوص ورزش‌های هوازی مانند دو و... به افزایش کلسترول خوب کمک می‌کند و شما با انجام این ورزش‌ها می‌توانید در هفته 1200 کالری بسوزانید.
کاهش وزن
اگر وزن بالایی دارید، می‌توانید وزن خود را کاهش دهید تا مقدار HDL افزایش یابد. کاهش هر نیم کیلوگرم وزن بدن «چربی اضافی»، سبب افزایش یک درصد مقدار ال دی ال می‌شود.
ورزش کردن قبل از خوردن غذای پرچرب
قبل از مصرف غذاهای چرب ورزش کنید تا بتوانید سطح HDL را افزایش دهید.
نکشیدن سیگار
برای افزایش 7 واحد مقدار HDL، سیگار را یک هفته ترک کنید.
پرهیز از مصرف غذاهای افزایش دهنده قند خون
مصرف زیاد شکر، آرد، سیب زمینی و برنج سفید سبب افزایش قند خون و باعث کاهش HDL خون می‌شوند.
راهکارهایی برای کاهش مقدار LDL
دوری از مصرف زیاد چربی‌ها و کلسترول، پرهیز از خوردن غذای زیاد و پر کالری، تحرک و فعالیت بدنی، ثابت نگه داشتن وزن، راهکارهایی برای کاهش تری گلیسیرید، انجام ورزش منظم و روزانه، داشتن رژیم غذایی کم چرب، استفاده از لبنیات کم چرب، مصرف نکردن چربی‌های گوشت و پوست مرغ، مصرف روغن‌های گیاهی از قبیل:کانولا، ذرت و زیتون به جای روغن حیوانی، مصرف غذاهای پرفیبر، پرهیز از مصرف شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین، آهسته خوردن غذا و خوب جویدن و متعادل نگه داشتن وزن به کاهش مقدار LDL کمک می‌کنند.
چه رژیم غذایی به کاهش چربی خون کمک می‌کند؟
برای کاهش چربی خون به جای مواد سرخ کردنی مواد غذایی بخارپز یا کبابی استفاده کنید.
از مصرف سیرابی، جگر، زرده تخم مرغ، چیپس، پفک، روغن جامد، بستنی، شیرینی و قند زیاد دوری کنید.
شیر کم چرب مصرف کنید.
به جای گوشت قرمز و پرچرب از گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی استفاده شود. سیر خام و سبزیجاتی مانندکاهو و میوه‌هایی مانند گلابی، پرتقال، گریپ فروت و سیب مصرف نمایید.مواد غذایی گیاهی مانند حبوبات و غلات، کدو، شوید مصرف کنید. از گیاهان دارویی مانند سیاه دانه، آویشن، سویا، گشنیز، سبزیجاتی مانند شوید، دم کرده لیمو امانی و پودر زنجبیل استفاده کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی