[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۶۸
  • دوره جدید

شــادی سـهـم شـــیراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری شیراز، پروژه‌هایی در مناطق یک و چهار به بهره برداری رسیدند. این مراسم با حضور شهردار شیراز، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران ارشد شهری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. بر اساس این گزارش، در منطقه چهار شهرداری پروژه‌های فضای سبز فاخته یک و ۲ واقع در بولوار امیرکبیر خیابان فاخته و فضای شهری نارنجستان واقع در بولوار رحمت ابتدای بولوار سفیر افتتاح گردید. همچنین در منطقه یک شهرداری شیراز پروژه‌های فضای شهری خیابان خبرنگار واقع در خیابان خبرنگار جنب رستوران طوبی، آب‌نمای بولوار دانشجو و سنگ‌فرش زیبای خیابان ارم افتتاح شد.
 شیراز در تراز جهانی
شهردار شیراز در آیین بهر ه برداری از پیاده راه خیابان ارم گفت: گاهی یک تناقضی در مباحث که مطرح می‌شود می‌بینیم به این صورت که یک بار شیراز را شهری در تراز بین المللی تعریف می‌کنیم اما زمانی که می‌خواهیم پروژه و رویکرد تعریف کنیم، ذهنیت به شیراز به یک شهر کوچک مبدل می‌شود؛ موضوعی که تناقض و پارادوکس است. 
اسکندرپور با بیان اینکه باغ ارم تنها باغی است که ثبت جهانی است، خاطرنشان کرد: باید متناسب با این ظرفیت با آن برخورد و خیابان متناسب برای باغ ارم تعریف می‌شد؛ آن هم در خیابانی که توریست‌های زیادی از این خیابان و باغ به عنوان نشان ایران یاد می‌کنند. او با بیان اینکه خیابان‌های مراکز گردشگری در تمام دنیا سنگ‌فرش هستند، عنوان کرد: مناسب سازی فضاهای گردشگری یک اصل است و در مراکز گردشگری دنیا نوع سنگ‌فرش به طوری انتخاب می‌شود که خودرو نتواند بیشتر از 20 کیلومتر سرعت داشته باشد. اسکندرپور عنوان کرد: چه اتفاقی رخ داده است که یک خیابان درجه یک شیراز را در کنار یک اثر درجه یک جهانی سنگ‌فرش می‌کنیم و شاهد نقد فراوان هستیم. وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها بدون ابهام اطلاع رسانی کنند، گفت: مهم‌ترین ثروت مردم سرمایه اجتماعی است و ایمان داریم مجموعه برای استقرار و بقا چیزی از مهم‌تر از سرمایه اجتماعی ندارد؛ چراکه این سرمایه با کنار هم قرار دادن مردم و مجموعه باعث بقای کشورها می‌شود و رسانه‌ها وظیفه حفظ این سرمایه را دارند. شهردار شیراز درباره ارقام قرارداد سنگ‌فرش خیابان ارم گفت: تمام ارقام در سامانه شفافیت شهرداری بارگذاری شده و قابل مشاهد برای مردم است که این قرارداد با تعدیل به 25میلیارد تومان رسیده و این افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه‌های مصالح بوده که منجر به چند برابر شدن پروژه‌های سال 99 نسبت به سنوات قبل شده است.
اسکندرپور با اشاره به اینکه برخی از منتقدان تنها با اصل سنگ‌فرش کردن این خیابان مشکل داشتند اما به نوع اجرا، پیمانکار و مبلغ قرارداد انتقاد کردند، گفت: برخی از منتقدان به اصل پیاده رویی در شهر انتقاد دارند. به اعتقاد شهردار شیراز، نجات کلان شهرها و مردمی که در آپارتمان‌های کوچک مقیاس و متراکم زندگی می‌کنند، ایجاد فضایی شهری است که این امر جزو وظایف شهرداری است. اسکندرپور خطاب به منتقدان فضاهای شهری گفت: اگر با شخص من مشکل دارید، اصل پروژه‌ها را زیر سؤال نبرید و اگر پروژه نیازمند به پیوست فرهنگی است، حاضر به اجرای آن هستیم. از سوی دیگر تمام پروژه‌ها دارای نقص هستند که در طول پروژه به روش اجرا اصلاحاتی انجام می‌دهند. شهردار شیراز با اشاره به پیاده راه احمد بن موسی(ع) به طول 2 کیلومتر گفت: احداث این فضاهای شهری و ایمن در کنار منازل مسکونی برای ارتقای نشاط اجتماعی جزو وظایف شهرداری است. وی با بیان اینکه انتخاب این رویکرد مبتنی بر نظریه‌های جدید شهرسازی است، عنوان کرد: خیابان ارم با تصمیم شورای ترافیک یک شبه باز می‌شود؛ در حالی که قرار بود که بخش اعظم این خیابان سنگ‌فرش شده، پیاده راه و مسیر برای پیاده روی مردم باشد و بخش دیگر برای تردد خودرو باشد؛ اما یک شبه دو لاین خیابان برای تردد خودرو بازگشایی می‌شود! اسکندرپور خطاب به اعضای شورای ششم گفت: مدیریت شهری فعلی زیرساخت‌ها را فراهم کرده است و مدیریت آینده پروژه‌ها را تکمیل کنند و به مردم هدیه بدهند. به باور شهردار شیراز این شهر یک شهر فرهنگی و دارای میراث مذهبی و تاریخی و فرهنگی است؛ پس نباید بداخلاقی کنیم. وی گفت: اعداد اعلام شده برای حمل و نقل مصالح در خیابان ارم خلاف واقع بود و برخی تهمت به همکاران ما زدند. او تصریح کرد: در اطراف آرامگاه سعدی در محروم‌ترین نقطه شهر 30میلیارد تومان پروژه از جنس پیاده راه ارم اجرا شده و در حال تکمیل است؛ اما چرا منتقدان به آن پروژه کاری ندارند؟ همچنین پروژه‌هایی از این جنس در منطقه 7 نیز در حال اجراست.
اسکندرپور با بیان اینکه مدیران نقد لازم دارند اما به همدیگر تهمت نزنیم، عنوان کرد: در کنار تعصب به داشته‌های قبلی شیراز به داشته‌های فعلی شیراز افتخار می‌کنم. شهردار شیراز در مراسم افتتاح پروژه‌های منطقه ۴ شهرداری شیراز نیز گفت: یکی از لذت بخش ترین موضوعات برای خود من در این مدت این بود که در بدنه شهرداری مدیرانی رشد کردند که برای آینده شهر می‌توانند اثرگذار باشند که نمونه آن شهردار منطقه ۴ است. اسکندرپور ادامه داد: با وجود اینکه از افتتاح پروژه شجریان بسیار لذت بردم اما امروز شاهد بودیم پروژه خوبی در منطقه ۴ را در جایی ایجاد کردند که شهرک‌های اطراف کارخانه سیمان بتوانند استفاده کنند که البته موجب رضایت خانواده‌های این منطقه شد. وی اظهار داشت: تعریف ما از شهر انسان محور این است که خانواده‌ها فرصت حضور در شهر را داشته باشد و وجود این فضاها در نقطه نقطه شهر نیاز است؛ مانند پروژه ای مثل مدافعان سلامت که با ۲۰۰میلیارد تومان در حال اجراست که با این بودجه امکان اجرای ۵۰ پروژه فضای شهری فراهم می‌شد. البته ما مخالف ساخت تقاطع نیستیم و در این دوره هم تعدادی تقاطع را اجرا کردیم، اما معتقدیم باید به اجرای چنین پروژه‌هایی بیشتر توجه شود.
 سامان‌دهی فضاهای شهری
شهردار منطقه ۴ شیراز هم در مراسم افتتاح پارک بولوار سفیر جنوبی گفت: فضای حاضر به مساحت یک هکتار پیش ‌از این تنها به صورت جنگل کاری از درختان نارنج بود که مشکلات بهداشتی و امنیتی برای مردم به وجود آورده بود که همکاران منطقه با تلفیقی از سنت و مدرنیته این پروژه را طراحی کردند. رستم زاده افزود: در این راستا در ۴هزار متر از این پروژه فضاسازی شهری صورت گرفت و مابقی آن به صورت فضای سبز و سعی کردیم با آوردن رنگ این محل را زنده کنیم. وی با اشاره به اجرای چند پروژه در سطح منطقه گفت: یکی از پروژه‌های ما اجرای ۱۲هزار مترمربع فضای شهری در کنار باغ جنت است؛ جایی که قبل از این در قسمت دیگر آن یک‌ونیم هکتار فضای شهری را اجرا کرده بودیم. این پروژه ۹۸ درصد پیشرفت دارد و با اجرای مبلمان آماده افتتاح است. شهردار منطقه ۴ شیراز گفت: همچنین هم اکنون در بولوار امیرکبیر در کنار تقاطع امام حسن(ع) نیز یک پارک ۲۲هزار متری در حال ساخت داریم که دو ماه دیگر افتتاح می‌شود و در کنار آن یک ‌فضای شهری مناسب به مساحت ۲۵هزار متر شامل فضای سبز و مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری هم در سه فاز در بولوار مهندسین در حال ساخت داریم که فاز یک آن ۶۵ درصد و فاز دوم آن ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 از نهضت آسفالت تا لوله‌گذاری
شهردار منطقه یک شیراز نیز در آیین بهره برداری از سنگ‌فرش خیابان ارم گفت: با توجه به اینکه منطقه یک‌ در بافت مرکزی شهر است، شرایط خاصی دارد و علاوه بر اینکه زمینی برای اجرای پروژه‌های شهری نیست، قیمت زیاد زمین هم باعث مشکلات و محدودیت‌هایی شده است. غلامرضا نامورچی افزود: همین محدودیت‌ها باعث شده که ما برای اجرای پروژه‌ها به کف خیابان بیاییم. فعالیت‌های عمرانی منطقه در سه محور تعریف شده است؛ محور اول آسفالت بود که سال قبل سه‌میلیون مترمربع آسفالت در منطقه انجام شد که ۲۵۰هزار مترمربع آن مربوط به گذرهای اصلی بود؛ گذرهایی که بیش از یک دهه از آنها گذشته بود. وی افزود: امروز به جرئت می‌گویم وضع خیابان‌های اصلی ما خوب است؛ البته ما در اجرای آسفالت محدودیت داشتیم و فقط در شب می‌توانستیم کار کنیم.
وی ادامه داد: بیش‌از ۲۵۰۰ متر لوله گذاری تنها در 2 محور منطقه یک و برای هرکدام از پروژه‌ها بیش از پنج‌میلیارد تومان هزینه شد. نامورچی ادامه داد: محور سوم پروژه‌های عمرانی بود که ۶ پروژه در منطقه اجرا شده که از آن جمله می‌توان به پیاده رو عفیف آباد با ۱۷میلیارد تومان اعتبار، پیاده راه خیابان وکلا از قدوسی تا قصردشت با ۳ونیم میلیارد تومان، فضای شهری ابتدای نیایش که تنها ۸۰۰میلیون‌ هزینه مصالح آن را پرداختیم و فضای شهری خیابان خبرنگار با سه و نیم میلیارد تومان اعتبار اشاره کرد. شهردار منطقه یک شیراز گفت: در خصوص آب نمای بولوار دانشجو با توجه به گذشت سی سال از عمر آن با رفوژ این بولوار و ‌فرسودگی آن همیشه مشکل داشتیم و با هزینه زیاد تنها یک هفته اول سال روشن بود و همین باعث شد تا این پروژه را با آخرین امکانات از نو بسازیم و مشکلات زیادی داشتیم. وی افزود: در خصوص سنگ‌فرش بولوار ارم در راستای آرام‌سازی ترافیک قرار شد سنگ‌فرش را جایگزین آسفالت کنیم‌ و ۲۵هزار مترمربع سنگ‌فرش کردیم و امروز این پروژه دو ماه زودتر به بهره برداری رسید. وی تصریح کرد: مبلغ قرارداد این پروژه ۱۸میلیارد است که با تعدیل ۲۵میلیارد تومان انجام‌ شد و البته نمی‌توان سنگ گرانیت را با آسفالت مقایسه کرد. این پروژه در واقع سرمایه گذاری بود؛ چراکه آسفالت در بهترین حالت ۸ سال دوام دارد و بعد نیاز به اجرای روکش است و بعد از چند بار لایه گذاری باید کلاً برداشته و از نو ‌اجرا شود. اما سنگ گرانیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال عمر دارد. نامورچی افزود: اما برای پروژه ای که در آینده افتخار شهر است، شورا و شهرداری بارها بازخواست شدیم و در کنار آن سبز راه چمران با دو‌ونیم کیلومتر طول با فضایی مناسب با ۴۰ درصد پیشرفت در آینده افتتاح می‌شود و یک پروژه منحصر به فرد است.
 توسعه عدالت‌محور
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه در دوره پنجم علی‌رغم اتفاقات و بحران‌های متعدد، رویدادهای بزرگی در حوزه شهری رقم خورده است، گفت: شورای پنجم برخلاف بسیاری که فقط پروژه‌های بتنی بزرگ‌مقیاس را باارزش می‌دانند، نشاط و شادابی شهروندان و بهره‌مندی آنان از فضاهای شهری را با توسعه عدالت‌محور مدنظر قرار داد. «نواب قائدی» با اشاره به اینکه شورای پنجم در بدو کار با برخی پروژه‌های نیمه‌کاره بازمانده از دوران شورای چهارم روبه‌رو شد، گفت: این طرح‌ها، توسط مدیریت شهرداری و شورای چهارم انجام شده بود و از آنجا که سرمایه‌های این شهر بودند، مکلف بودیم که آنها را به دور از هرگونه تفکر سیاسی و بی‌آنکه در نظر داشته باشیم که پروژه را چه کسی کلنگ زده است، به اتمام برسانیم. وی افزود: به بیان دیگر، پروژه‌هایی که با رویکرد فرهنگ‌مداری و انسان‌محوری ارائه کردیم، در واقع از سال ۱۳۹۸ آغاز شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه این شورا تنها پروژه‌های کامل و تمام‌شده را در پایان دوره خود به بهره‌برداری می‌رساند، تأکید کرد: شورای شهر با رویکرد روزهای آغازین کار، فقط پروژه‌هایی را افتتاح می‌کند که به‌صورت کامل، تمام شده باشد و چنانچه قصد داشت پروژه‌ها را به صورت نیمه کاره و با ۸۰ یا ۹۰ درصد پیشرفت نیز با نام خود به بهره‌برداری برساند، بسیار بیش از اینها می‌بود.
قائدی اظهار کرد: دست کم تا ۶ ماه آینده شاهد آن خواهیم بود که پروژه‌های بسیاری توسط شورا و شهرداری دوره ششم افتتاح شود؛ این طرح‌ها متعلق به شهروندان، برای شهروندان و با دستان زحمت‌کش کارکنان خدوم شهرداری رقم خورده است و مهم نیست که چه کسی آنها را افتتاح می‌کند. وی افتتاح طرح‌های بزرگی همچون تقاطع شهید رودکی، بزرگ‌راه مهندسین، تقاطع استاد بهمن‌بیگی و ایستگاه‌های مترو را توسط مقامات عالی‌رتبه دولتی در سال‌های گذشته مایه مباهات مدیریت شهری شهرداری شیراز و شورای پنجم دانست.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: با نهایت خوش‌وقتی اعلام می‌کنم که امروز با حضور اصحاب رسانه و یاوران شورای مناطق ۴ و ۹ سوار بر خط ۲ مترو شیراز، از ایستگاه قهرمانان به ایستگاه عادل‌آباد نقل مکان کردیم و این مهم نشان‌دهنده آن است که در زمینه توسعه خطوط مترو رکورد بر جای گذاشتیم. 
قائدی همچنین از پیاده‌راه استاد شجریان به عنوان پروژه‌ای گردشگری و تفریحی یاد کرد که از طریق خطوط مترو به بافت تاریخی شیراز و ایستگاه وکیل‌الرعایا می‌رسد و دسترسی گردشگران را از نگین سبز شهر شیراز، باغات قصردشت، به سمت منطقه تاریخی تسهیل می‌بخشد. عضو شورای اسلامی شهر شیراز بهره‌برداری از پروژه پیاده‌راه سلامت احمد بن موسی(ع) را لذت‌بخش‌ترین رویداد در دوران کاری خود نام برد و توضیح داد: از آنجا که این پروژه با رویکرد عدالت‌محوری و بهره‌مندی شهروندان ساکن مناطق کمتربرخوردار از امکانات رفاهی و فضای تعاملی صورت گرفته بود، بسیار ارزشمند بوده است.
 دستاوردهای پروژه‌های انسان‌محور
رئیس سازمان نظام مهندسی فارس گفت: در عملکرد این دوره از شورا و شهرداری شیراز شعر ماندگار بنی آدم اعضای یک پیکرند متجلی شده است. مهندس سید مرتضی سیف زاده با بیان اینکه امروز شاهد بهره برداری از پروژه‌هایی شایسته و درخور تقدیر هستیم، خاطرنشان کرد: شعار انسان محور از اوایلی که شورای پنجم آغاز به کار کرد، مطرح شد و این مضمون با برنامه ریزی‌های مدون و استفاده از نیروهای متخصص و توانمند در تمامی زمینه‌ها به نتیجه رسید. این کارشناس ارشد حوزه شهری در ادامه بیان کرد: شیراز علاوه بر ساخت و سازهای متداول به فضاهایی مفرح در کالبد شهر نیاز داشت تا مردم در مسیر آنها به آرامش رسیده و سرانه نشاط در بستر جامعه تقویت شود. سازمان نظام مهندسی استان فارس نیز از ابتدای ماجرا با شورای پنجم و شهرداری شیراز همکاری‌های لازم را داشت و ارتباط فی‌مابین شهرداری و سازمان نظام مهندسی با حضور شهردار منطقه یک در هیئت مدیره این سازمان تقویت شد. 
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: امروزه مسئله کرونا به چالشی جهانی تبدیل شده و تغییرات زیادی را در سبک زندگی بشر رقم زده است. در شهر شیراز نیز این تغییر سبک زندگی و تحول در نگرش‌ها نیز تعمیم یافته و پروژه‌هایی که از آنها به عنوان انسان محور یاد می‌کنیم، در این دوره توانستند بسیار مثمر ثمر واقع شوند. رئیس سازمان نظام مهندسی فارس در ادامه بیان کرد: جهانیان شهر شیراز را به پتانسیل‌های ارزنده ای نظیر باغ ارم می‌شناسند و به واسطه اجرای پروژه‌هایی نظیر سنگ‌فرش خیابان ارم و مرمت آب نمای بولوار دانشجو می‌توان بر جذابیت‌های شهر افزود و گام‌های بلندی در راستای صنعت توریسم و ایران‌گردی برداشت.
سیف زاده با اشاره به اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در مسیر اجرای این پروژه‌ها متحمل فشارهای زیادی شدند، تصریح کرد: این سطح بردباری و پیشبرد پروژه‌ها قابل تقدیر است. به همین دلیل است که در آخرین جلسه هیئت مدیره سازمان فنی و مهندسی، پیشکسوتان از اجرای پروژه‌های انسان محور به نیکی یاد کرده و این سازمان از دست اندرکاران این دستاوردهای مهم مراتب قدردانی و سپاس خود را اعلام می‌دارد. او در پایان گفت: امیدورام منتخبان مردم در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز نیز از تجارب گران‌بهای بدست آمده استفاده کنند و این پروژه‌ها تداوم یابد.
 بازآفرینی خیابان عاشقانه
بر اساس این گزارش شایان ذکر است احداث سنگ‌فرش خیابان قدیمی ارم با مساحت 28هزار مترمربع، با نورپردازی و احداث مسیر دوچرخه سواری با هدف آرام سازی ترافیکی، تکمیل رینگ گردشگری شهر و تقویت زندگی پیاده در شهر ایجاد شد. آب نمای بولوار دانشجو با طول 300 متر و نورپردازی زیبا زمینه ساز احیای یکی از نمادهای هویتی سطح منطقه یک بوده است. فضای شهری خیابان خبرنگار نیز با مساحت3500 مترمربع با نورپردازی فاخر و تقویت فضای سبز شهری با احیای یک فضای مرده شهری همراه بوده است تا باعث ارتقای سرانه مسیر پیاده روی و افزایش تعاملات شهری ساکنان اطراف آن شود. لوله گذاری بولوار آزادی به طول 520 متر برای جمع آوری و دفع آب‌های سطحی چند خیابان اطراف انجام گردیده است. 
پیاده‌روسازی عفیف آباد در ضلع شرق و غرب خیابان، سنگ‌‎فرش پیاده رو بولوار نیایش، احداث پیاده رو خیابان وکلا و لوله گذاری کوچه 94 خیابان قصردشت نیز از دیگر پروژه‌های منطقه 
یک بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی