[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۲۵
  • دوره جدید

به انگیزه نیمه شعبان، روز میلاد حضرت قائم (عج) آنکه زنده وموجود و باقی‌ست، روزنامه شیراز نوین

• سید شمس‌الدین آیت‌اللهی 
حضرت مهدی صاحب الزمان عج به اعتراف شیعه و اهل سنت منجی بشریت و خلیفه خداوند و حجت و ذخیره ایشان در زمین‌اند، به گونه‌ای که زمین هیچگاه از این حجت الهی خالی نمی‌گردد و علمای اهل سنت از رسول خدا نقل نموده‌اند که ایشان فرمودند: فان فیها خلیفة الله المهدی
(کنز العمال ج١٤ص٢٦١)
و ابن حجر عسقلانی در فتح الباری می‌نگارد: أن الأرض لا تخلو عن قائم لله بحجة 
و اگر تنها یک روز از عمر دنیا باقی باشد، آن روز آنقدر طولانی می‌شود تا حضرت ظهور نمایند و زمین را مملو و پر از عدل و داد نمایند؛ همانطور که پر از ظلم و جور گردیده است؛ از همین رو اهل سنت نیز مانند شیعه منتظر ظهور حضرت ولی عصر عج هستند؛ به نحوی که ابن تیمیه حرانی که از بزرگترین دشمنان اهل بیت ع می‌باشد در این رابطه می‌نگارد:
همانا احادیثی که به آن برای خروج حضرت مهدی عج، احتجاج می‌گردد احادیث صحیحی است و این احادیث را ابوداوود و ترمذی و احمد بن حنبل (امام و پیشوای فرقه حنبلی ) و دیگر علماء از ابن‌مسعود و دیگر روایت نقل نموده‌اند
أن الاحادیث التی یحتج بها على خروج المهدی أحادیث صحیحة، رواها أبوداود، و الترمذی، و أحمد، و غیرهم، من حدیث ابن مسعود و غیره. (منهاج السنه ج٨ص٢٥٤) 
و مفتی اعظم وهابیت یعنی بن باز نیز در فتوای می‌گوید: 
هرکس خروج -حضرت- مهدی را انکار کند به تحقیق کافر شده است. 
اما متاسفانه همین ابن تیمیه و بن باز و عده‌ای دیگر از علمای معاند وکوردل وهابیت و سلفیانی که خود را اهل سنت می‌پندارند ولادت و وجود امام زمان اروحنا له الفداء را دستخوش تردید قرار داده‌اند و بیان داشته‌اند که هنوز امام عصر اروحنا له الفداء جهان را به قدوم خود منور نگردانیده‌اند. این در حالی است که علمای بزرگ اهل سنت به ولادت و وجود حضرت گواهی داده‌اند و در کتب خود به بیان شرح‌حال حضرت پرداخته‌اند. در این مختصر به بیان ولادت حضرت ولی عصر عج، از کتب اهل سنت و اعتراف علمای اهل سنت به وجود و ولادت ایشان می‌پردازیم. حضرت ولی عصر عج در روز جمعه ١٥شعبان المعظم سال ٢٥٥هجری در شهر سامراء بوده است 
قندوزی حنفی که از علمای اهل سنت است در رابطه با ولادت حضرت ولی عصر عج در کتاب ینابیع الموده اینچنین می‌نگارد:
خبر معلوم و تحقق‌یافته نزد ثقات این است که ولادت حضرت صاحب الزمان اروحنا فداء در شب پانزدهم شعبان المعظم سال ٢٥٥هجری قمری در شهر سامراء بوده است
فالخبر المعلوم المحقق عند الثقاتأن ولادة القائم (ع) کانت لیلة الخامس عشر من شعبان سنة خمس و خمسین و مائتین فی بلدة سامراء
ینابیع الموده ج٣ص٣٠٦
و ابن خلکان که از بزرگان علمای اهل سنت است می‌نگارد:
کانت ولادته یوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس و خمسین و مائتین و لما توفی أبوه و قد سبق ذکره کان عمره خمس سنین
و فیات الاعیان ج٤ص١٧٦
همانطور که گذشت، علمای اهل سنت به تاریخ دقیق ولادت حضرت صاحب الزمان عج اذعان دارند. 
حضرت در هنگام وفات پدر شان پنج ساله بوده و در همان سن به امامت رسیدند.  
غیبت حضرت
ابن حجر هیثمی در کتاب الصواعق المحرقه خود اینچنین می‌نگارد:
حضرت امام حسن عسکری هیچ جانشین و فرزندی غیر از حضرت ولی عصر عج ندارند، سن حضرت صاحب زمان هنگام وفات پدرشان پنج سال بود؛ ولکن خداوند حکمتی در این امر قرارداده و ایشان قائم منتظر نامیده شده‌اند؛ برای اینکه ایشان در مدینه غائب شده‌اند وکسی نمی‌داند کجا رفته‌اند.
وَلم یخلف غیر وَلَده أبی الْقَاسِم مُحَمَّد الْحجَّة و عمره عِنْد وَفَاة أَبِیه خمس سِنِین لَکِن آتَاهُ الله فِیهَا الْحِکْمَة و َیُسمى الْقَائِم المنتظر لِأَنَّهُ ستر بِالْمَدِینَةِ وَ غَابَ فَلم یعرف أَیْن ذهب (الصواعق المحرقه ج٢ص٦٠١)
علاوه بر مطالب فوق‌، علمای بزرگ اهل سنت به زنده و حی و باقی بودن امام عصر عج اعتراف و اذعان دارند.
گنجی شافعی که از بزرگترین علمای اهل سنت است، در پاسخ به کسانی که طول غیبت و طولانی بودن عمر حضرت و وجود ایشان را مورد تردید قرار داده‌اند اینگونه پاسخ می‌دهد:
همانا حضرت امام مهدی عج، فرزند امام حسن عسکری علیه السلام می‌باشد و ایشان زنده و موجود و باقی است از زمان غیبتش تاکنون و هیچ امتناعی در بقاء (باقی بودن ایشان در دنیا و زنده بودن ایشان)وجود ندارد به دلیل بقاء حضرت خضر و الیاس و عیسی.
ان المهدی ولد الحسن العسکری فهو حی موجود باق منذ غیبته الی الان و لا امتناع فی بقائه بدلیل بقاء الخضر و الیاس و عیسی (البیان فی اخبار صاحب الزمان چاب مجمع احیاء الثقافة الاسلامیه)
و عبدالوهاب شعرانی اینچنین می‌نگارد:
و حضرت مهدی عج از فرزندان امام عسکری است که در شب نیمه شعبان سال٢٥٥هجری به دنیا آمده و ایشان تا زمانی که با حضرت عیسی ع دیدار نموده و حضرت عیسی همراه ایشان قیام نمایند باقی خواهند بود؛ پس عمر آن حضرت تا این سال یعنی سال٩٥٨ه‌ق هفتصد و شش سال شده است. المهدی من ولد الإمام الحسن العسکری و مولده لیلة النصف من شعبان سنة خمس و خمسین ومائتین‌، و هو باق إلى أن یجتمع بعیسى بن مریم (ع) فیکون عمره الی وقتنا هذا و هو سنه ثمان وخمس وتسعمائه، سبعمائه سنه وست سنین الیواقیت والجواهر ج٢ص١٢٧
همچنین احمد قرمانی این چنین به ذکر امام عصر عج می‌پردازد. 
عمر ایشان هنگام شهادت پدرشان پنج سال بود. 
خداوند به ایشان حکمت اعطاء نموده است؛ کما اینکه به حضرت یحیی در کودکی حکمت اعطا فرمودند. 
حضرت مهدی عج متوسط القامه‌، با چهره و موهایی زیبا با دیدی باز  بلند و وسیع تا آنجا که می‌گوید:
علماء اتفاق دارند بر اینکه حضرت مهدی عج همان شخصی است که در آخر الزمان قیام می‌نمایند. 
 وکان عمره عند وفاة أبیه خمس سنین‌، أتاه الله فیها الحکمة کما أوتیها یحیى (ع) صبیاً ، وکان مربوع القامة‌، حسن الوجه والشعر‌، أقنى الأنف ،.....وإتفق العلماء على أن المهدی هو القائم فی آخر الوقت
اخبار الدول ص٣٥٣
این بود مختصری از کلام علامی بزرگ اهل سنت در رابطه با ولادت و عمر طولانی امام عصر عج. 
امید است که همگی ما در زمره انصار و اعوان آن حضرت باشیم.
والسلام - خیر ختام 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی